Maandag 2 november hebben wij voor de Museumfederatie Fryslân een workshop museumwinkels gegeven. Op deze mistige herfstdag waren 30 museumwinkelmedewerkers van 15 Friese musea aanwezig in de Harmonie in Leeuwarden. Een dag vol inspiratie, trends, de praktijk en leren van elkaar.
Latest Posts
Fotograferen met Shoot!
Leren fotograferen met het boek Shoot!
Steeds vaker fotograferen we voor de promotie van onze winkel of webshop. Een professionele fotograaf inhuren, is niet altijd mogelijk. Dus … dan maar zelf! Maar hoe maak je een goede foto?
The Future Museum
Donderdag 1 oktober hield ik mijn trendlezing The Future Museum, Visiting a tastful friend, in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Een presentatie over de toekomst van het middelgrote museum in Nederland in de 21ste eeuw.
Het idee museum
Het idee van een museum, zoals wij dat vandaag de dag kennen, komt van meer dan 100 jaar geleden. Maar houdt dat idee nu nog stand?
Van Gogh en de VT Wonen & Design Beurs
In de ochtendzon opende dinsdagochtend de VT Wonen & Design Beurs in de Amsterdamse RAI. Mijn doel was daar om met een mede-trendwatcher Donata van der Rassel van Aurora Concepts een rondje over de beursvloer te lopen en trends te signaleren. Waar komen erfgoed & woontrends elkaar tegen in de grootste woonbeurs van Nederland?
Boek Japanse bloemenstillevens
In de boekhandel van het ModeMuseum Antwerpen kwam ik het boek Japanse bloemstillevens de Encyclopedia of Flowers tegen. Een bijzonder boek vol met bijzondere bloemen- en plantencomposities. De samenstelling van de kleuren en de combinaties van bloemen en planten maken het een bron van inspiratie.
Het e-commerciële museum
Waarom een alle musea een webshop zouden moeten hebben.
Door: Nick van der Beek
Korte samenvatting van de afstudeerscriptie voor de Reinwardt Academie, Hogeschool voor de Kunsten in Amsterdam.
In het huidige economische en politieke landschap wordt verwacht van musea dat zij steeds zelfstandiger opereren. Waar dit in andere landen al veel langer vanzelfsprekend is, valt hier voor de Nederlandse musea nog een grootte inhaalslag te maken. Hoe kunnen Nederlandse musea dit het beste aanpakken?
TREND PRESENTATIE THE FUTURE MUSEUM
TREND PRESENTATIE THE FUTURE MUSEUM in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam.
De waarden van de huidige musea dateren uit de 19e eeuw. Het gaat om het verzamelen en tonen van objecten. Maar zijn deze waarden nog wel houdbaar in de 21e eeuw?
Start met BIG DATA
START MET REGISTREREN VAN JE BEZOEKERS; START MET BIG DATA.
Vrijwel alle ‘gewone’ winkels proberen met hun bezoekers en kopers een relatie op te bouwen. Als consument kies je er zelf voor of je dat wilt. Maar als je dat doet, weet de retailer zeker dat zijn inspanningen tot meer omzet en winst zullen leiden. De cijfers tonen dat aan. Voor musea geldt hetzelfde, met als voordeel dat bezoekers veel eerder met het museum een relatie willen aanknopen dan met een (willekeurige) winkel.
Registratie van bezoekers is met name in de winkel goed te doen, bij de kassa. Mensen hebben net iets gekocht, hebben even tijd en staan open voor de suggestie om gegevens te delen. Met afgestemde communicatie kun je daarna de relatie verdiepen en de omzet (herhaalbezoek, (web)winkelverkoop) vergroten.
Doe het netjes en je hebt ‘vrienden voor het leven’ erbij.
START POP-UP NOW 2015
Hoe het fenomeen pop-up retail van speeltje en pleister op leegstandslocaties uitgroeit tot een serieuze business. Smaak- en spraakmakende ondernemers blazen winkelgebieden en winkelcentra nieuw leven in. Verslag van een inspirerende dag.
Pop-Up is serieuze business.
Een flexibele markt vraagt om nieuwe samenwerkingsvormen en andere vormen van ondernemerschap. Iedereen definieert Pop-Up anders, maar duidelijk is dat Pop-Up een niet meer weg te denken fenomeen is. De eerste #popupsummit in Nederland kon niet lang uitblijven. 26 maart vond die plaats in Rotterdam, georganiseerd door Caroline de Jager en Rupert Parker Bradly.
Museum van de 21ste eeuw
Het museum van de 21ste eeuw. Museum Fondation Louis Vuitton is een gloednieuw totaalmuseum in Parijs. Een cultuurcentrum met een wisselwerking tussen de stedelijke omgeving en de mogelijkheid om cultuur te ontvangen en de ruimte te geven. Het startpunt voor de Europese musea van de 21ste eeuw?