Museum & Retail

Museumretail is een actueel onderwerp. Overheid en maatschappij vragen een ‘ondernemende’ houding van musea en cultuurinstellingen. De winkel is een van de instrumenten die zij hebben om commerciëler te denken en te werken. Hoe pak je dat aan? 

Wij hebben er drie onderwerpen uitgepakt die voor museumwinkels interessant zijn:

  1. Succesfactoren voor de museumwinkel
  2. Trends in retail en cultuur
  3. ShoppingTomorrow. Winkelen in 2020

1. Succesfactoren museumwinkel

Hoe maak je van een museumwinkel een succes? En wat is dan succes? Omzet? Winst? Of factoren als experience en beleving? Het helpt te denken als een retailer om deze vragen te beantwoorden. Wat levert dat op?

  • Werk vanuit doelstellingen en een winkelformule
  • Stem het assortiment de identiteit van het museum
  • Communiceer over je winkel waar je maar kunt

Meer lezen over succesfactoren voor een museumwinkel.

2. Trends in retail en cultuur

Wij doen veel onderzoek naar retailtrends en de kansen die dat oplevert voor musea en cultuurinstellingen. Zo organiseren wij retail tours waarbij wij winkels bezoeken met een cultureel accent. Verder geven wij regelmatig presentaties over retailtrends en vertalen die naar de situatie van onze klant. Doelgroepprofilen, de customer journey, persona’s. Het komt allemaal aan bod.

Heeft u interesse in een culturele retail tour of een presentatie over retailtrends? Neemt u dan contact op voor een voorstel.

3. ShoppingTomorrow/Shopping2020
Wij (Museumwebshops) zijn al sinds de start in 2013 lid van ShoppingTomorrow (voorheen Shopping2020). Hierin werken meer dan 400 retailspecialisten samen op de meest uiteenlopende aspecten van retail. De kennis die we hiermee opdoen kunnen we direct inzetten voor onze klanten.

In 2015-2016 namen we deel aan de expertrgoep Branding & Loyalty. Branding en loyalty zijn belangrijke zaken voor retailers. Hoe kunnen we van consumenten kopers maken die terugkeren? Dezelfde vraag stellen we ook aan musea en managers van museumwinkels. De expertgroep staat onder leiding van Deloitte.

Hoe verder met uw museumwinkel?

De belangrijkste vraag is wat u met uw winkel wil. Wij hebben de plannen en methodieken op de plank liggen om met u deze vraag te beantwoorden en een traject te starten dat leidt tot een succesvolle museumwinkel. Uiteraard werken we hierbij samen met deskundige mensen op het gebied van winkelinrichting en productontwikkeling.

Neemt u contact op voor een gesprek? Uiteraard bij u in de winkel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.