Latest Posts

Goed inkoopmanagement museumwinkel

Een succesvolle museumwinkel begint met goed inkoopmanagement

Ik spreek met Godfried Beurskens over het inkoopbeleid van musea en inkoopmanagement voor museumwinkels. Godfried is een echte retailer; hij heeft zijn sporen verdiend als inkoper, productontwikkelaar en in het winkelmanagement voor attractieparken als Movie Park Germany, Dolfinarium Harderwijk en safaripark Beekse Bergen en musea, waaronder Naturalis. 

‘Godfried, om meteen maar met de deur in huis te vallen, wat zie jij als de grootste uitdaging voor museumwinkels?’ Godfried: ‘Er is letterlijk nog heel veel winst te boeken. De marges kunnen een stuk omhoog, en dus ook de winstbijdrage aan het bedrijfsresultaat van het museum. Een goed en evenwichtig opgebouwd assortiment zorgt voor omzet en winst. Daarnaast verkopen winkels te veel goedkope producten. Ik kan bijvoorbeeld kiezen uit 20 gummetjes van een euro. Dan mag de procentuele marge wel goed zijn, maar in euro’s is deze laag. Je verdient hier amper op en ze nemen de plaats in van producten waar veel meer winst in zit. Zonde. Verder kan de koopimpuls flink verbeterd worden. Dat zit ‘m in het type product dat je aanbiedt, maar ook in de presentatie, de visual merchandising. Daarin is ruimte voor verbetering. Wat mij verder vaak opvalt als ik een museum bezoek, is dat ik de waarden van het museum perfect terugzie in de tentoonstellingen en de presentatie van de vaste collectie, maar nauwelijks in de winkel. De winkel is nog veel te weinig een verlengstuk van het museum.

Merchandise als ambassadeur voor het museum

Ik verbaas mij erover dat winkels in een museale omgeving zo weinig aandacht krijgen. Winkels kunnen zeer rendabel zijn en versterken de marketing. De bezoeker komt voor een leuke tentoonstelling, loopt na afloop door de winkel, ziet een prikkelend assortiment, koopt een mooie mok en neemt die mee naar zijn dagelijkse leefomgeving. Vanaf dat moment is het een herinnering aan het bezoek en kan hij er enthousiast over vertellen aan familie en vrienden. De bezoeker en de merchandise worden zo een ambassadeur voor het museum. Dit effect heb je alleen als er een goed inkoopmanagement en assortimentsmanagement is.

Merchandise als ambassadeur voor het museum. Beeld: www.gb-rlm.nl

De kern van goed inkoopmanagement voor museumwinkels

Wat mij betreft vormt goed inkoopmanagement de basis voor een succesvolle museumwinkel, succesvol in winst en branding voor het museum. Inkoopmanagement voor museumwinkels omvat dan alles waar een externe factuur tegenover staat. Inkoop is dus veel meer dan een product tegen de beste prijs. Inkoop is ook leveranciersmanagement, een relatie aangaan vanuit een win-win gedachte. Veel musea hebben enkele leveranciers, vaak omdat dat makkelijk is. Maar het beperkt je in je opties en de impuls voor de leverancier om actief mee te denken is gering, want ze verkopen toch wel. Leef je in de bezoeker in. Stel jezelf de vraag wat ze graag zouden willen meenemen als herinnering. Maak dan een inkoopplan, een assortimentsplan en start met een leveranciersselectie. Spreek KPI’s af en stuur daarop. Dat is de kern van goed winkelmanagement.

Bij Naturalis zijn we met leveranciers echt gaan kijken naar producten die bij Naturalis passen. Zo kwamen we op een geheel nieuwe private label mineralenlijn. Mineralen zijn belangrijk voor het museumimago, maar ook goed te vertalen naar het winkelassortiment. Dat moet je dan samen ontwikkelen. Als je dat goed doet, bevorder je het imago van je museum, verhoog je de omzet en maak je meer winst, omdat je unieke producten aanbiedt die nergens anders te koop zijn. Een goed assortiment bestaat uit producten die je verwacht en die je verrassen en verleiden. Bezoekers hebben daar geld voor over.

Een marge van 62-63% is haalbaar!

Voor een museumwinkel geldt een marge van 53% als goed. Ik vind 55-60% een gezonde brutomarge, afhankelijk van de entiteit van het museum. Zelfs 62 én 63% is haalbaar. Dat hangt af van de afspraken die je met je leveranciers maakt. Voor boeken geldt een lagere marge van 45-48%, maar spreek die af. Zorg dat je aantrekkelijk bent om mee te werken. Over marge gesproken, het is een percentage, uiteindelijk zijn de euro’s die het product oplevert het belangrijkste. Het rendement wordt namelijk bepaald door de marge en omzetsnelheid van het product. Je moet niet te veel goedkope producten aanbieden, want daar verdien je te weinig op en je verkoopt minder van je duurdere producten met een hogere marge.

Een museumwinkel mag een duurder prijsimago hebben

Een museumwinkel mag van mij ook altijd wat duurder zijn. Voor de koffie in het museumcafé betaal je vaak ook iets meer. Mensen zijn deze prijzen gewend en vinden het niet erg. Sommigen zien het zelfs als een soort donatie. De meeste bezoekers komen ook maar 1x naar jouw museum. Dan mag het wat kosten, zeker als je iets exclusiefs te bieden hebt. De tentoonstellingen zijn al exclusief, vertaal dat door naar de winkel. Je bezoekers willen echt wel kopen, maar je moet het ze makkelijk maken met originele producten van ‘museumkwaliteit’ tegen een goede prijs en aantrekkelijk gepresenteerd. 

