Latest Posts

#3 – Gespot. Het dikke boek van alles wat leeft in het water

Je kunt mij niet blijer maken dan mooi geïllustreerde kinderboeken over de natuur, zoals de onlangs verschenen serie “Het dikke van…”. (Pssst, eigenlijk voor volwassenen.) 

De boeken zijn met aandacht gemaakt, zoals ook ‘Het dikke boek van alles wat leeft in het water’. De met gouddruk geïllustreerde harde kaft is een eye catcher en een goed voorproefje voor de inhoud. Alle pagina’s hebben een eigen mooi opgemaakte bladspiegel. Je ziet dat de manier waarop de pagina’s zijn ingedeeld met aandacht is gedaan. Je oog glijdt over de pagina’s. Mooie typografie, kleine tekeningetjes, gecombineerd met foto’s. De kinderboekenexpert van Pluizuit deelt mijn enthousiasme over het boek. 

‘Het dikke boek van alles wat leeft in het water’ is geschreven door zoöloog Sam Hume. In zijn vorige leven was hij een senior aquarist en nu maker van natuurfilms. De kassa-aanslag is ook fijn: € 22,99. Je bestelt het boek bij Lannoo.

Ben je geen dierentuin of aquarium? In de serie “Het dikke boek van…” van Lannoo zitten nog een paar pareltjes die misschien wel passen in jouw productassortiment over natuur, dieren, dino’s of het heelal.

Hand Sign Alphabet van Plan Toys voor de museumwinkel

#2 – Gespot. Gebarentaal in de museumwinkel! Hand Sign Alphabet A-Z

Soms ligt een product letterlijk ‘voorhanden’. Met dit Hand Sign Alphabet A-Z leer je het alfabet met handgebaren. Een leerzaam spel voor iedereen, voor jong en oud, voor kinderen met een beperking en voor iedereen die wil leren praten met zijn handen. En nog goed voor het geheugen ook. 

Dit speelgoed van Plan Toys is duurzaam gemaakt. Het materiaal is zacht en veilig. De kleuren zijn mooi en ook de afwerking van de producten zijn met aandacht uitgevoerd.

Zelf kijk ik ook altijd naar het minimale orderbedrag en dat is niet al te hoog voor zo’n bijzonder product. De verkoopprijs ligt rond de € 42; dus ook aantrekkelijk voor de kleinere museumwinkel.

Het Hand Sign Alphabet is van Plan Toys. Plan Toys richt zich op de fysieke en cognitieve ontwikkelingen van kinderen.

Hand Sign Alphabet A-Z is duurzaam uitgevoerd. Een leuk, origineel product voor de museumwinkel:

  • Inclusief 26 tegels met hoofdletters en gebarentaal op afwisselende zijden
  • Letters en handgebaren zijn traceerbaar, zodat kinderen kunnen oefenen in het volgen met hun vingers of ze zelf op papier schrijven
  • Versterkt de communicatie- en taalvaardigheden van kinderen
  • Ondersteunt de ontwikkeling van de motoriek en stimuleert interactief spel
  • Duurzaam gemaakt in Thailand met gebruik van chemicaliënvrij rubberhout, formaldehydevrije lijm, organische pigmenten en kleurstoffen op waterbasis.

#1 – Gespot op ACE! Exclusieve decoratieve hangers van keramiek

Wat een lieve hangers voor een paastak, kerstboom of gewoon voor het raam. Mijn trip naar de ACE-beurs in Harrogate leverde mij niet alleen heel veel kennis o,p maar ook een paar heel leuke ideeën voor producten. 

De keramieke hanger is vooral zo bijzonder, omdat deze verfijnde tekeningen van tulpen, narcissen of viooltjes hebben en het keramiek flinterdun is. En wat heel fijn is van deze ontwerpers: je kunt ook je eigen afbeelding als pentekening laten omzetten in een hanger. Samen met het lintje en de kraaltjes vormt het een beeldschoon ornamentje. Een prachtig souvenir voor een fijne herinnering aan het bezoek aan bijvoorbeeld jouw kasteel of tuin of als origineel cadeau voor jezelf of een ander.

De hangers zijn te bestellen of exclusief te laten maken. Zin in meer informatie? Bel of mail even naar mij en ik breng je in contact met deze twee leuke Nederlanders in Groot-Brittannië.

Super leuk voor kastelen!

De Cultural Enterprise Conference and Trade Show van ACE was dit jaar op 9 en 10 maart in Harrogate in de UK. ACE is de Association for Cultural Enterprises.

