Museum & product, Museumwinkel
comment 1

De Pin Set van The Met

In december heb ik voor mij zelf een pin set van The Met (Metropolitan Museum of Art) besteld. Voor bijna $50 verzendkosten heb ik een setje emaille pins van $25 uit New York laten komen. Waarom? Ik ben al heel lang een volger van @Drawbertson op Insta en nu had ik de mogelijkheid om van deze kunstenaar iets tastbaars te kopen bij het MET. Vijf pins voor op mijn spijkerjas of jurk. Een uniek cadeau uit hun museumwinkel, nu eens voor mijzelf. 

Dit is dus wat museum merchandise kan zijn: een uniek cadeau gebaseerd op de eigen museumcollectie! De vijf pins zijn de volledig originele interpretatie van een stukje museumcollectie door een hedendaags kunstenaar, uitgevoerd in draagbare sieraden. De uitvoering van het product is niet alleen goed, ook de verpakking verwijst naar de drie functies van museum merchandise: de relatie met de collectie, relevantie in het heden en ondersteuning van het museum. Dat werkt zo:

Relatie met de collectie

De tekst op het sierraadkaartje (verpakking) maakt direct duidelijk dat het product afkomstig is uit de collectie: 

Illustrated Costume Institute Pins

“Celebrate The Costume Institute with favorite looks from the collection as sketched by Donald Robertson – aka Donald Drawbertson, ‘fashion’s favorite artist’. The multitalented Drawbertson is a noted creative director, illustrator, author, and Instagram sensation (@Drawbertson). His exclusive designs for The Met showcase select styles, shapes, and silhouettes from a variety of areas – and demonstrate that basic black means forever chic.“

Relevantie in het heden

Op de verpakking van de pin set staat een directe verwijzing naar de breedte van de museumcollectie en de relatie met mode in het heden: ‘The Met showcase select styles, shapes and silhouettes from a variety of areas – and demonstrate that basic black means forever chic.“ De relevantie van de collectie in het heden wordt gemaakt door te wijzen op de favoriete keuze van de bekende kunstenaar Donald Drawbertson, ‘fashion’s favorite artist’. 

‘Uw aankoop ondersteunt onze collectie’

“Your purchase supports The Met’s collection, study, conservation and presentation of 5.000 years of art”. Het verpakkingskaartje waar de pins op zitten geeft ook nog aan dat de aankoop een 5000 jaar oude collectie ondersteunt voor studie, conserveren en presenteren.

Dat betekent dat ik niet alleen vijf pins heb gekocht, maar ook nog goed doe. Eventuele cognitieve dissonantie over de hoge verzendkosten is nu definitief van tafel. En dat is nou precies wat museum merchandise moet doen. De pin set van The Met maakt me nu nog blijer.

The Met pin set.

Uiteraard heeft The Met nog een aantal andere artikelen met dezelfde beelden, om de winkelcollectie compleet te maken: https://catalog.store.metmuseum.org/gift-guide-catalog-2020/page/20-21

Museum merchandise van Yara Francken voor Kasteel de Haar

Welke voorbeelden ken ik in Nederland? Een kasteel blijft een kasteel op een mok of in een sneeuwbol. Maar niet als je een lijntekening laat maken door illustratrice Yara Francken, ook bekend van illustraties van woonkamers (o.a. voor de VTWonen). Dan wordt het kasteel een klein kunstwerkje voor een complete merchandiselijn. 

Maak een begin met je museum merchandise


Bij Cultuur & Retail zijn we continu bezig met productontwikkeling. Ik werk veel samen met ontwerpers en leveranciers van producten en verpakkingen. Voor elke museumwinkel kunnen we een retailplan op maat maken en de producten erbij bedenken en leveren. Nu is een goed moment ermee te beginnen, zodat je winkel er goed uitziet als die straks weer open gaat. Een afspraak is snel gemaakt >

Kasteel de Haar merchandise met Yara Francken

Meer over Donald Drawbertson

Ik volg Donald Drawbertson een paar jaar op Instagram; @Drawbertson is “fashion’s favorite artist”. Zijn geestige, bijna cartoonachtige afbeeldingen van bekenden uit de mode-industrie (van Anna Wintour tot Karl Lagerfeld) zijn doordrenkt van vreugde, net als zijn tekeningen over actuele gebeurtenissen in de politiek of sport.

@Drawbertson illustraties.

Filed under: Museum & product, Museumwinkel

by

Welke ervaringen heeft een consument en hoe kunnen deze worden toegepast in het museum? Ellen is cultureel-ondernemer en signaleert en combineert trends uit de retail met kennis en ervaring uit de museumwereld.

1 Comment

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.