Latest Posts

de Paris Museum Retail Tour

8 en 9 september: de Parijs Museum Retail Tour

Hoe kunnen kunst, cultuur en retail elkaar versterken? Deze en andere vragen onderzoeken we tijdens de Parijs Museum Retail Tour op 8 en 9 september. Een niet-te-missen event voor medewerkers en managers van museumwinkels, inkooporganisaties, visual merchandisers, productontwikkelaars en retailers. 

Evenement in samenwerking met Anna Borsboom van Stylink en Ellen Groenveld van Cultuur en Retail.

Parijs Museum Retail Tour

Welke producten of productcategorieën mogen niet ontbreken in je museumwinkel? Wat zijn de souvenirs van de toekomst? Hoe zorg je ervoor dat het aanbod in je winkel zowel aansluiten bij de beleving van je bezoekers als je merk versterken?

8 en 9 september: de Paris Museum Retail Tour.

Toonaangevende museumwinkels
Tijdens de eerste dag van de Paris Museum Retail tour bezoeken we een reeks toonaangevende museumwinkels waar managers en directeuren hun visie en ervaringen met ons delen. We lunchen in de ‘Cantine’ van de inspirerende concept store Merci.

Op zaterdag worden we ontvangen op de befaamde inkoopbeurs Maison&Objet en krijg je onder meer een trendpresentatie over de souvenirs van de toekomst. Zo doe je in twee dagen een enorme berg informatie en inspiratie op voor je eigen winkel of productlijn.

boutique Picasso Paris #visualmerchandise #picasso #museumstore #museum #retail #art #picasso #paris
Boutique du musée national Picasso, Paris

Read More

Kaartenwand Kasteel de Haar

5 argumenten voor een kaartenwand in de museumwinkel

Waar verkoop je het meest verkochte museumproduct? In een molen of aan de wand?

Deze week kreeg ik de vraag of het wenselijk is om naast de kaartenwand een kaartenmolen te zetten. Die vraag, wand of molen, krijg ik wel vaker voorgelegd.

Een tastbare herinnering op A6 formaat

Laat ik beginnen met de ansichtkaart zelf. Het antwoord ligt in de rol van de ansichtkaart. Die is in de eerste plaats een belangrijke beelddrager van een net opgedane ervaring. Je koopt op A6 formaat een herinnering, een tastbare museale ervaring van wat je net gezien en gevoeld hebt.

Kaartenwand in museumshop.

Kaartenwand in museumshop.

Read More

Drie bijzondere natuurboeken voor in de museumwinkel

Drie bijzondere natuurboeken voor in de museumwinkel

De natuur komt steeds meer de woonkamer in. Bij mijn bezoek in februari aan Show-Up Haarlemmermeer ontdekte ik bijvoorbeeld kleine botanische tuinen in flessen of planten in lampen. Deze groentrend schenkt ons geluk en draagt bij tot meer aandacht voor onze omgeving en waardering van de natuur. Maar ja, planten mogen niet de museumwinkel in, vanwege kwetsbare collecties van het museum. Boeken gelukkig wel. En kennis over de natuur verkoopt zeker met zulke schitterende boeken!

Het Plantenboek | Kathy Willis en Katie Scott

Het Plantenboek | Kathy Willis en Katie Scott

Na mijn bezoek aan de Show-up heb ik mijn top-3 bijzondere natuurboeken voor jullie op een rijtje gezet.

Read More

Geen hond in het museum. Wel een museum hondenriem

Museum Merchandise op Museum Connections Parijs


Ik zie veel museumwinkels en vaak zie ik de zelfde printing on-demand merchandise artikelen terug. Er is soms soms weinig variatie, terwijl dat helemaal niet hoeft. Op Museum Connections in Parijs zag ik een paar museum-leveranciers die net even anders zijn.

Van bidprentjes naar 3d kaarten voor het museum

De Italiaanse L’Officina d’Arte Torre drukte en stanste oorspronkelijk alleen bidprentjes. Drukwerk met een religieus beeld, een beetje goud en omlijst met heel fijn gesneden papieren versieringen. Deze mannen uit Italië lieten tijdens de beurs in Parijs mooi gedrukte drie dimensionale kaarten van gebouwen en of kerken zien. Deze kaarten worden tegenwoordig met een laser uitgesneden (kijk vooral even naar het filmpje)

Bidprentjes uit Italië

Bidprentjes uit Italië. L’Officina d’Arte Torre

Voor kastelen, kerken of zelfs objecten is het een mooi idee om deze kaarten te maken. Het is een waardevol aandenken om in de kast of op tafel te zetten en nog even na te genieten van je bezoek. Er is een minimale oplage nodig van 200 stuks.

Van bidprentjes naar 3d kaarten voor het museum.

Van bidprentjes naar 3d kaarten voor het museum. Foto: Ellen Groenveld

Read More

Gietijzeren pan van Godin.

De gietijzeren pan. Van utopisch socialisme naar duurzaamheid

De gietijzeren Godin pan. Van utopisch socialisme naar duurzaamheid

Deze week bezocht ik de uitgebreide presentatie Trends in lifestyle. In andere woorden: welke meubelen en accessoires gaan we dit jaar in ons huis neerzetten? Een van de trends is dat wij steeds minder spullen om ons heen verzamelen en meer en meer investeren in kleding en spullen die langere levensduur hebben.

