Museumwinkel, Retailtours
Leave a comment

Grandeur Parijs

De nazomerzon maakte een bezoek aan de stad waar we anderhalf jaar niet meer waren geweest tot één groot feest. Doel van ons bezoek is een nieuwe Parijs Museum & Retail Tour samenstellen (in januari 2022) en bij Maison & Objet producten sourcen voor nieuwe opdrachten bij aankomende tentoonstellingen. 

Grandeur! Groots, fabelachtig, fenomenaal. Deze definities blijven bij Parijs passen. Parijs opende dit jaar een aantal oude monumenten in nieuwe stijlen, met allemaal retail in huis. Hieronder een verslag van ons bezoek aan het Hôtel de la Marine en de bijbehorende winkel La Librairie Boutique. Wat mij betreft hét voorbeeld van een geslaagde museumwinkel.

Hôtel de la Marine

Een iconisch gebouw aan de Place de la Concorde. Hótel de la Marine is in de 18e eeuw gebouwd door het stadsbestuur van Parijs als eerbetoon aan Louis XV. Een klassiek monumentaal gebouw met de typische Parijse 18e eeuwse architectuur met een grote facade van Korintische zuilen in het het hart van de stad. Tot 1798 was dit gebouw in gebruik bij de Garde-Meuble de la Couronne, de dienst die zorgdroeg voor de inrichting (meubels en stoffen) van de gebouwen van de koning. De afgelopen 200 jaar heeft het dienst gedaan als hoofdkwartier van het Franse Marine Ministerie. Nu kun je dit totaal gerenoveerde monument (inclusief een audiotour) bezoeken. De zalen en gangen waar je met de audiotour door heen zweeft, zijn rijk gedecoreerd. Je bewondert er kroonluchters waar je een huiskamer met gemak mee kunt vullen. Goud en spiegels. Maar weinig tot geen objecten. De audiotour helpt je de ruimtes te vullen en je door de keuzes van de architecten in de 18e eeuw, maar ook door de marineverhalen, heen te schrijden.

Een boutique in het hart van de Verlichting

Na het bezoek aan de zalen was ik des te meer benieuwd naar La Librairie-boutique. Op de website wordt de winkel aangekondigd als Au coeur du siècle des Lumières (het hart van de Verlichting). Met een aanbod dat de wedergeboorte van de 18e eeuw weerspiegelt in een productassortiment van de 21e eeuw. Een grote belofte waarvan ik vind dat de winkel die zeker waarmaakt. Niet alleen de winkelinrichting, de verlichting en materiaalkeuze zijn heel goed doordacht, ook de keuze en presentatie van het assortiment was zeer verfijnd. De prijsopbouw (laagste prijs ongeveer € 8 en hoogste prijs € 300 – 500) is tegen de achtergrond van zoveel goud en kroonluchters goed passend. Klassieke museumproducten zijn hier een luxury product geworden (zie ook mijn interview met Anneke van Kasteel de Haar). Ja, echt een heel goed doordachte winkel!

De volgende Museumtour is in januari 2022

Tot slot, in januari organiseren Anna (www.stylink.nl) en ik weer een museumtour. Meer informatie volgt binnenkort. Weet je nu al dat je mee wilt? Laat het me weten en ik reserveer vast een plaats voor je. Ik beloof je, het wordt anders dan anders!

Filed under: Museumwinkel, Retailtours

by

Welke ervaringen heeft een consument en hoe kunnen deze worden toegepast in het museum? Ellen is cultureel-ondernemer en signaleert en combineert trends uit de retail met kennis en ervaring uit de museumwereld.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.