Winkel & Inrichting

In de museumwinkel gebeurt het!

Als strategie & concept en productassortiment & merchandise zijn uitgedacht, kijken we naar een optimale inrichting van de winkel. Daar transformeren we bezoekers naar potentiële kopers. Hier mogen zij producten voelen en aanraken. Sterker, dat moet zelfs!

Retaildesign, architectuur, visual merchandising zijn belangrijke ingrediënten. Maar denk ook aan hospitality training van het personeel, het dagelijkse beheer van de winkel en misschien wel een webshop voor alle online bezoekers.

Retaildesign

Architectuur

Visual merchandising

Retaildesign

De museumwinkel staat niet op zichzelf. Een goede winkel sluit aan op de waarden van het museum, de vaste collectie en de lopende tentoonstellingen en de beleving van de bezoekers. De winkel levert een bijdrage aan die beleving. De juiste invulling van props en kleurgebruik maakt een winkelervaring uniek. Wij hebben de kennis om elke tentoonstelling door te vertalen naar de winkelervaring die bij jouw museum past.

Een unieke retailidentiteit

Net als iedere winkel heeft een museumwinkel een winkelformule of herkenbaar concept nodig. Consumenten, maar ook het eigen personeel begrijpen dan welke doelen de winkel in het instituut vervult. Een helder geformuleerd concept voor de museumwinkel helpt je bij het keuzes maken voor de routing, de inrichting, het assortiment en de totale beleving.

Winkelen in het museum moet een ervaring zijn. Elke museumwinkel heeft de potentie, de kracht om de ervaring van het muzeumbezoek te verlengen. Dat doen we met een relevant productassortiment en een (retail)omgeving die aansluit bij de magie van dat moment. Met als resultaat een verbeterde omzet en een verhoogde bezoekers waardering.

Interieurdesign voor retail

Cultuur & Retail werkt samen met een partner: here we are, spacial design architecten.

We werken met (interieur)architecten en ontwerpers met ervaring in retail. Dat betekent dat we precies weten hoe je meubels in elke ruimte kunt plaatsen om de juiste flow door de museumwinkel te krijgen. En hoe we bezoekers in contact brengen met de producten en merchandise artikelen in de museumwinkel. Tegelijkertijd kijken we goed naar de verschillende functies van de ruimte. Want die ruimte is vaak ook de ontvangstruimte, het verkooppunt voor entreetickets en de plek waar je bezoekers informatie verstrekt. Samengevat: we ontwerpen meubels met een functie in de ruimte.

 

Retaildesign in vier fasen

Voor een museum voeren we een volledig retaildesign uit in vier fasen:

Fase 1 Fase 2 Fase 3 Fase 4
ANALYSE ONTWERP UITWERKING BEGELEIDING
Organisatie &
BezoekersFlow
Vormgeving &
Functionaliteit
Kwaliteit &
Definitieve keuzes
Realisatie
Oriëntatie Integratie Tekenwerk Controle
Looproutes
Afrekenpunten
Consumer Journey
Operationeel
Flexibiliteit
Presentatiemogelijkheden
Uitstraling
Gebruiksgemak
Verlichting
Communicatie
Samenwerking
Duurzaamheid
Materialisatie
Tijd en Geld
Aansturen
Begeleiden
Afstemming
Oplevering
Overdracht

 

Visual merchandising

Visual merchandising of productpresentatie noemen we ook wel de stille verkoper. Het is onderdeel van een succesvolle verkoop. Bezoekers besteden gemiddeld maar korte tijd in de museumwinkel. Een aantrekkelijke productpresentatie en duidelijke product- en prijscommunicatie helpt bezoekers door de winkel te begeleiden, de uitstraling van de winkel te verbeteren, de aankoop beslissing te vereenvoudigen en daardoor de conversie te doen stijgen.

 

Samen met een gespecialiseerde visual merchandiser geven we uw winkel graag de juiste productpresentatie mee. Je kunt bij ons visual merchandising ook los van onze andere diensten afnemen. Voor een kleine investering heb je al een heel andere, professionele uitstraling die de kooplust op een plezierige manier aanwakkert.

De museumwinkel naar een hoger niveau tillen

Hoe transformeren we de museumwinkel naar een winstgevend onderdeel binnen het museum? Dit vraagt om een serieuze en gefocuste aanpak. Er zijn heel veel dagelijkse zaken om te managen.

Winkelpersoneel

Daarnaast spelen beslissingen voor de lange termijn, zoals het personeelsbeleid, mee. Wij ondersteunen museums bij het professionaliseren van hun winkelmanagement. Met de organisatie en teamontwikkeling. Denk bijvoorbeeld aan coaching en training van betaalde krachten en hospitality trainingen voor vrijwilligers.

'Ik wil mijn winkel verbeteren'

U heeft het gevoel dat het anders, beter kan met uw winkelinrichting, winkelmanagement of personeel. Dan maken we graag een afspraak om samen naar de huidige situatie en de mogelijkheden te kijken.

 

Referenties

Klanten voor wie wij de winkelinrichting of het winkelmanagement hebben verzorgd, zijn o.a. Kasteel De Haar, Frans Hals Museum, Zuiderzeemuseum, Museum Schokland, Rijksmuseum Boerhave, Kunst Centrum Haarlem, Drents Museum, Cobra Museum Amstelveen en Universiteitsmuseum Utrecht. Lees en leer van onze klanten >
 

Uw museumwinkel naar een hoger niveau tillen

Support winkelbeheer

Wanneer u zelf uw winkel managet, kunnen wij u ondersteunen met extra diensten, zoals training van personeel of visual merchandising. Waar het om gaat is dat u een goed beeld heeft van wat zich allemaal afspeelt en wat er nodig is. Als hiervoor bij u de feitelijke kennis (tijdelijk) ontbreekt of u wilt advies of periodieke feedback, dan is support voor winkelbeheer een handige optie.

Webshop

Webshops zijn het online verlengstuk van uw fysieke winkel. We zien het als een volwaardig servicekanaal voor al uw relaties. De twee belangrijkste doelgroepen zijn de bezoekers van uw winkel en de mensen die graag hadden willen komen, maar niet konden. Want ook zij hebben interesse in die tentoonstellingscatalogus of dat originele cadeau.

Wij kunnen webshops voor u bouwen en voor u managen.