Latest Posts

The Future Museum

The Future Museum

Donderdag 1 oktober hield ik mijn trendlezing  The Future Museum,  Visiting a tastful friend, in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Een presentatie over de toekomst van het middelgrote museum in Nederland in de 21ste eeuw.

Het idee museum

Het idee van een museum, zoals wij dat vandaag de dag kennen, komt van meer dan 100 jaar geleden. Maar houdt dat idee nu nog stand?

Read More

Het e-commerciële museum

Waarom een alle musea een webshop zouden moeten hebben.

Door: Nick van der Beek

Korte samenvatting van de afstudeerscriptie voor de Reinwardt Academie, Hogeschool voor de Kunsten in Amsterdam.

In het huidige economische en politieke landschap wordt verwacht van musea dat zij steeds zelfstandiger opereren. Waar dit in andere landen al veel langer vanzelfsprekend is, valt hier voor de Nederlandse musea nog een grootte inhaalslag te maken. Hoe kunnen Nederlandse musea dit het beste aanpakken?  

Consumenten trends.

Consumenten trends.

Read More

Start met BIG DATA

START MET REGISTREREN VAN JE BEZOEKERS; START MET BIG DATA.

Vrijwel alle ‘gewone’ winkels proberen met hun bezoekers en kopers een relatie op te bouwen. Als consument kies je er zelf voor of je dat wilt. Maar als je dat doet, weet de retailer zeker dat zijn inspanningen tot meer omzet en winst zullen leiden. De cijfers tonen dat aan. Voor musea geldt hetzelfde, met als voordeel dat bezoekers veel eerder met het museum een relatie willen aanknopen dan met een (willekeurige) winkel.

Registratie van bezoekers is met name in de winkel goed te doen, bij de kassa. Mensen hebben net iets gekocht, hebben even tijd en staan open voor de suggestie om gegevens te delen. Met afgestemde communicatie kun je daarna de relatie verdiepen en de omzet (herhaalbezoek, (web)winkelverkoop) vergroten.

Doe het netjes en je hebt ‘vrienden voor het leven’ erbij.

START POP-UP NOW 2015

Hoe het fenomeen pop-up retail van speeltje en pleister op leegstandslocaties uitgroeit tot een serieuze business. Smaak- en spraakmakende ondernemers blazen winkelgebieden en winkelcentra nieuw leven in. Verslag van een inspirerende dag.

Start Pop-up now 2015

Start Pop-up now 2015

Pop-Up is serieuze business. 

Een flexibele markt vraagt om nieuwe samenwerkingsvormen en andere vormen van ondernemerschap. Iedereen definieert Pop-Up anders, maar duidelijk is dat Pop-Up een niet meer weg te denken fenomeen is. De eerste #popupsummit in Nederland kon niet lang uitblijven. 26 maart vond die plaats in Rotterdam, georganiseerd door Caroline de Jager en Rupert Parker Bradly.

Read More

Museum van de 21ste eeuw

Louis Vuitton Foundation.

Louis Vuitton Foundation.  Beeld LVF en Ellen Groenveld.

Het museum van de 21ste eeuw. Museum Fondation Louis Vuitton is een gloednieuw totaalmuseum in Parijs. Een cultuurcentrum met een wisselwerking tussen de stedelijke omgeving en de mogelijkheid om cultuur te ontvangen en de ruimte te geven. Het startpunt voor de Europese musea van de 21ste eeuw?

Read More