Hoog impulskarakter museumconsument

Aankopen in een museumwinkel hebben een hoog impulskarakter. Vooraf denk je er niet over na. Je oriënteert je en beslist pas ter plekke. De visual merchandise in de museumwinkel moet die koopimpuls stimuleren. Je kunt dat plannen. Zo goed als musea zich verdiepen in de bezoekers van hun tentoonstellingen, zo slecht verdiepen zij zich in de bezoekers van hun winkel. Terwijl dat toch bijna altijd dezelfde mensen zijn. Begin met de bezoeker in gedachten en stem daar je retailstrategie op af. Dan ligt de winst zowat voor het oprapen.

Het verschil tussen duur en exclusief

Nog iets om over na te denken is dat duur en exclusief twee verschillende begrippen zijn. Voor een museumwinkel moeten producten vooral exclusief zijn: alleen híer te koop (private label, EG). Ze zijn onderscheidend, je koopt ze in hun eigen, unieke omgeving. Het product wordt onderdeel van de customer journey van de consument: ‘Kijk wat ik gekocht heb!’. Het product als ambassadeur van het museum. Merchandise is door de klant betaalde marketing! De prijs is dan minder belangrijk. Prijs is bovendien voor consumenten lastig te beoordelen als het product nergens anders te koop is. Een keramische mok kost in het Van Gogh Museum € 12. Bij Xenos kost dezelfde mok € 2, maar dan staat er geen Van Gogh afbeelding op. Als je dan in de winkel van het Van Gogh staat, denk je echt niet ‘ik loop straks nog even langs de Xenos, want dat scheelt mij een tientje’.

Leren van de vrijetijdssector

  1. Hoog impulskarakter. De bezoeker koopt impulsiever dan in de winkelstraat
  2. Hogere prijzen, van € 25 tot € 30
  3. Veel breder assortiment dan museumwinkels; inkoop afgestemd op customer journey
  4. Professioneel winkelmanagement; de winkel is onderdeel van de bedrijfsvoering
  5. Joint ventures met grote merken. Musea kunnen dit op regionale basis doen*
  6. Visual merchandise in de hele winkel gericht op impulsaankoop
  7. Hospitality personeel

* Naturalis is eigen bier gaan brouwen in commerciële samenwerking met een Leidse brouwer. Dit levert een goede marge op en het verrijkt het museumwinkelaanbod. Daarnaast biedt bier kansen om buiten het museum met potentiële bezoekers in contact te komen door het bier te verkopen via de lokale horeca en slijters en licenties uit te geven.

Kansen grijpen

Laten we wel zijn, de meeste musea hebben geldtekort. Ze moeten wel andere middelen gaan inzetten, zoals de winkel die ze toch al hebben. Als het management van musea de meerwaarde van retail inziet, zullen de museumwinkels vanzelf een belangrijkere rol gaan spelen. Vergis je niet, eigen merchandise maken draagt bij aan de omzet, winst, marketing en branding van het museum. Je verkoopt in de winkel een goed gevoel, mensen nemen dat mee en betalen dus zelfs voor de reclame die ze voor jouw museum maken! Het is een kwestie van anders denken. Het ligt niet langer voor de hand dat de conservator die een tentoonstelling samenstelt, ook in gesprek gaat met de leverancier van de producten voor de museumwinkel. Winkelmanager, conservator en (commercieel) directeur bepalen samen het beleid, ook voor het inkoopmanagement voor de museumwinkel. Musea hebben volop kansen om het tij nu te keren. Ik zie wat dat betreft de toekomst zonnig in.’

Inkoopmanagement museumwinkel
Godfried over inkoopmanagement voor museumwinkels.

Een tip tot slot

‘Dat is mooi om te horen, Godfried. Heb je tot slot nog een tip voor ons?’ ‘Jazeker. Bezoek ook eens andere beurzen dan Museum Connections in Parijs. Ik ga zelf graag naar Paperworld in Frankfurt, de Spielwahrenmesse in Neurenberg, de Spring fair en Autumn fair in Birmingham en natuurlijk showUp in de Haarlemmermeer. Je ziet producten waar je vooraf niet aan denkt. Daar neemt je verkoopimpuls enorm van toe!

Datum interview: maart 2021

De Pin Set van The Met

In december heb ik voor mij zelf een pin set van The Met (Metropolitan Museum of Art) besteld. Voor bijna $50 verzendkosten heb ik een setje emaille pins van $25 uit New York laten komen. Waarom? Ik ben al heel lang een volger van @Drawbertson op Insta en nu had ik de mogelijkheid om van deze kunstenaar iets tastbaars te kopen bij het MET. Vijf pins voor op mijn spijkerjas of jurk. Een uniek cadeau uit hun museumwinkel, nu eens voor mijzelf. 

Dit is dus wat museum merchandise kan zijn: een uniek cadeau gebaseerd op de eigen museumcollectie! De vijf pins zijn de volledig originele interpretatie van een stukje museumcollectie door een hedendaags kunstenaar, uitgevoerd in draagbare sieraden. De uitvoering van het product is niet alleen goed, ook de verpakking verwijst naar de drie functies van museum merchandise: de relatie met de collectie, relevantie in het heden en ondersteuning van het museum. Dat werkt zo:

Relatie met de collectie

De tekst op het sierraadkaartje (verpakking) maakt direct duidelijk dat het product afkomstig is uit de collectie: 

Illustrated Costume Institute Pins

“Celebrate The Costume Institute with favorite looks from the collection as sketched by Donald Robertson – aka Donald Drawbertson, ‘fashion’s favorite artist’. The multitalented Drawbertson is a noted creative director, illustrator, author, and Instagram sensation (@Drawbertson). His exclusive designs for The Met showcase select styles, shapes, and silhouettes from a variety of areas – and demonstrate that basic black means forever chic.“

Relevantie in het heden

Op de verpakking van de pin set staat een directe verwijzing naar de breedte van de museumcollectie en de relatie met mode in het heden: ‘The Met showcase select styles, shapes and silhouettes from a variety of areas – and demonstrate that basic black means forever chic.“ De relevantie van de collectie in het heden wordt gemaakt door te wijzen op de favoriete keuze van de bekende kunstenaar Donald Drawbertson, ‘fashion’s favorite artist’. 

