Museumwinkel, Retailtours
Leave a comment

“Allemaal op zoek naar inspiratie, oplossingen en ideeën”

Museum Retail Tour Parijs 2022

Verslag van de 6e editie van de Museum Retail Tour door Parijs

Dit jaar was er eindelijk weer een Parijs Museum Retail Tour, de zesde. Deze keer in samenwerking met Museum Connections, waardoor we een internationaal gezelschap uit Saoedi-Arabië, Frankrijk, België, Noorwegen, Nederland en Finland konden rondleiden langs speciaal geselecteerde musea en hun winkels.

We begonnen de ochtend echt op z’n Frans in Café Lapérouse met een heerlijke koffie en een chocoladecroissant. De perfecte ‘Grandeur aan Place de la Concorde om de 6e editie van de Museum Retail Tour af te trappen en op zoek te gaan naar inspiratie, oplossingen en ideeën voor de eigen museumwinkel.

Librairie-boutique van Hôtel de la Marine

Een kort rondje door het 18e-eeuwse Hôtel de la Marine gaf de deelnemers een idee van wat de bezoekers hier aan goud, kristal en grandeur ervaren.  Daarna ontving de winkelmanager van Librairie-boutique van Hôtel de la Marine ons voor een toelichting op hun productkeuzes en winkelinrichting. Hôtel de la Marine is pas sinds vorig jaar open en zowel de winkelinrichting als de productselectie sluiten naadloos aan op de rijke, weelderige ervaring van de bezoeker aan dit monument aan de Place de la Concorde.  

Modieuze winkel van Musée des Art Décoratief (MAD) 

Na een fotomoment wandelden we naar de modieuze winkel van Musée des Art Décoratief (MAD). Daar ontving Stéphanie, inkoopmanager en samensteller van collecties voor Arteum (Arteum beheert de museumwinkel van MAD), ons en vertelde zij uitgebreid over de block busters van het museum en de exclusieve producten die Arteum daarvoor maakt. Deze producten zijn soms zo gewild dat er rijen voor de opening van de tentoonstelling zijn, rijen vóór de museumwinkel.

Klassieke Franse lunch

Een klassiek Franse lunch met koffie en chocolademouse in een petit Parijs etablissement in Le Marais paste helemaal in de sfeer en was een prima vertrekpunt voor de middag.

Story telling bij Empreintes

Eerst maakten we een tussenstop bij Empreintes. Altijd goed voor de story telling presentatie van objecten en producten van kunstenaars en ambachten. Daarna bezochten we Musée de la chasse et de la Nature.

Boutique du Lieu in Musée de la Chasse et de la Nature

Dit museum vertelt het schurende verhaal van de mens en de natuur. Het museum is een klein geheim in Le Marais en wordt vooral bewonderd om zijn decoratieve manier van presenteren, waarbij ze een knipoog of de controverse niet schuwen. Altijd leuk om dan te kijken in de pas geopende museumwinkel, Boutique du Lieu, waar de enthousiaste Jude ons ontving.

Boutique du Lieu beheert een aantal museumwinkels in Frankrijk waaronder Les Éditions, anders gezegd de boekwinkel van het Bourse de Commerce. Hun strategie is om de winkels verborgen geheimen te laten zijn en stijlvol, met niet al te veel producten, te vullen. Methode Japonaise volgens onze gastheer. Daarentegen waren de tassen waar de producten uit de museumwinkel mee in naar huis gaan een echte verrassing en bijna een verzamelobject van zichzelf.

Musée de Carnavalet voor souvenirs de luxe

In het hartje van Le Marais vind je ook het Musée Carnavalet. Dit museum vertelt het verhaal van Parijs, van de prehistorie tot vandaag. De inrichting van de winkel is al een plaatje op zich vanwege de omgekeerde plattegrond van Parijs aan het plafond, gemaakt van allemaal bewegende metalen plaatjes. Een knipoog naar de oprichter van het museum, Baron Haussmann, de planoloog die Parijs opnieuw inrichtte. Bij Musée de Carnavalet ontving dezelfde Stéphanie ons die we vanochtend al hadden ontmoet bij het MAD. Namens Arteum beheert zij ook deze kleine boekwinkel annex souvenirs de luxe winkel.

Grote Franse merken in Hotel de Ville

Onze laatste stop was bij Hotel de Ville (het bureau voor toerisme). Hier vind je een grote winkel met souvenirs, gemaakt in samenwerking met grote Franse merken. Wij hadden de winkel vooral uitgezocht om de aandacht die zij schenken aan alle verpakkingen waarmee zij de souvenirs omhullen. 

De dag eindigde in stijl met een glaasje rode wijn. De volgende dag ging iedereen naar Museum Connections met beaucoup nieuwe ideeën en inspiratie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.