Museum Connections 2023 in Parijs

Zoals elk jaar staat januari voor mij in het teken van 2 beursbezoeken in Parijs: Museum Connections 2023 en Maison & Objet. Dit jaar geen museumretailtour, maar wel de opdracht aan mijzelf om uitgebreid te kijken naar waar het met museumretail naartoe gaat. 

Mijn ontdekkingsreis startte op woensdag de 18e met Museum Connections 2023. De eerlijkheid gebied te zeggen dat MC geen bruisende, inspirerende plek is. Maar wel goed om je Nederlandse collega’s te ontmoeten, zoals de vele Nederlandse leveranciers van museummerchandise. Altijd leuk en leerzaam om even bij te praten en te zien waar iedereen mee bezig is.

Een van mijn favorieten op Museum Connections 2023: geborduurde kralen tasjes van Sophie Cano.

6 thema’s voor de museumwinkel

Museum Connections stond dit jaar in het teken van 6 thema’s voor de museumwinkel:

  1. Diversiteit en betrokkenheid
  2. Co-lab (samenwerking) met een kunstenaar en museum
  3. Ecologische verantwoordelijkheid
  4. Kinderen
  5. Lokale producten
  6. Welzijn

Volwaardige conceptstore

Binnen deze thema’s presenteerden diverse leveranciers in de pop-up shop op de beursvloer allerlei gecureerde producten. De onderliggende gedachten was ook om te laten zien dat de museumwinkel inmiddels een volwaardige conceptstore is geworden die nadenkt over de veranderende zorgen van haar bezoekers.

Zelf vond ik de presentatie van de 6 thema’s nogal mager en daarmee afbreuk doen aan de gedachte dat producten extra waarde kunnen creëren en een goed verhaal vertellen wanneer je ze goed presenteert. Daarentegen was ik heel enthousiast over de productkeuze van de internationale jury van retailprofessionals (waaronder het Rijksmuseum en Wereld Musea) uit de 6 thema’s.  Daarom laat ik hieronder een productselectie zien met per leverancier een korte toelichting.

Diversiteit & betrokkenheid

Bij het thema Diversiteit en Betrokkenheid werd een armband van MADE51geselecteerd door de jury. Wat mij betreft een absolute parel op de MC 2023. Alle producten van MADE51 zijn beeldschoon en handgemaakt. Elk product dat MADE51 verkoopt, helpt een vluchteling bij te dragen aan de economie van het gastland en versterkt de banden met de lokale samenleving.

Check de site van MADE51. Ook kleinere musea vinden er heel mooie producten voor hun museumwinkel. MADE51 is opgericht door de Verenigde Naties.

Co-lab (samenwerking) met een kunstenaar en museum

Inoui Editions (luxe textiele accessoires) en de Bibliothèque Nationale de France ontwikkelde een reeks van 13 sjaals voor de heropening van de Richelieu-site, de historische bakermat van de Bibliothèque Nationale de France. De collecties van de BnF vormen de inspiratiebron voor deze luxe sjaals; die het samengaan van erfgoed en modern ontwerp tonen.

Co-lab Inoui Editoins X BnF.

Ecologische verantwoordelijkheid

LOQI bags is een betrouwbare en bekende leverancier in de museumwinkelwereld. De tasjes zijn altijd goed voor de verkoop: vrolijk, handig en tegen een goede prijs-pretverhouding. LOQI Bags is door de jury gekozen om zijn 100% gerecyclede materialen. LOQI wordt geproduceerd uit door GreenCircle geregenereerde polyestervezels of textielafval. Recycling is onbeperkt. De GreenCircle technologie maakt de cirkel rond – letterlijk!

LOQI Bags

Kinderen

In het thema Kinderen selecteerde de jury de Franse uitgeverij Mimus Editions met het boekje “How to drag your parents to the museum”. Het boekje zit vol met familie-activiteiten (bingo, grapjes, tekenen) maar stimuleert vooral samen ontspannen en plezier hebben in het museum.

Mimus Editions is een bekende op MC. Mooi uitgegeven boekjes, grafisch een plezier. Helaas zijn veel boekjes alleen voor de Franse markt. Een klein deel van hun collectie is in het Engels en zeker de moeite waard voor Nederlandse musea met Engelstalige bezoekers.