‘Uw aankoop ondersteunt onze collectie’

“Your purchase supports The Met’s collection, study, conservation and presentation of 5.000 years of art”. Het verpakkingskaartje waar de pins op zitten geeft ook nog aan dat de aankoop een 5000 jaar oude collectie ondersteunt voor studie, conserveren en presenteren.

Dat betekent dat ik niet alleen vijf pins heb gekocht, maar ook nog goed doe. Eventuele cognitieve dissonantie over de hoge verzendkosten is nu definitief van tafel. En dat is nou precies wat museum merchandise moet doen. De pin set van The Met maakt me nu nog blijer.

The Met pin set.

Uiteraard heeft The Met nog een aantal andere artikelen met dezelfde beelden, om de winkelcollectie compleet te maken: https://catalog.store.metmuseum.org/gift-guide-catalog-2020/page/20-21

Museum merchandise van Yara Francken voor Kasteel de Haar

Welke voorbeelden ken ik in Nederland? Een kasteel blijft een kasteel op een mok of in een sneeuwbol. Maar niet als je een lijntekening laat maken door illustratrice Yara Francken, ook bekend van illustraties van woonkamers (o.a. voor de VTWonen). Dan wordt het kasteel een klein kunstwerkje voor een complete merchandiselijn. 

Maak een begin met je museum merchandise


Bij Cultuur & Retail zijn we continu bezig met productontwikkeling. Ik werk veel samen met ontwerpers en leveranciers van producten en verpakkingen. Voor elke museumwinkel kunnen we een retailplan op maat maken en de producten erbij bedenken en leveren. Nu is een goed moment ermee te beginnen, zodat je winkel er goed uitziet als die straks weer open gaat. Een afspraak is snel gemaakt >

Kasteel de Haar merchandise met Yara Francken

Meer over Donald Drawbertson

Ik volg Donald Drawbertson een paar jaar op Instagram; @Drawbertson is “fashion’s favorite artist”. Zijn geestige, bijna cartoonachtige afbeeldingen van bekenden uit de mode-industrie (van Anna Wintour tot Karl Lagerfeld) zijn doordrenkt van vreugde, net als zijn tekeningen over actuele gebeurtenissen in de politiek of sport.

@Drawbertson illustraties.

Delfts Blauw: producten met potentie voor de museumwinkel

Delfts Blauw is een typisch Holland-product. Herkenbaar voor Nederlandse museumbezoekers en voor toeristen van over de hele wereld die het gráág mee naar huis nemen als souvenir. Delfts Blauw kan dus een mooie aanvulling zijn op je productassortiment. Maar wat zijn nu precies de mogelijkheden?

Tijd voor een interview met Jenneke van der Ende van Royal Delft over productlijnen voor Nederlandse musea, de collectie Royal Blue Tattoo van Henk Schiffmacher en de pas gelanceerde collectie The Wunderkammer bij ShowUp. Jenneke is accountmanager voor retail en museumwinkels. Ik bezocht haar begin september bij de Porcelyne fles Royal Delft. Mijn belangrijkste vraag: “Wat kan Delfts Blauw betekenen voor de museumwinkel?” Eerst even voorstellen.

De pas gelanceerde collectie The Wunderkammer bij ShowUp 2020.

Delfts Blauw heeft een geschiedenis om trots op te zijn

“Ik ben ruim anderhalf jaar geleden gestart. Toen ik hier solliciteerde, had ik, net als iedere Nederlander, wel van Delfts Blauw gehoord en daar een beeld bij. Maar er ging een wereld voor mij open. Royal Delft is de enige in Delft overgebleven producent van Delfts Blauw sinds de 17e eeuw. Het heeft een prachtige historie om heel trots op te zijn. Delfts Blauw is een stijl. Tot op de dag van vandaag hanteert Royal Delft dezelfde productiemethode die wereldwijd de standaard vormt van het hedendaagse Delfts Blauw. Hier koopt onze koning zijn cadeaus, laten ambassades relatiegeschenken produceren en heeft Henk Schiffmacher een nieuwe collectie.”

Jenneke van der Ende bij Royal Delft.

Het hogere segment en de commerciële collectie

“Wij hebben meesterschilders in dienst die met de hand ons aardewerk beschilderen. Zij werken volgens een eeuwenoud ambacht en alle schilderingen gaan per stuk. Het handbeschilderde aardewerk is het hogere segment dat wij hier volledig in Delft produceren. Daarnaast hebben we een collectie waarin we werken met transfers (zeefdruktechniek, redactie). Dat is de commerciële collectie met een tegeltje van € 22,50 en een tulpen vaasje van € 45. Je voelt de transfer niet, die zit er helemaal ingebakken. Het aardewerk kan in de vaatwasser en zelfs in de oven. Ook kan het tegen een stootje, je tikt niet zo snel een stukje van het bordje of kopje af.”

Het handbeschilderde aardewerk is het hogere segment dat wij hier volledig in Delft produceren.

