Cultuur & commercie, Customer journey
Leave a comment

Het e-commerciële museum

Waarom een alle musea een webshop zouden moeten hebben.

Door: Nick van der Beek

Korte samenvatting van de afstudeerscriptie voor de Reinwardt Academie, Hogeschool voor de Kunsten in Amsterdam.

In het huidige economische en politieke landschap wordt verwacht van musea dat zij steeds zelfstandiger opereren. Waar dit in andere landen al veel langer vanzelfsprekend is, valt hier voor de Nederlandse musea nog een grootte inhaalslag te maken. Hoe kunnen Nederlandse musea dit het beste aanpakken?  

Consumenten trends.

Consumenten trends.

Toverwoord is Omnichannel

Het toverwoord voor succes binnen de retail branche is “Omnichannel”. Even een kleine opfris cursus; omnichannel is een strategie waarin alle kanalen samenwerken en op elkaar zijn afgestemd om zo de optimale merkbeleving en costumer experience te bieden. Een onmisbare schakel binnen deze strategie is dus vanzelfsprekend de webshop en online zichtbaarheid.

Wat is de reden dat schoenenwinkel van Haren in 2014 een recordomzet heeft gedraaid en waarom is warenhuis V&D bijna failliet? vanHaren schrijft het succes toe aan het tijdig inspelen op de veranderde consument. Eerder dan andere ketens had de schoenenketen door dat een goed functionerende omnichannel strategie met als onderdeel daarvan een webshop van groot belang is om de consument te bedienen, en daar plukt het bedrijf nu de vruchten van. V&D daarentegen is heel lang door gegaan met de oude manier van winkelen en is onvoldoende in staat gebleken om antwoord te bieden op de opkomst van discount winkels (Action, Flying Tiger etc.) en de verschuiving van offline naar online. V&D heeft veel te laat op verandering ingespeeld, waardoor de consument eerst aan bijvoorbeeld bol.com, Wehkamp of Coolblue denkt wanneer de term online warenhuis valt.

De consument van vandaag

De consument van vandaag de dag komt via verschillende kanalen met merken in contact. De consument bezoekt websites, bekijkt het productaanbod via mobiele applicaties en bezoekt de traditionele fysieke winkel. De merkbeleving over de verschillende kanalen moet volledig aan elkaar gelijk zijn en binding met de klant houdt niet op aan de deur van de winkel of bij het verlaten van de website, of dus het museum. Uit onderzoek blijkt dat bijna 65% van de onlineshoppers bereid is meer te betalen voor producten in een museum webshop wanneer zij hiermee het museum ondersteunen en dat 68% een webshop ziet als een toegevoegde waarde.

Waar liggen de kansen voor een museumwebshop?

  • Branding van het museum merk.  ‘Museum (web)winkels zijn een toevoeging voor het uitdragen van de visie, het ‘brand’ en de experience’ volgens Sjoerd Staal, Adviseur Museumwinkels.
  • Extra omzet genereren voor het museum. ‘Wanneer je het serieus aanpakt en er intensief mee bezig bent kun je met een museumwinkel en webshop een goudmijn in handen hebben’, aldus Karen Kühbauch Shopmanager bij Singer Laren.
  • Service kanalen naar de klant (e-tickets, 24-7 bereikbaar). ‘Wat erg goed verkoopt in de webshop zijn de voucher voor de opentuindagen en voor de concerten. In de twee maanden dat de webshop nu online is zijn er al 150 vouchers voor de opentuindagen verkocht’,  Diederik von Bönninghausen, Hoofd bedrijfsvoering bij Museum van Loon.
  • Verhoogde (online) zichtbaarheid. Meer online zichtbaarheid betekent meer bezoekers naar je website wat resulteert in meer klanten voor de webshop en bezoekers aan het museum.
  • Nieuwe doelgroepen aanboren (nationaal/internationaal). ‘De webshop loopt goed, we krijgen een hoop bestellingen internationaal maar ook binnen Nederland. Als je kijkt naar wie er in de webshop koopt dat zie je dat het de webshop een totaal ander publiek dan de fysieke winkel heeft’. vertelt Maria Smit, medewerker online shop Van Gogh Museum.
  • Verzamelen van data over bezoekers en consumenten. Stel je verzamelt 10.000 email adressen en slechts 1% daarvan koopt iets in de webshop van 50 euro dan is dat toch weer 5000 euro. Remko Schermerhorn, online retail en marketing specialist (NS en Bever Sport). Zelf raad ik musea aan om nog een stap verder te gaan, namelijk door de huidige website van het museum te vervangen door een webshop. De informatie die te vinden is op huidige websites van het musea kan eenvoudig worden geïntegreerd in een webshop. Het is vreemd eigenlijk dat musea nog steeds een aparte website en webshop hebben terwijl dit ook een geheel kan zijn. Kijk hierbij naar de retail sector waarin webshops niet alleen dienen als online verkoop kanaal maar als visitekaartje en verlengstuk van de fysieke winkel.

Meer lezen over het onderzoek van Nick van der Beek? Mail info@museumwebshops.nl

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.