Mimus Editions met het boekje “How to drag your parents to the museum”

Lokale producten

‘Made in locally’ is de term die in de pop-upshop werd gebruikt; voor Museum Connections een goed moment voor Le chauvinisme français. De jury heeft voor dit thema een notebook geselecteerd van de makers van Carnet Chouette in de collectie Brume. Dit notebook heeft een omslag van een zeefdruk uit het atelier van Blandine Imberty uit Parijs en is in eigen beheer uitgegeven. Aan iedere productiefase is veel aandacht besteed. Elk notebook is een uniek, verfijnd object om je dagelijkse leven iets bijzonders mee te geven. De notebooks zijn slechts in een beperkte oplage te koop.

Notebook van Carnet Chouette in de collectie Brume.

Welzijn

Voor het thema Welzijn is gekozen voor een decoratieve stadskaart, geïllustreerd door Anna van Tokiko. De keuze van het product kan ik zelf niet helemaal matchen met het thema welzijn en het is wel vrolijk.

Poster van stad door Tokiko.

Mijn eigen favoriete museumproducten van Museum Connections 2023

Er waren 3 producten waar ik zelf heel bij van werd.

De geborduurde kralen tasjes van Sophie Cano.

De koekjes van La Sablesienne zijn oogstrelend mooi. Goed voor jezelf en als origineel cadeau voor een ander.

En ik wil toch ook nog even de aandacht schenken aan Lanzfelds potloden en pennen, goed geëtaleerde kleine schatten.

Mijn eigen favorieten: de kralen tasjes van Sophie Cano (links) en de mooi verpakte koekjes van La Sablesienne.
Lanzfeld MC 2023 _ aandacht voor presentatie van pennen.

Ook een keer naar Museum Connections in Parijs?

Museum Connections is elk jaar half januari in Parijs. Precies 2 dagen voor Maison & Objet. Als je goed plant, kun je 1 dag naar MC en 1 dag naar M&O. Dan heb je beide beurzen gedaan. Dat is wel flink doorwerken maar zeker de moeite waard.

Tot Museum Connections 2024!

Training Winkelinrichting en productpresentatie

Om haar personeel zich meer bewust te maken van de mogelijkheden die je hebt met winkelinrichting en productpresentatie in de museumwinkel heb ik bij FOMU Antwerpen een 1-daagse training winkelinrichting en productpresentatie gegeven aan de shopmanager en shopmedewerkers. 

Denken en kijken als een klant. Wat verwachten zij in de winkel van het FOMU?

Veel mensen die in een museumwinkel werken, hebben maar weinig kennis van de basisprincipes van productpresentatie, winkelinrichting en bezoekersflow. Onze retailtraining is er specifiek op gericht om winkelmanagers en winkelpersoneel deze basisprincipes bij te brengen, zodat zij zelfstandig hun museumwinkel goed kunnen inrichten en beheren. Daarbij kijken we zowel naar de producten die bij de vaste collectie horen als producten die tijdelijk te koop zijn tijdens een tentoonstelling.

Uitgangspunten voor de training winkelinrichting en productpresentatie

  1. Doelstellingen en commerciële basis museumwinkel
  2. Missie, visie, kernwaarden FOMU
  3. Kernassortiment museumwinkel
  4. Verbetermogelijkheden winkelinrichting, flow en productpresentatie
  5. Werken met thema’s

Samen met het personeel uit de winkel, de shopmanager en een marketeer van het FOMU hebben we gekeken naar de merkwaarden van het FOMU en hoe we die terugvinden in de winkel. Dat doen we door te denken als een klant en door hun ogen te kijken naar het productassortiment. In het verlengde hiervan namen we de flow (route van de klant) door de winkel en de zichtlijnen onder de loep. Wat ziet een klant als eerste? Hoe trekken we de klant naar de meer actuele (tentoonstelling) en aantrekkelijke producten in de museumwinkel.

Praktische oefeningen tijdens de training

  1. Presenteer 3 producten die representatief zijn voor het FOMU
  2. Laat zien waar je die terugvindt in de museumwinkel en waar je ze mist
  3. Hoe kun je de winkel anders inrichten, de flow verbeteren en producten beter plaatsen en presenteren
  4. Verkooptechnieken in de winkel. Hoe verkoop je een boek, sieraad of home deco?
  5. Maak een flat-lay voor Instagram

De Training winkelinrichting en productpresentatie helpt altijd om nieuwe inzichten te verkrijgen in je doelgroep, in je presentatie en de kennis die je met elkaar deelt! Want een succesvolle museumwinkel maak je samen. En daarom doe je ook deze training samen!