Voor musea op maat gemaakt

“Wij kunnen natuurlijk artikelen en zelfs collecties op maat maken. Bij een tentoonstelling kunnen we in Delfts Blauw een afbeelding op een applique, een bordje of een tegel zetten. Een applique is vaak een rechthoek, je kunt het ophangen, er zitten ook gaatjes in. Je kunt een applique neerzetten en bijvoorbeeld als schaaltje gebruiken voor bonbonnetjes. Het is een leuk, divers artikel, waar je met een transfer elke afbeelding op kunt plakken. Dat zijn heel interessante items voor musea. We leveren ze ook veel aan bedrijven als relatiegeschenk of cadeau. Neem deze stroopwafelpotten met aan de binnenkant het logo van het bedrijf en aan de buitenkant een tulpendecor. Hollandser kan haast niet, toch?”

Een applique op maat voor in de museumwinkel is mogelijk.

De minimale aantallen om in te kopen zijn voor kleinere musea vaak te hoog. Kun je bij jullie lage aantallen inkopen?

“Van onze standaard collectie kun je de producten zelfs per stuk inkopen. Het minimum orderbedrag is dan € 300 en voor orders daaronder komt er €15 verzendkosten bij. Van alles kun je enkele stuks inkopen. Het servies Royal Delft Peacock Symphony gaat per 3 stuks. Ook voor maatwerk zijn de aantallen niet zo heel hoog. Dus kleinere musea kunnen bij ons uitstekend terecht.”

Delfts Blauw Peacock servies voor de museumwinkel.

Welke musea verkopen Delfts Blauw van Royal Delft?

“Het Mauritshuis en het Kunstmuseum in Den Haag verkopen Delfts Blauw in hun museumwinkel. Zij hebben toevallig net een expositie rondom Delfts Blauw, maar daarvoor waren ze ook al klant. Verder Paleis het Loo en het Noord-Brabants Museum in Den Bosch. Daar hebben we bijvoorbeeld de collectie Royal Blue Tattoo van Henk Schiffmacher liggen. Dat vind ik typisch een collectie die past bij een modern museum, met een hippe shop. In Amsterdam hebben we verkooppunten bij verschillende musea. En in Delft natuurlijk, ik denk dat wij in Delft wel bij elk museum liggen. We leveren dus al aan flink wat musea, maar van mij mogen er meer bij.”

Royal Bleu Tattoo collectie van Henk Schiffmacher en Royal Delft.

Royal Blue Tattoo van Henk Schiffmacher

“De collectie Royal Blue Tattoo van Henk Schiffmacher is zo gaaf. De geschiedenis van tatoeages en de geschiedenis van Delfts Blauw hebben heel veel overeenkomsten. Ze zijn vaak onderdeel van een verre reis, van schatten uit den vreemden. Daarbij komt dat Henk Schiffmacher gewoon echt een begrip is in de tattoo-wereld en wereldwijd heel veel respect heeft. Wij hebben zijn tekeningen gebruikt en onze meesterschilders hebben dat vertaald. We hebben in de Schiffmacher Royal Blue Tattoo twee collecties. Om te beginnen de handbeschilderde collectie, tevens limited editions. Wij hebben bijvoorbeeld een grote vaas, True Love, die kost € 7.999 en daar maken we er 20 van. Je bestelt een vaas apart en daar zijn we dan 3 maanden met ongeveer een levertijd van 6 weken voor aan het produceren. We doen er ook een reportage bij met foto’s dat de schilder bezig is en wanneer de schilder het nummer erop zet. Uiteraard zit er ook een certificaat bij. Ik heb er een verkocht en onze meesterschilder is inmiddels ruim een week bezig met schilderen.

Grote vaas, True Love geschilderd door meesterschilder Royal Blue.

Het lagere segment van de Schiffmacher Royal Blue Tattoo bestaat uit echt leuke cadeauartikelen. Die maken we allemaal met een transfer. Die tegeltjes gaan van € 22,50 tot en met een bord van € 89,50. We hebben ook een bierpul en een ‘doos’, we noemen het al de wietdoos. Een soort van grapje in deze collectie. Wij merken dat het een leuke collectie is voor giftshops en museumwinkels.

Royal Blue Tattoo van Henk Schiffmacher en Royal Delft voor de museumwinkel.

Koninklijk Peacock Symphony

Royal Delft heeft ook het servies voor het Koninklijk huis mogen ontwerpen en het servies Peacock Symphony is daar een afgeleide van. Dat vinden mensen leuk! In het Kunstmuseum in Den Haag is de tentoonstelling Koninklijk Blauw – Het mooiste Delfts aardewerk van Willem en Mary en ze verkopen nu ook het Peacock Symphony servies. Bezoekers nemen een mokje en een bordje mee. Leuk toch? Perfecte merchandise bij een tentoonstelling.”

Peacock Symphony servies van Royal Delft.

Na een kleine twee uur sta ik weer buiten. Voor mij is het duidelijk. Met Delfts Blauw kun je veel kanten op. Omdat zij producten op maat maken en omdat je lage aantallen kunt bestellen, ligt Delfts Blauw binnen handbereik van menig museum. Uiteraard moet het wel passen bij je museum of tentoonstelling. Maar dat moet altijd!

Wil je meer informatie over het Peacock Symphony servies of een van de andere Delfts Blauw producten mail Jenneke van Royal Delft.

“De luxury products voor de kasteelwinkel lopen uitstekend”

Anneke Klein-Tiessink is coördinator museumwinkel bij Kasteel de Haar. De winkel is eind 2018 volledig nieuw gebouwd in het souterrain van het kasteel. Met haar spreek ik over de upgrade van het productassortiment en het belang van luxury products voor de kasteelwinkel.

Hoe zou je de kasteelwinkel omschrijven?

“De kasteelwinkel is een sfeervol ingerichte winkel waar voor jong en oud altijd iets te koop is. We zijn er nog niet, maar we hebben al wel een grote slag geslagen met het productassortiment. Wij willen in de toekomst nog meer luxury products toevoegen. Duurdere producten die bij het kasteel passen, waaronder luxere tassen en luxere badartikelen. 