Gietijzeren pan symbool van duurzaamheid

Opmerkelijk was de hernieuwde vraag, bij jongen mensen (ook mannen), naar de pan van Le Creuset. Deze gietijzeren pan staat symbool voor duurzaamheid. Hoewel een forse investering, een beetje Le Creuset is rond de € 150,00, staat de pan voor een levenslange investering. En is daarmee een product geworden dat past in deze tijd waarin je niet zomaar meer spullen in je huis toelaat, maar bewust een investering doet voor de lange duur. Dat had de Fransman Jean-Bapiste André Godin (1817–1888) een mooi idee gevonden. Zijn industriële product de gietijzeren pan staat nu voor een investering in een betere planeet.

Woon- werkgemeenschap Familistère.

Woon- werkgemeenschap Familiestère. Woon- werkgemeenschap Familiestère. Credits: Wiki

Read More

Van beurzen en trends naar een nieuw parfummuseum in Parijs

Van beurzen en trends naar een nieuw parfummuseum in Parijs

De aftrap van 2017.

Van beurzen en trends naar een nieuw parfummuseum in Parijs.

Zoals elk jaar starten de beurzen met het presenteren van collecties. Daarom staat januari in het teken van browsen en ontdekken.

Trademart Utrecht voor trendverhaal lifestyle producten

Vandaag was ik dicht bij huis, op de Trademart in Utrecht. Waar ik vooral kwam voor het trendverhaal van Anna Borsboom van Stylink. Zij vertelde over de drie trends in lifestyleproducten; Stilte, Positief en de DIY Flex-mens. Maar daarover van de week meer.

Trademart in Utrecht. Veel lifestyle-producten van touw.

Trademart in Utrecht voor Lifestyle-producten. Trend #touw. Foto: EG

Read More

Dieren in Brazilië. Frans Post.

Frans Post ‘Seer vriendelijck ende aerdich’

Dieren in Brazilië in het Rijksmuseum, met leuk productassortiment.

Samen met mijn dochters bezocht ik in het Rijksmuseum Dieren in Brazilië. Het is een grappige, kleine tentoonstelling over een Haarlemse kunstenaar op reis in de 17e eeuw. Frans Post had de opdracht, van de gouverneur Johan Maurits van Nassau, de inheemse flora en fauna van de nieuwe kolonie in Brazilië vast te leggen.

Gezicht op de Rio Sao Francisco, Brazilie, Frans Post.

Gezicht op de Rio Sao Francisco, Brazilie, Frans Post, 1639. Musée du Louvre Parijs

Hernieuwde belangstelling voor taxidermie

Taxidermie staat volop in de belangstelling. Ook bij mij. Opgezette vogels, kevers op een stokje, taxidermie heeft een geschiedenis die samen gaat met het ontdekken van nieuwe werelddelen en kolonisatie. Daarom is de tentoonstelling Dieren in Brazilië juist nu zo aardig om te bezoeken. De schilderijen en tekeningen in de tentoonstelling zijn gecombineerd met de opgezette, exotische dieren afgebeeld in de schilderijen. Dat maakt de tentoonstelling als een viewmaster, driedimensionaal.

Frans Post als een viewmaster, 3D.

Frans Post in het Rijksmuseum. 3D, als een viewmaster. EG.

Read More

Houten poppen Vitra.

De pop in ons huis is een knipoog naar ons zelf

De pop in ons huis is een knipoog naar ons zelf

Langzaamaan zie ik meer en meer mensen een pop kopen en die in hun woonkamer neerzetten. Waar komt die behoefte vandaan? En is de trend nieuw?

Kort ontsnappen aan de realiteit van ons dagelijks leven. Deze trend weerspiegelt onze behoefte aan fantasie en low-tech plezier in tijden van onzekerheid in een snel veranderende maatschappij (stylink). De stroom aan informatie die via allerlei kanalen binnenkomt, creëert een behoefte om daar thuis aan te willen ontsnappen. De pop in ons huis is de knipoog naar ons zelf in tijden van onzekerheid.

Poppen van Mimi Kirchner.

Poppen van Mimi Kirchner. Foto: Mimi Kirchner.

Read More

Free Sundays MoMu Antwerpen.

UNIQLO gratis zondag in het MoMu

UNIQLO gratis zondag in het MoMu

Bij mijn entreebewijs voor de tentoonstelling Rik Wouters Huiselijk Utopia in het MoMu in Antwerpen kreeg ik een voucher. Een voucher voor een gratis T-shirt van UNIQLO, een Japanse modeketen. Vooral bekend om zijn flinterdunne donsjasjes in heel veel kleuren. Fijne winkel (ook een beetje saai) die ik alleen ken van zijn filialen in Londen en Parijs.

Antwerpen heeft sindskort ook een UNIQLO op de Meir en die geeft gratis toegang voor alle bezoekers op de UNIQLO zondag in het MoMu. Maar wat hebben een Japanse kledingretailer en een modemuseum met elkaar?

UNIQLO MoMu Sundays. Foto: Momu / Monica Ho

Gratis zondag in het MoMu. Foto: Momu / Monica Ho

Read More