In 2023 is het resultaat zichtbaar

Het FOMU vernieuwt de FOMU shop en entree. Daarom zijn de online shop en fysieke winkel gesloten van 9 januari tot 16 februari 2023. “We kijken er naar uit om jullie binnenkort opnieuw te verwelkomen met een gloednieuwe en verbeterde winkelervaring!” 

Wildplukken voor de museumwinkel

Wildplukken

Wildplukken door Yvet Noordermeer en Leoniek Bontje

De lente komt er al snel weer aan! Een tintelend verlangen naar de natuur, opwekkende geurtjes en buiten zijn neemt bezit van ons als de eerste zonnestralen van het voorjaar doorbreken en de winter definitief achter ons laten. Natuurlijk wil je er dan op uit! Met Wildplukken in de hand leer je de meest voorkomende eetbare wilde planten te herkennen en te gebruiken. 

De afgelopen jaren heb ik een aantal keren gewerkt voor kastelen en musea met een hortus. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat handzame boeken over de natuur met fijne plaatjes en een opzoeklegenda het altijd goed doen! Daarom mijn tip voor de aankomende lente. Heb je een natuurthema in je tentoonstelling, dan werkt dit boekje (of de hele serie) altijd goed in je museumwinkel.

Tip: wacht niet totdat het lente is met deze boekjes. Bestel ze nu al, zodat je er straks klaar voor bent.

Wildplukken voor de museumwinkel

In dit handzame en mooi uitgegeven boekje vind je de meest voorkomende eetbare planten en een beschrijving van meer dan 60 planten om te plukken inclusief informatie over de medicinale werking per plant, tips en recepten.

Wildplukken

Hardback | EAN: 9789089897664 | 257 pagina’s | 205×159 mm | Uitgiftedatum 14/03/2018 | Uitgeverij Terra | 10e druk

Maak het lentefeest in je museumwinkel compleet en verkoop de hele serie + snoeischaar

In deze serie zijn meer boekjes te vinden met titels als: Plant & Cosmetica, Wildoogst, Pluk en Bewaar, Plant als Medicijn, maar ook Proef de Zee. Zet enkele boekjes uit deze serie naast elkaar en je winkel is zelf ook in een opperbeste voorjaarsstemming!

Tip: verkoop naast de boekjes een kleine snoeischaar voor de handtas. Handig voor onderweg. Bestel er 24 voor maar € 8,00 per stuk.

Kosmogonie. Een nieuwe wereld van producten in Cobra

In 2022 bracht het Cobra Museum voor Moderne Kunst twee belangrijke tentoonstellingen: Het andere Verhaal (vanaf maart 2022) en Kosmogonie (vanaf oktober 2022). Beide tentoonstellingen brachten ons naar Afrika, van Noord-Afrika naar West-Afrika. Dat maakte het voor ons uitdagend om met Kosmogonie aan te sluiten op Het andere verhaal. Om van twee verschillende uitstralingen in de winkel één geheel te maken. We hebben dat gedaan zonder al teveel aanpassingen te hoeven verrichten.

Ontstaan van de aarde en het heelal

Kosmogonie betekent letterlijk de beschrijving of theorie over het ontstaan van de aarde en het heelal. Een tentoonstelling hierover vergt dus serieus onderzoek naar producten uit deze landen, geproduceerd onder goede omstandigheden en passend in de woonkamers en levens van het museumpubliek. Voor dit onderzoek heb ik samengewerkt met Anna Borsboom van Stylink.

Geen wereldwinkel, maar hip West-Afrika

We zijn ook op zoek gegaan naar jonge ontwerpers. Hoe kijken zij met hun ogen naar een nieuwe wereld? Welke schatten kunnen zij ons, museumwinkels, bezorgen, schatten waar de grote retailers nog niet bij kunnen? Waar vind je die producten? Daarvoor moet je uit je comfortzone komen, van de gebaande paden af. Het bracht ons naar heel hippe merken, zoals Chateau Rouge in Parijs, Hotel Terminus Nord en African Socs, maar ook naar de Dappermarkt in Amsterdam en Little Africa in Parijs. We wilden geen Wereldwinkel, we wilden vooral laten zien hoe vreselijk hip West-Afrika is en welke ambachtsvormen daar vandaan komen.

    Museumwinkel als volwaardige conceptstore

    Samen met visual merchandiser Marieke Lucassen vormden we de museumwinkel van Het andere verhaal van Noord-Afrika naar de kleuren van Kosmogonie in West-Afrika. Uiteraard ook corresponderend met de vormgeving van de tentoonstelling in het Cobra Museum zelf, ontwikkeld door Renata Alvares.

