Retail Strategie & Concept

Werken vanuit een retailstrategie en duurzaam retailconcept 

U kunt bij ons terecht voor strategie en concept voor cultuur en retail, een commerciële analyse en trends. Daarnaast organiseren wij retailtours en workshops over cultuur en retail.

 

Retailstrategie

Retailconcepten

Commerciële analyse

Retailstrategie

Wat voor elke winkel geldt, geldt ook voor een museumwinkel. Natuurlijk zijn er verschillen tussen de retail voor cultuurorganisaties en ‘gewone’ winkels, maar dezelfde wetten zijn van toepassing. Dus als u een succesvolle museumwinkel wilt, zetten wij die voor u neer vanuit een succesvolle retailstrategie.

 

Retailconcept

Ook voor het retailconcept baseren wij ons op de bewezen concepten. Waarschijnlijk komen uw bezoekers niet in de eerste plaats naar uw museum of cultuurinstelling om iets te kopen. Maar als zij binnen zijn, gedragen zij zich als iedere andere consument. Consumentengedrag is dan ook de leidraad voor het retailconcept dat wij bedenken. Duurzaam, omdat het concept lang moet meegaan, zelfs als door een blockbustertentoonstelling tijdelijk ‘alles anders’ is.

 

Commerciële analyse

De commerciële analyse gaat vooral om de cijfers. Hoeveel bezoekers kopen er in uw winkel, wat is het bonbedrag, wat is de conversie, welke producten (en productcategorieën) lopen het hardst, welke voor geen meter, maar dragen wel bij aan uw merk? We duiken diep in de cijfers en stellen een analyserapport op dat duidelijk inzicht geeft in de prestaties van uw winkel. Waar mogelijk voegen we conclusies en verbeterpunten toe.
 

'Ik wil mijn retail verbeteren'

U heeft het gevoel dat het anders, beter kan met uw winkel. Dan maken we graag een afspraak om samen naar de huidige situatie en de mogelijkheden te kijken.

 

Referenties

Klanten voor wie wij de retailstrategie en/of het retailconcept hebben verzorgd, zijn o.a. Kasteel De Haar, Frans Hals Museum, Zuiderzeemuseum, Museum Schokland, Rijksmuseum Boerhave, Kunst Centrum Haarlem en Universiteitsmuseum Utrecht. Lees en leer van onze klanten >
 

Leren & doen. Kennismaken met de wereld van cultuur & retail

Retailtrends

We delen graag onze eigen ervaringen en inzichten. Daarom schrijven wij regelmatig over retailtrends die ook voor cultuurinstellingen en hun winkels van belang zijn. Door in te spelen op retailtrends versterkt u uw retailstrategie en -concept en houdt u uw winkel spannend en aantrekkelijk.

Retailtours

Onze retailtours laten u in de praktijk ervaren wat er speelt op retailgebied. We bezoeken vooral cultuurinstellingen. Retailmanagers vertellen over hun ervaringen en plannen. U steekt er heel veel van op en keert terug met een schat aan ideeën.

Workshops cultuur & retail

Workshops zijn ideaal om voor uw eigen (retail)organisatie de basis te leggen voor nieuwe ideeën. Het programma in grote lijnen:

  • Retailformules – trends om van te leren
  • Culturele waarden en commerciële doelstellingen – hoeveel ben je eigenlijk waard?
  • Doelgroepen – context en budget
  • Assortiment – wat ga je verkopen?
  • Omnichannel – fysiek en online naast elkaar?
  • Strategische retailopties – ben je een HEMA, Bol.com, Rijksmuseum of Amazon?
  • Business case denken – wat moet een m2 minimaal opleveren?
  • Retailorganisatie – insourcen of outsourcen?

Al onze workshops zijn op maat van uw organisatie. Soms maken onze workshops deel uit van een groter event, zoals de Franse vakbeurs Maison&Objet en Code49 over trends en innovatie in retail voor erfgoedorganisaties.