Luxury products voor de kasteelwinkel vertellen het verhaal van het museum.
Anneke in de kasteelwinkel van Kasteel de Haar. Foto Here we Are

Dit is tevens de grootste verandering van de afgelopen jaren geweest. We zijn van goedkope producten, spullen van de groothandel, naar kwaliteitsproducten in een hoger segment met een hogere prijs gegaan. We wisten al langere tijd dat wij deze verandering wilden doorvoeren, maar we wisten niet precies in welke vorm. 

“Wij kopen nu gewoon luxury products voor de kasteelwinkel in, een hoger segment voor een hogere prijs”

Cultuur & Retail heeft ons daarbij geholpen. Zij geven inzicht in je mogelijkheden en de prijsstelling. Je bent snel geneigd de prijzen laag te houden, maar dat hoeft dus niet. Op advies van Cultuur & Retail zijn we naar andere producten gaan kijken en hebben we het inkoopbudget verhoogd. Als je daar eenmaal mee bezig bent, zie je dat het heel belangrijk is om die verandering te maken. We hebben daar ook de tijd voor genomen. Zo konden we van onze goedkopere producten toch de voorraad wegwerken en zo stap voor stap inruilen voor een beter product. Die transitie hebben we heel gecontroleerd gemaakt.”

Welke producten verkopen jullie in de kasteelwinkel?

“We verkopen uiteraard museum merchandise, met het logo van Kasteel de Haar en ons familiewapen erin verwerkt. Daarnaast hebben wij een sieradenlijn, een badartikelenlijn, luxe sjaaltjes een ridderassortiment en een knuffelhoek voor de kinderen. Verder zijn boeken, voor volwassenen én kinderen, belangrijk. Onze bezoekers hechten veel waarde aan historische boeken. Ons eigen grote Kasteelboek Wat een Weelde verkoopt ook erg goed. We hebben de afgelopen jaren daarom gefocust op goede boeken over historie en geschiedenis. We hebben verder een groot assortiment luxe inkt- en verenpennen die bezoekers erg waarderen. Deze artikelen passen ook goed bij ons kasteel. We werken niet veel met seizoenproducten, wel hebben we kerstkaartenmapjes en in de zomer Holland-producten voor onze buitenlandse toeristen. Pasen bijvoorbeeld is echt te kort voor een eigen lijn. We kopen het meeste online in en werken hiervoor o.a. met Lanzfeld, Becking & Blitz, Rebo/Icob, Plush&Zoo, Terralannoo, Legler, Bortoletti, IHR, Hellen van Berkel, JLK France, Lediberg, New Edition en Krijt Moester.

Even kennismaken Anneke werkt sinds 2012 bij Kasteel de Haar. Ze begon aan de kassa in het hoofdgebouw waar ook de souvenirwinkel zich bevond. Langzaam groeide ze naar werkzaamheden voor de souvenirwinkel, omdat haar passie hier ligt en ze bij vorige werkgevers al met inkopen te maken had. De winkel valt onder de marketingafdeling. Samen met de marketingmanager zorgt Anneke voor de inkoop. Marketing beheert het budget en let op de productkeuze in samenspraak met Anneke. In de loop van de jaren zijn er steeds meer taken bijgekomen. Ze zorgt nu voor de winkelinrichting, het voorraadbeheer, dat alles goed ingevoerd en geprijsd wordt en ze coördineert de winkelvrijwilligers. Wat is het leukste aan je werk? “De diversiteit, veel verschillende bezoekers waaronder veel buitenlandse toeristen en iedere keer weer de uitdaging om de beste producten in de winkel te krijgen. Je blijft steeds vernieuwen om de winkel spannend te houden. Het is nooit klaar! Bezoekers willen eerst zelf kijken, maar wanneer je in de winkel rondloopt, komen ze vaak naar je toe en kun je ze helpen en is er leuk contact. Mensen genieten van het mooie kasteel en daarbij hoort vaak ook een leuk aandenken.“ De inktpennen zijn mijn favoriete product. We hebben verschillende luxe inkt- en verenpennen. Bezoekers willen daar graag informatie over en zijn vaak enthousiast na aankoop van dit mooie product.”

Wat gaat er goed en wat kan nog beter?

Wat goed gaat is de upgrade naar producten in het hogere segment met een hogere prijs en een goede uitstraling. Wat nog beter kan is de inkoop van te grote aantallen. Dat gebeurde in het verleden wel eens, maar daar hebben wij van geleerd. Nu proberen wij de eerste keer dat we een product inkopen het aantal laag te houden. Pas als een artikel goed loopt, kopen we het daarna hoger in. Natuurlijk maken we nog wel eens een misser, bijvoorbeeld de schriften bij de tentoonstelling Bon Voyage. Daar hadden we er 100 van ingekocht, maar die liepen niet. Maar dat slaat nu geen gat meer in ons budget.”

Luxury products zijn belangrijk voor de uitstraling van de kasteelwinkel.

De luxe veren inktpennen van Bortoletti zijn het favoriete product van Anneke.

Welke tip heb je voor collega-winkelmanagers?

“Passie en vriendelijkheid is voor mij altijd de drijfveer en dat probeer ik ook uit te stralen naar andere collega’s, vrijwilligers en onze bezoekers. Gasten die bij ons komen zijn een dagje uit en op die manier moet je ze ook benaderen. Sta altijd open voor een vriendelijk woord, advies of een vraag. Dan bezorg je bezoekers een blije dag en zijn zij eerder geneigd een leuke herinnering of iets moois te kopen. En zelf heb je ook een leukere werkdag.”

Dit interview is afgenomen op woensdag 26 augustus 2020. Meer informatie over Kasteel de Haar en de kasteelwinkel.