    Nieuwe sfeer met beperkte middelen

    De reacties van de bezoekers zijn enthousiast. Het lukte steeds weer om ook met beperkte middelen (door hergebruik van oud interieur of tentoonstellingsblokken) een nieuwe sfeer te creëren die past bij de tentoonstelling. Daarnaast komt het publiek direct in aanraking met originele producten uit Afrika, veelal duurzaam geproduceerd door zelfstandige (vrouwelijke) ondernemers, en geven we een plek aan jonge startende ontwerpers.

    Originele producten uit Afrika

    Boek “African Artists” bij de tentoonstelling.

    Denen in Cobra

    Op 26 januari luidde Het Cobra Museum het jubileumjaar van de Cobra-beweging in met de officiële opening van een bijzonder drieluik met Deense moderne kunst. Het werd een avond gevuld met inspirerende woorden een muzikale performance, kunst en heel veel Denen. Van 27 januari t/m 14 mei 2023 is de tentoonstelling “Wij kussen de aarde” te bezoeken.

    Nieuwe winkel voor vernieuwd Museum Arnhem

    Na een uitgebreide verbouwing opende Museum Arnhem begin mei zijn deuren weer voor publiek. In de maanden voorafgaand aan de opening werkte ik samen met een team van het museum aan de realisatie van de museumshop – van assortiment en aankleding tot het ontwikkelen van een eigen productlijn. 

    Assortiment en imago

    We vertaalden de winkelinrichting naar een passend productassortiment, definieerden de thema’s uit het museum en selecteerden bijzondere producten. De eigen lijn museum-merchandise kwam tot stand met Dana Dijkgraaf, die ook verantwoordelijk was voor de vormgeving van de openingstentoonstellingen van het museum

    Het uiteindelijke assortiment sluit aan op zowel de uitstraling als op het prijsimago van het museum én past perfect in de vormgeving van de winkel. Natuurlijk reserveerden we ook ruimte voor de vele productontwerpers die Arnhem kent! 

    Vrij toegankelijk

    In de koepel, het hart van het museum, kan iedereen nu terecht voor een bezoek aan het museumcafé en de museumwinkel, beide naar een ontwerp van Studio Modijefsky Interior Architecture

    Aandacht loont

    Ik wil mijn tijdelijke collega’s @henry en @bibi, @adriene, @kitty en @dana bedanken voor de inspirerende samenwerking. Heel veel succes met jullie geweldige winkel in Museum Arnhem, we kunnen nu al zien dat het loont om zoveel aandacht aan de museumwinkel te besteden! 

    Meer weten over de werkzaamheden voor Museum Arnhem? Kijk bij Museum Arnhem opdracht.

    De eigen lijn museum-merchandise kwam tot stand met Dana Dijkgraaf, die ook verantwoordelijk was voor de vormgeving van de openingstentoonstellingen van het museum

    Marokko in de Museumwinkel

    Wat een bijzondere opdracht: de winkel van het Cobra Museum moest worden aangepast voor de tentoonstelling Het andere verhaal; Kunst uit het Marokkaanse modernisme.

    Het Cobra Museum stemt aankleding en aanbod van de museumwinkel altijd af op de lopende tentoonstellingen. Omdat de winkel aansluit op de beleving van de tentoonstelling, blijft hij relevant en aantrekkelijk voor bezoekers. 

    Transformatie

    Voor de tentoonstelling over Marokkaans modernisme transformeerden we de museumwinkel in een sfeervolle souk. Met minimale middelen overigens, dus echt duurzaam. Het assortiment vulden we aan met ambachtelijk gemaakte Marokkaanse producten. Prachtig glaswerk bijvoorbeeld, gemaakt van gerecycled glas; keramiek in kloeke vormen, decoratieve geweven kussens, kleden en manden… alles in de betoverende kleuren van Marokko. De geur van amberblokjes en een uitgebreid aanbod van boeken van Marokkaans-Nederlandse schrijvers maakten het aanbod áf.

    Lef

    Ik dank het Cobra Museum voor het lef om mee te gaan in ons voorstel om twee pallets met rode bakstenen in de winkel te plaatsen – essentieel om de souk-sfeer te creëren. Ook mijn dank voor het zorgvuldige en inspirerende werk van Anna Borsboom van Stylink en het creatieve oog van Marieke Lucassen

    De museumwinkel is ook te bezoeken zonder een ticket voor de tentoonstelling, maar we raden je van harte aan om ‘m te gaan bekijken: gastcurator Abdelkader Benali heeft een fascinerend ‘ander verhaal’ neergezet dat je beslist anders laat kijken naar Marokkaanse kunst en cultuur. 

