Grayson Perry is in Nederland weinig bekend, maar Perry behoort tot de bekendste, hedendaagse Britse kunstenaars. In 2003 won hij de prestigieuze Turner Prize. Van 26-02 t/m 05-06 is zijn tentoonstelling Hold Your Beliefs Lightly te zien in het Bonnefantenmuseum Maastricht.
Latest Posts
I amsterdam Store, the next level in retail
I amsterdam Store is The next level in retail als het gaat om de combinatie tussen souvenirs en City Marketing.
De ruim opgezette winkel op het Amsterdamse Centraal Station in de IJhal verkoopt producten die allemaal hun oorsprong hebben in de stad aan de Amstel. Hoewel de producten geen klassieke souvenirs zijn, vertegenwoordigen ze wel Amsterdam en zijn voor toeristen perfect als ‘made in Amsterdam’ mee naar huis te nemen. En voor Amsterdammers perfect als relatiegeschenk.
ShowUp 2016 voor de museumwinkel
ShowUp 2016 Trade show for Home & Gift
Op maandag 8 februari bezochten Gerard en ik de ShowUp 2016 Trade show for Home & Gift in de Expohallen in de Haarlemmermeer. De ShowUp is een halfjaarlijkse beurs waar je goed kunt browsen voor producten uit Holland. Jonge ontwerpers, maar ook Nederlandse productontwikkelaars bieden mooie collecties aan die het klassieke souvenir overstijgen.
Producten voor de museumwinkel
Onze speciale aandacht ging natuurlijk uit naar Holland souvenirs en producten die goed bij museumwinkels passen of in het spanningsveld tussen cultuur en retail zitten.
Rijkswachters zijn mannen met een unieke ‘track record’
Eind 2015 kwam ik deze Rijkswachters met uniek ‘track record’ tegen bij &Klevering. In februari van 2016 ontmoette ik hen nogmaals bij de ShowUp 2016 in de Expo Haarlemmermeer. Het zijn geestige mannen voor in je huis of op je kantoor. Mooi om te verzamelen en te bewonderen. En allemaal uniek! Read More
Trends in cultuur en retail 2016
Welke trends in cultuur en retail zien we in 2016? We beginnen de vooruitblik met een terugblik. Er is altijd een basis waaruit nieuwe trends ontstaan. Wat vonden we belangrijke ontwikkelingen in 2015? We noemen er drie.
Museale opstellingen, echte verhalen en curatie in retail
Cultuur en commercie vloeien steeds meer samen. Retailers gebruiken vaker uitingen die musea gebruiken om hun objecten te presenteren. Het principe van story-telling in de winkelomgeving wordt meer en meer toegepast. Waarbij we een verschuiving zien naar ‘authentieke verhalen’. We willen geen ‘bedachte’ verhalen die gemaakt zijn om de verkoop te doen stijgen. Het moeten echte verhalen zijn.
In fysieke retail, maar ook in online retail, zien we dat retailers duidelijke keuzes maken in de aangeboden producten. Cureren gebeurt net zoals in de presentatie van een museum altijd vanuit een bepaalde context. Het helpt ons het winkelen eenvoudiger te maken en de ervaring rijker. ‘Curated e-commerce’: niet de transactie staat centraal, maar entertainment en ontdekking.
Democratisering van onze kunsthistorische objecten
Op de VT Wonen en design beurs 2015 in Amsterdam zagen we de schilderijen van Van Gogh als behang voor onze woonkamers. De kleuren groen uit het schilderij ’De tuin van Daubigny’ van Van Gogh zijn in verfkleur op de markt gebracht. Kunsthistorische werken zijn van ons allemaal geworden, niet alleen om te bewonderen, maar ook om ze thuis als inspiratie te gebruiken en er mee te leven in ons eigen domein. We zien bloemstillevens uit het Rijksmuseum in tapijten en een collectie Delfts blauwe borden in print op behang.
Museum en natuur
Zelf was ik het meest onder de indruk van de architectuur, van Frank Gehry, voor de Louis Vuitton Foundation. De connectie die het gebouw maakte met de stad en zijn natuur is uniek. Het spel tussen erfgoed, urbanisatie, landschap, natuur en cultuur is een antwoord op de verstedelijking van onze steden en de drang naar rust en reflectie.

Connecting with Nature. Reflecting on Nature. Presentatie: The Museum of the Future | Ellen Groenveld
Natuur speelde een belangrijke rol in 2015. Herman de Vries liet ons op de biënnale in Venetië het ritme en de vergankelijkheid van natuur zien buiten zijn originele habitat. Deze trend gaat zich in 2016 zich verder door ontwikkelen. We gaan meer producten zien die ons met natuur laten kennis maken. Maar in 2016 gaan we nog dichter op de natuur zitten. We kijken met microscoop of door een vergrootglas of micro-organismes worden uitvergroot.