Ook luxury producten voor je museumwinkel inkopen en heb je daarbij hulp nodig? Mail naar info@cultuurenretail.nl

Luxury products zijn belangrijk voor de kasteelwinkel.
Kasteelwinkel Kasteel de Haar.

Vrouwenmokken. Een statement maken in de museumwinkel

Eerlijk is eerlijk. Merchandise in de museumwinkel is lang niet altijd spannend. Het ‘bekende’ plaatje op een magneet of sleutelhanger. Het schuurt niet, het is niet meer dan een leuke herinnering. Geen statement. 

Dat is jammer, want musea kunnen zich in hun museumwinkel juist onderscheiden door in te spelen op inhoudelijke thema’s die voor hen relevant zijn. Zeker als zij in de winkel hetzelfde lef vertonen als de tentoonstellingsontwerpers die zij inschakelen om tentoonstellingen te ontwikkelen. Denk aan thema’s als diversiteit of empowering women. Een mooi voorbeeld hiervan vind ik deze vrouwenmokken.

Do Women Have To Be Naked To Get Into the Met. Museum?

‘Do Women have to be Naked’ mok

Een sterk statement is de mok van Guerrilla Girls Do Women have to be NakedGuerrilla Girls zijn een groep vrouwelijke kunstenaars die ernaar streven ‘discriminatie te bestrijden door middel van humor, activisme en kunst’. Ze zijn in 1985 in New York City opgericht en staan ​​erom bekend hun identiteit te verbergen door gorillamaskers te dragen, die ze ook gebruikten in hun kunstwerk Do Women Have To Be Naked To Get Into the Met. Museum? (1989).

De mok van Guerrilla Girls is o.a. te koop in de museumwinkel van het Tate.

Female Artists mok

Deze zacht romige porseleinen mok met vijf vrouwelijke kunstenaars is een van mijn lievelingen. Vijf vrouwen die trouw aan zich zelf, hun eigenheid en de controverse niet schuwden en door zijn gegaan met hun passie en levensader: kunst. Georgia O’Keeffe, Frida Kahlo, Yayoi Kusama, Faith Ringgold en Sonia Delaunay. Dat vind ik nou eens een mok met een statement die past bij een museumwinkel in de 21ste eeuw.

De mok komt uit de collectie van Great Modern Artists van Eihtydays in samenwerking kunstenaar en illustrator Andy Tuchy. Je kunt de mok of de bijpassende tote bag bestellen bij info@greatmodernartists.com.

Female Artists van Eightydays in samenwerking met kunstenaar en illustrator Andy Tuchy.

‘You Go Girl’ mok

You Go Girl verwijst naar Seneca Falls, NY de allereerste (1848) vrouwenrechtenconventie. De basis voor gelijke sociale en wettelijke rechten, inclusief stemrecht. De mok is zacht blauw met goud, samen met een mooi doosje een heel goed cadeau voor iedere vriendin. De You Go Girl mok is te vinden bij Rosanna Inc en kijk dan ook nog even naar de Phenomenal Women mok.

You Go Girl verwijst naar Seneca Falls, NY de allereerste (1848) vrouwenrechtenconventie. Rossanna Inc.

Conclusie: als je als museum een statement wilt maken, kun je dat met merchandise in de museumwinkel heel goed ondersteunen. Goed zoeken en er zijn altijd bijpassende producten te vinden.

The lives of 50 Fashion Legends.

Visual biographies of the world’s greatest designers

In de museumwinkel horen boeken. Boeken waarin je wat meer verdieping vindt of boeken waardoor je geïnspireerd raakt. Een museumwinkel hoort een lekkere boekenhoek te hebben waar je nog even blijft hangen en snuffelt.

Afgelopen jaar was ik in de Kunsthal in Rotterdam voor de tentoonstelling Thierry Mugler: Couturissime. Het was een spectaculaire overzichtstentoonstelling van het werk van deze mode kunstenaar voor zijn beroemde mannequins. In de kleine tentoonstellingshop kwam ik dit fijne boekje tegen. The lives of 50 fashion legends. De reden van mijn enthousiasme voor dit grafisch naslagwerk is dat het precies voldoet aan mijn behoefte om af en toe nog eens wat na te zoeken. De hoge gympen van Balenciaga zie ik af en toe op straat langskomen maar wie was deze ontwerper nou precies? In dit mooi vormgeven boekje kan ik snel zien waneer hij geboren is en wat zijn geboorteland is. Maar ook zie ik dat hij maar 1x is geïnterviewd op zijn 76ste jaar door Time magazine.

Van elke ontwerper vind je in de tijdlijnen de namen van de modehuizen waar ze toe hebben behoort, de omzet van de modehuizen en hun wijsheden. Ook vind je een klein overzicht van iconische items uit de 20’er tot en met de 60’er jaren.

Hier het grafisch weergegeven leven en werk van ontwerpster Rei Kawakubo. The lives of 50 Fashion Legends. Uitgegeven door Fashionary.

Boekselectie museumwinkel

Een mooi uitgegeven naslagwerkje voor iedere liefhebber van mode. Passend bij een goede boekselectie in de museumwinkel.

The lives of 50 Fashion Legends. Visual biographies of the world’s greatest designers. Fashionary International Ltd (2019)

Engels Hardcover | ISBN 9789887711025 | 120 pagina’s

#mode #modeontwerpers #fashion #boeken

De kleuren van 20|21

Hoe zien we de kleuren van 2020-2021 terug in het museum?

Kleuren in het museum

In een visueel ingestelde samenleving is het gebruik van de juiste kleuren essentieel. Kleuren geven signalen af. Ze bepalen voor een belangrijk deel de sfeer, ze zijn een communicatiemiddel en geven herkenning.