    Gaat dat zien

    De tentoonstelling Het andere verhaal; Kunst uit het Marokkaanse modernisme is te zien tot en met 18 september in het Cobra Museum voor Moderne Kunst in Amstelveen. 

    Assortiment museumwinkel Universiteit Utrecht

    “We werden een soort Blokker. Cultuur & Retail geeft richting aan onze nieuwe museumwinkel.”

    Frank van Norel is Hoofd Bedrijfsvoering van het Universiteitsmuseum Utrecht (UMU). Frank heeft Ellen in 2016 voor het eerst ingeschakeld om de oude museumwinkel te verbeteren. Dat was nog voor de verbouwing, toen de winkel niet veel meer omvatte dan een klein hoekje naast de kassa. Met de plannen voor de verbouwing (2021 gestart) is ook de winkel in een nieuw daglicht komen te staan.  Met 45 m2 winkeloppervlak is de winkel 5x groter dan voorheen.

    ‘Om te zorgen dat we het meteen goed aanpakken, heb ik Ellen vanaf de ontwerpfase bij de nieuwe museumwinkel betrokken. Het gaat dan niet alleen om de inrichting, maar ook om het assortiment. We willen hét onderzoeksmuseum van Nederland zijn en dat ook in de winkel duidelijk maken. Tegelijkertijd zijn we een familiemuseum waar veel gezinnen met jonge kinderen komen én hebben we een Hortus in onze binnentuin, wat weer een heel ander, voornamelijk ouder publiek trekt. Bezoekers van onze Oude Hortus keren regelmatig terug. Vaak hebben ze meer te besteden en zijn ze geïnteresseerd in botanische producten. Daar gaan we zeker meer dan voorheen op inspelen.’

    Ellen kijkt met een professionele blik naar wat een museumwinkel nodig heeft

    ‘De rol van Ellen is in onze plannen voor de nieuwe museumwinkel onmisbaar. Om te beginnen kijkt zij met een professionele blik naar wat een museumwinkel nodig heeft, wat bezoekers, die net uit het museum of de Hortus komen, zouden willen kopen. Ellen helpt ons keuzes te maken in het assortiment en bij de productontwikkeling. De oude winkel kreeg steeds meer het karakter van een Blokker, maar dat paste helemaal niet bij ons. We willen exclusievere producten en beslist ook een aantal producten in eigen beheer ontwikkelen die aansluiten bij de museale beleving. Ellen kent de juiste partijen hiervoor en weet hoe we de valkuilen vermijden. Haar ervaringen met andere museumwinkels zijn dan heel welkom. Daarnaast heeft ze voor ons ook een financieel rekenmodel voor de winkel ontwikkeld. Bestaande retailmodellen missen de museale context. Ellen heeft die toegevoegd. Daarmee krijgen we meer zicht en grip op omzet- en margecijfers, de conversie per bezoeker en het gemiddelde bonbedrag per aankoop. Dit relateren we dan aan de producten en productgroepen, zodat we veel beter kunnen sturen op het assortiment, het leveranciersbeleid en het inkoopbeleid. Alleen zo kunnen we een professioneel retailbeleid voeren.

    Adviseren op winkelinrichting en assortimentskeuze

    In juli 2023 moet de verbouwing klaar zijn en gaan museum en winkel weer open. Voor de winkel betekent dat, dat we na de zomer beginnen met inkopen en inrichten. Ellen heeft in een plan al de strategische kaders uitgewerkt. Straks gaat zij ons ook helpen met de praktische uitvoering. Denk daarbij ook aan zaken als visual merchandising en belichting. Daar hebben wij zelf onvoldoende  verstand van, het is echter wel essentieel voor je winkelformule en koopimpulsen. En na de opening zal zij ons blijven adviseren op winkelinrichting en assortimentskeuze . Ellen is een kritische, maar ook rustige persoon die haar boodschap goed kan overbrengen. Dat werkt heel goed binnen onze organisatie. Ze heeft ons op het juiste spoor gezet. Ik zie de opening van de nieuwe winkel dan ook met veel vertrouwen tegemoet’.

    Inrichten museumwinkel Universiteit Utrecht
    Artist impression van de nieuwe museumwinkel. In juli 2023 gaan museum en winkel weer open.