Trends in cultuur en retail in 2016
Er gebeurt veel en snel. Ook wij cureren en richten ons vooral op de trends waar cultuur en retail elkaar kruisen of beïnvloeden. We willen in 2016 de aandacht richten op de volgende trends:
Museum hacking
Meer en meer worden we tijdelijk over genomen door een andere partij. Kwaad bedoeld of goed bedoeld. Goed bedoeld is de tentoonstelling Hacking Habitat in Utrecht, die op 26 februari start.
Blend to improve
Musea gaan steeds meer samenwerken. Retail mixt verschillende verdienmodellen om te kunnen overleven. We gaan de mooiste combinaties tussen cultuur en retail beschrijven.
The third space
We werken meer, onze vrije tijd wordt korter en steeds vaker wordt er een inbreuk gedaan door werk of (sociale)media op onze vrije tijd. Onze huizen worden kleiner en we wonen vaker in een stad. We hebben behoeften aan ontsnapping. Het museum wordt onze ‘third space’. Een plek waar we even tot rust en bezinning kunnen komen.
Nature and reflection
In 2016 gaan we nog dichter op de natuur zitten. Wat betekent natuur voor het museum? We kijken met microscoop of door een vergrootglas. Micro-organismes worden voor ons uitvergroot.
Museum and philosophy
Waarom zijn wij aan het doen wat we doen? De wereld verandert snel, geweld is om ons heen. We gaan op zoek naar antwoorden. En de filosofie gaat ons daar bij helpen. Ook in het museum.
Slow museum
Werkelijk contact maken met de buurt, zijn inwoners en zijn lokale-ondernemers wordt steeds belangrijker. Het museum gaat zijn oorsprong herontdekken en dit teruggeven aan de omgeving waar het is gehuisvest.
In 2016 gaan we over deze trends bloggen. En we nodigen iedereen uit om met ons mee te doen.
De afbeeldingen zijn uit de presentatie The Future Museum. Meer informatie info@museumwebshops.nl
Een Nijntje met gehaakte kleertjes
just dutch brengt nijntje handmade
just dutch heeft voor de viering van de 60ste verjaardag van Nijntje een met de hand gehaakte Nijntje op de markt gebracht. Nijntje handmade is 25 cm groot en van 100% katoen. Het allerleukste aan de nijntje handmade zijn de gehaakte kleertjes die je los bij het beroemdste konijntje van Nederland kunt kopen. Er is de bekende rode jurk die Nijntje graag draagt, maar ook een koninginnenset met kroontje. Ik zelf ben helemaal weg van het rode mutsje. Door de toevoeging van de losse kleertjes kunnen kinderen straks de avonturen van Nijntje naspelen of zelf nieuwe verhalen bedenken.
De pop-up shop The Wunderkammer
Decor van bloemen, planten en interieurdesign in Hotel Droog
De pop-up shop Wunderkammer van Florian Seyd en Ueli Signer toont een mix van bloemen, planten en interieurdesign. Het team van The Wunderkammer bestaat uit kunstenaars die met bloemen en planten werken aan projecten waarbij de natuur als decoratie steeds weer centraal staat. Iedere keer zien we een ander decor waar natuur en verwondering de hoofdrol in spelen. Twee keer per jaar strijkt The Wunderkammer neer als The shop for a week, deze keer in Hotel Droog in Amsterdam (t/m 31 december). Read More
Ingeblikte visjes bron van creatieve productontwikkeling
Prosuming met The Queens of Sardines
In november ontmoette ik op ‘Meesterlijk’, de Amsterdams beurs voor design en ambacht, The Queens of Sardines. Een zeeropvallende wand vol blikjes sardientjes trok mijn aandacht. Wat was hier gaande? Een onderzoek naar de creatieve mogelijkheden van een ingeblikt visje. Daar raak ik enthousiast van. Read More
We Built This City wint prijs Best Shop met ‘coole’ Londen souvenirs
De Londense souvenirwinkel We Built This City heeft met de titel Revolutionising London Souvenirs de prijs voor Best Shop in Soho 2015 gewonnen. Read More
Zeeuws Museum met patroonpakket op DDW15
Vakopleiding past bijna verdwenen vouwtechniek toe in vrouwenjack en mannenpak
Een jackje voor vrouwen, een pak voor mannen. Zonder garen gemaakt, want garen waren in de 19e eeuw veel te duur. Met een bijzondere vouwtechniek konden Zeeuwse klerenmakers deze kleding van Walcherse streekdracht toch passend maken. Deze techniek was vrijwel verdwenen, maar het Zeeuws Museum heeft het nieuw leven ingeblazen. Het museum liet ontwerpers en de Meesteropleiding Coupeur kennismaken met deze vouwtechniek en vroeg hen hiermee aan de slag te gaan. Dat heeft geresulteerd in twee patroonpakketten: het vrouwenjak en mannenpak.