Musea kijken steeds beter naar de toepassing van kleur in branding en tentoonstellingen. Tentoonstellingsontwerpers gebruiken kleuren ter ondersteuning van de atmosfeer en beleving van de kunst, story telling of het uitlichten van een object. In de tentoonstelling Barbizon van het Noorden worden de schilderijen over Drenthe heel goed ondersteund met kleuren uit die provincie. In mijn treinreis vanuit Amsterdam naar Assen nam ik deze kleuren al op. De aardse tinten zaten nog vast in mijn hersenen toen ik het Drents Museum binnen liep.

Strategisch kleurgebruik, ook in de museumwinkel

In de museumwinkel kom ik daarentegen goed kleurgebruik nog maar weinig tegen. Vooraf een kleurschema bepalen voor ontwerp, communicatie en museumwinkel zie ik bijna nooit. Kleur helpt bij branding (het ondersteunen van je museummerk) in de winkel. Toepassing van de juiste kleuren (voorbeeld CoBrA Museum) op de eigen producten ondersteunt de waarden die bezoekers geven aan je merk. Slecht kleurgebruik of gemis eraan bij de productselectie in de winkel doet afbreuk aan de ervaring van het bezoek.

Kleur is een eenvoudig toepasbaar instrument om de sfeer van een tentoonstelling of presentatie door te trekken naar de winkel (voorbeeld color blocking Groninger Museum), maar ook om een seizoensfeer te creëren of producten uit te lichten.

Kleuren van 20|21 in de museumwinkel.

Kleuren van 2020-2021

‘Maar wij zijn geen fashion!’ Dat hoor ik vaak. Trendkleuren worden dan geassocieerd met vluchtige consumententrends. Onterecht! Trendkleuren geven een gemoedstoestand van mensen aan. Een gevoel waar we als samenleving naar verlangen. Een tijdgeest.

Na Covid-19 gaan we zeker de kleuren grijs en zwart van ons afschudden. We hebben behoefte aan kleuren die ons vertrouwen, rust en zekerheid geven (meer info: lezing Christine Boland). Veel van die kleuren kunnen we vinden in de natuur in kleine begroeiingen in de berm bij onze dagelijkse wandelingetjes om het huis, in patronen uit de natuur (Boek: Fascinerende patronen in de natuur – zie onderaan dit artikel) maar ook in de kleur blauw van de Europese vlag.

Trendkleuren 20|21 Kleuren toepassen in het productassortiment.

Kleur, Product en branding

Het doorvertalen van de kleuren van je merk (huisstijl) naar producten en productverpakking of communicatie vergt iets meer tijd, maar hoeft zeker niet kostbaar te zijn en verdien je dubbel en dwars terug in verkoop en een aantrekkelijke museumervaring. Heb je hulp nodig? Wil je advies? Neem contact met mij op.

Het is goed om je op de hoogte te houden van de trendkleuren en deze toe te passen in de museumwinkel. In de museumwinkel kan dat via een kleine productselectie of in communicatie.  Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ik houd je op de hoogte over de laatste kleurentrends.

Meer inspiratie

  • Kleur inspiratie nodig? Kijk dan vooral eens in het boek: Fascinerende patronen in de natuur. Van slakkenhuizen tot sterrenstelsels. #inspiratie #kleur #natuur
  • Geweldige schoonheid in groen en blad is het boek: L’émouvante Beauté des feuilles. Gérard Jean. Ruim vertaald ‘de bewegende schoonheid van de bladeren’. Weliswaar in het Frans, maar je hebt geen kennis van de Franse taal nodig voor zoveel mooie inspirerende kleuren in fotografie. #inspiratie #natuur #kleur #planten
  • Hoe kun je kleuren toepassen in je museumwinkel inrichting. Retail Theater van Carin Frijters. De zintuigen als start voor theater maken. #kleur #praktisch #winkelinrichting
  • Leuk blogje over de herwaardering van de kleuren van Werner’s Nomenclature of Colours. Rediscovering Colour by Nature with Roman and Williams van Farrow & Ball (specialisten in verf & behang) over kleurinspiratie uit de museumcollectie van Natural History Museum in NY. #Werner’s Nomenclature of Colours. #kleur #inspiratie #museum
  • En … al een poos geleden aangeraden ter inspiratie en voorlopig een blijvertje het boek Encyclopedia of Flowers, Flower works by Makoto Azuma. #kleur #bloemen #inspiratie

Retail en horeca in historische gebouwen

Trends en inspiratie aan de hand van de nieuwe museumwinkel van Kasteel de Haar én horeca met parkwinkel op de Hoge Veluwe. 

Ben je bezig met het ontwikkelen van plannen voor horeca en retail in je historische pand? Wil je de exploitatiekosten van je pand drukken met een verhoogde omzet in je winkel en of horeca, inspiratie of een klankbord? 

Kom naar de interactieve workshop met trendpresentatie en leerzame cases op dinsdag 3 maart a.s. in Kasteel de Haar, programma (13:00 tot 17:30). Met toonaangevende cases: horeca in Park de Hoge Veluwe en nieuwe museumwinkel in Kasteel de Haar. Trefwoorden: branding en commerciële kansen. De organisatie is in handen van het platform Code49.

Deelnemers kunnen eigen issues rond dit thema indienen waaruit Code49 een selectie maakt om te bespreken tijdens het interactieve deel van de middag.

Programma dinsdag 3 maart

  • Trends en innovatie in retail in erfgoedorganisaties door Ellen Groenveld, trefwoorden: Retailtrends en cultuurretail
  • Ontwikkeling van de nieuwe museumshop van Kasteel de Haar door Anetta de Jong (Directeur Kasteel de Haar) en Arjan van der Bliek (architect here we are): trefwoorden: museumwinkel en cultuurretail
  • Ontwikkeling van horeca op Park de Hoge Veluwe door Monique Kokke (hoofd Bezoekersmanagement) geïntroduceerd door Paul Rijfkogel, trefwoorden: Horeca en parkwinkel
  • Bespreken eigen issues onder leiding van de sprekers in een drietal sessies na de pauze
  • Netwerken bij afsluitende borrel.

