Experience, Museum & product
Leave a comment

Ingeblikte visjes bron van creatieve productontwikkeling

Queens of Sardines starten prosuming met de sardine.

Prosuming met The Queens of Sardines

In november ontmoette ik op ‘Meesterlijk’, de Amsterdams beurs voor design en ambacht, The Queens of Sardines. Een zeeropvallende wand vol blikjes sardientjes trok mijn aandacht. Wat was hier gaande? Een onderzoek naar de creatieve mogelijkheden van een ingeblikt visje. Daar raak ik enthousiast van.

The Queens of Sardines zijn Anna Borsboom en Natasha Tastachova. Zij waren zelf geïnspireerd geraakt door de grote hoeveelheid design blikjes sardientjes die je vaak in winkeltjes in Frankrijk in de schappen ziet staan. Daar moet meer mee te doen zijn, was hun gedachte. Dus nodigen The Queens ontwerpers, makers, kunstenaars, schrijvers, winkels en musea uit om naar de creatieve mogelijkheden van het sardientje te kijken.

Queens of Sardines bij ‘Meesterlijk’, de beurs voor design en ambacht.

Queens of Sardines bij ‘Meesterlijk’, de beurs voor design en ambacht. Foto: Ellen

Prosuming

Iedereen mag de mogelijkheden van dit ingeblikte visje onderzoeken en daar zijn eigen vorm aangeven. De eerste creaties zijn een heerlijk koekje van sardientjes, twee borden die samen één sardientje zijn, maar ook sardientjes voor in de kerstboom, een bestekje en een keukenschort.

Keramiek borden met sardine design. Foto: Queen of Sardines.

Keramieke borden met sardine design. Foto: Queen of Sardines.

Deze vorm van creatief-economisch samenwerken staat bekend als prosuming. Mensen die vanuit hun eigen vakgebied of discipline iets toevoegen aan een bestaand product (van een ander). Samen een creatief product doorontwikkelen. En zo zijn sardientjes niet alleen een lekker en gezond visje, maar ook een bron van inspiratie voor design en productontwikkeling. The Queens smaken naar meer.

Queens of Sardines. Kerst-decoratie. Foto: Queens of Sardines.

Queens of Sardines. Kerst-decoratie. Foto: Queens of Sardines.

Filed under: Experience, Museum & product

by

Welke ervaringen heeft een consument en hoe kunnen deze worden toegepast in het museum? Ellen is cultureel-ondernemer en signaleert en combineert trends uit de retail met kennis en ervaring uit de museumwereld. Ellen is tevens mede-eigenaar van Museumwebshops.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.