Training inrichting museumwinkel

Een training specifiek voor winkelmanagers en winkelpersoneel

De meeste mensen die in een museumwinkel werken of deze beheren, hebben geen of weinig kennis van de basisprincipes van productpresentatie, hospitality en bezoekersflow. Onze retailtraining is er specifiek op gericht om winkelmanagers en winkelpersoneel deze basisprincipes bij te brengen, zodat zij zelfstandig hun museumwinkel goed kunnen inrichten en beheren. Daarbij kijken we zowel naar de producten die bij de vaste collectie horen als producten die tijdelijk te koop zijn tijdens een tentoonstelling.

Theorie

Praktijk

Follow-up

Programma retailtraining

De retailtraining duurt een dag en bestaat uit een ochtend- en middagprogramma:

  1. Ontvangst, rondje door de winkel
  2. Uitgangspunten voor een museumwinkel
  3. Missie, visie en kernwaarden van het museum in de winkel
  4. 5 producten die het verhaal van het museum vertellen
  5. Taken van museumwinkelbeheer
  6. Lunch
  7. Basisprincipes productpresentatie
  8. Route (flow), vlekkenplan, hotspots
  9. Presentatie museummerk
  10. Gastvrijheid en service
  11. Stijlgroepen
  12. Omgaan met tentoonstellingen

Deelnemers

De training is voor maximaal 6 personen om iedereen voldoende aandacht te kunnen geven. Tijdens de training doen we veel oefeningen. Soms krijgen de deelnemers vooraf al huiswerk om tijdens de training te presenteren.

 

Theorie

In de training leer je de belangrijkste basisprincipes van cultuur en retail. Dat gaat over de keuze van producten, de presentatie van producten, visual merchandising, en de aansluiting met de merkwaarden en de vaste collectie van het museum. We verplaatsen ons in de bezoeker: wat ziet die, hoe beweegt die door het museum en de winkel? Uiteindelijk willen we ook (meer) verkopen. Welke hulpmiddelen staan ons daarvoor ter beschikking? En wat kunnen we doen aan service en hospitality om bezoekers, potentiële kopers, het juiste gevoel te geven? De winkel is vaak het laatste onderdeel van het museumbezoek. Een positieve ervaring in de winkel straalt uit op de totale ervaring van het bezoek.

 

Training inrichting museumwinkel contactpunten

Praktijk

We toetsen de theorie direct in de praktijk: hoe verkoop je eigenlijk een boek of een sieraad, hoe richt je een ruimte in, zodat je belangrijkste producten er ook het beste uit springen? We tekenen bezoekersstromen en we gaan plakken en knippen voor moodboards voor stijlgroepen en maken een flat lay presentatie die je bijvoorbeeld voor Instagram kunt gebruiken. Je bent dus zelf volop creatief bezig en toetst direct je opgedane kennis in de praktijk. Waar mogelijk koppelen we dit ook nog aan een lopende of aankomende tentoonstelling.

 

 

Follow-up retailtraining

Wanneer de retailtraining is afgerond, ben je in principe in staat alles wat we geoefend hebben zelfstandig in de praktijk te brengen. De ervaring leert ook dat het de eerste keren wel eens tegenvalt om het toe te passen voor een nieuwe tentoonstelling of een nieuwe productlijn. Daarom bied ik aan om als follow-up op de training periodiek langs te komen voor een update in de winkel. Daarin gaan we samen door de winkel en evalueren we wat we zien met de basisprincipes uit de training. Vaak levert dat direct al een serie praktische verbeteringen op die je zelf de volgende keer zeker zult toepassen!

Retailtraining voor museumwinkels over winkelinrichting

Ik wil een retailtraining boeken

U heeft het gevoel dat het anders, beter kan met uw winkel. Dan maak ik graag een afspraak om samen naar de huidige situatie en de mogelijkheden voor een training te kijken. Een training toegespitst op uw situatie kan snel veel inzicht verschaffen en duurzame verbeterpunten opleveren.

 

Referenties

Klanten waar wij retailtrainingen hebben gegeven en uiteenlopende retaildiensten hebben geleverd, zijn o.a. het Drents Museum, Cobra Museum, Allard Pierson, Museum Arnhem, Kasteel De Haar, Frans Hals Museum, Zuiderzeemuseum, Museum Schokland, Rijksmuseum Boerhave, Kunst Centrum Haarlem en Universiteitsmuseum Utrecht. Lees en leer van onze klanten >
 

Retailtrainingen

Inmiddels hebben we aan diverse musea een retailtraining gegeven, waaronder het Drents Museum.

Retailtours

Onze retailtours laten u in de praktijk ervaren wat er speelt op retailgebied. We bezoeken vooral cultuurinstellingen. Retailmanagers vertellen over hun ervaringen en plannen. U steekt er heel veel van op en keert terug met een schat aan ideeën.