Het is een intensief programma voor maximaal 25 deelnemers. Georganiseerd door Code49

Praktisch

Restyling museumwinkel Cobra Museum Amstelveen

In september kreeg Cultuur & Retail een mooie opdracht: blaas de winkel van het Cobra Museum in Amstelveen nieuw leven in en bereid de shop voor op de tentoonstelling Intens Mexico. Het museum is ambitieus. Ze wil haar bezoekersaantallen verhogen door een interessant expositieaanbod en in diezelfde stroom de inkomsten van de museumwinkel mee laten groeien.

Trendpresentatie en productadvies

Cultuur & Retail ontwikkelde in samenwerking met Stylink een trendpresentatie over Mexico, inclusief thema- en kleurgebruik. We verdiepten ons in de beleving van Intens Mexico en na uitgebreide productsourcing gaven we advies voor een nieuw productassortiment, passend bij de tentoonstelling Intens Mexico én bij het museum. 

Voor deze tentoonstelling hielpen we ook bij het huren van zestig Mexicaanse Acapulco-stoeltjes en tachtig cactussen en vetplanten plus het drukken van de 700 meter lange kleurrijke Mexicaanse vlaggetjeslijn.

Van inrichting tot bezoekersflow

Daarnaast leverde Cultuur & Retail advies voor een aantrekkelijkere inrichting, indeling en looproute van de winkel, in samenwerking met de (retail)architecten van here we are, voor de korte én langere termijn. Het resultaat is een betere assortimentspresentatie en bezoekersflow – en een stijgende omzet, weetHoofd financiën bij Cobra Joan te melden:

“Ellen en Manon, hartelijk dank voor de analyse van de winkelomzet. November laat alveel betere cijfers zien dan oktober. Graag wil ik jullie bedanken voor jullie inzet, enthousiasme en positiviteit! De winkel ziet er veel beter uit, de grafieken en kaarten hangen fantastisch (al vier grafieken verkocht!). Mocht ik nog advies nodig hebben op retailgebied, dan weet ik Cultuur & Retail te vinden.” 
 
–Joan Madiredjo, Hoofd financiën & bedrijfsvoering

Passend aanbod

Ook de viering van Dia de Los Muertos bleek een succesvol weekend voor het museum, waar veel bezoekers een eerbetoon kwamen brengen aan hun dierbare overledenen. Het Cobra Museum liet daarvoor een speciaal altaar bouwen door Mexicaanse kunstenaars. Foto’s van overledenen kregen een plaatsje op het gekleurde altaar tussen de Mexicaanse relikwieën. Cultuur & Retail heeft de viering nauw laten aansluiten bij de verwachtingen van de bezoekers. Zo waren de kleine houten kistjes met daarin een bruidspaar en afbeeldingen van Frida Kahlo een groot succes.

De tentoonstelling Intens Mexico: politiek, identiteit, seks en dood is tot en met 29 maart 2020 te bezoeken in het Cobra Museum Amstelveen.

Kan jouw museumshop ook wel een boost gebruiken? Bel of mail Cultuur & Retail voor 100% maatwerkadvies.

Sluit jouw (museum)shop aan bij de laatste trends?

De straat, de fashionwereld, maar ook tentoonstellingen: het zijn inspirerende plekken waar trends tot stand komen. Maar hoe pas je street & fashion-ontwikkelingen eenvoudig toe in je museumwinkel? En hoe speel je in op trends bij tentoonstellingen zonder je eigen identiteit te verliezen?

MC2020 heeft Cultuur & Retail en Stylink ook dit jaar weer gevraagd een workshop te geven tijdens de grootste beurs in museummerchandise in Parijs. Hierbij gaan we in op driegrote street & fashion-trends én trends in tentoonstellingen. We laten zien welke kleuren daarbij horen, hoe je omgaat met stijlgroepen en deze toepast in het interieur van je bezoeker. 

Grote trends passen natuurlijk ook heel goed in kleine musea, kastelen of dierentuinen. We laten zien hoe je ze – zonder grote investeringen – toepast in je shop.

Souvenirs in musea

Wat beweegt onze bezoekers? Ont-spullen, meer duurzaamheid en originele artikelen die iets toevoegen aan de identiteit van de bezoeker. Natuurlijk willen zij nog steeds een magneet of ansichtkaart als kleine herinnering. Maar ook souvenirs zijn aan trends onderhevig. In beeld en #hashtags gaan we door trends in cultuur en retail heen.


We passen de trends direct toe en sluiten de workshop af met lijm en schaar. Iedereen gaat zijn eigen ‘crisp & trendy’ museumproduct knippen en plakken: inspiratieboost gegarandeerd!

Een trend die zeker aan bod komt, is het escapisme. Hoe je dat toepast in jouw (museum)shop, hoor en zie je tijdens onze workshop. Wil jij ook een escape to Paris? Schrijf je vandaag nog in via Museum Connections 2020

Parijs praktisch

Wat:MuseumConnections

Waar:Paris, Porte de Versailles – Hall 2.1

Wanneer:15 & 16 januari 2020

Link naar: ticket voor MuseumConnections(tot december gratis entree)

Inschrijven: Workshop trends voor museumshops

Geen tijd om naar Parijs te komen? Mail of bel ons en we sturen je de presentatie na.

PS Oók interessant: je bezoek aan MC2020 combineren met een dagje Maison&Objet(17-21 januari 2020), dé internationale beurs voor trends, interieur- en lifestyleproducten.