Museumwinkel
Leave a comment

“De luxury products voor de kasteelwinkel lopen uitstekend”

Anneke Klein-Tiessink is coördinator museumwinkel bij Kasteel de Haar. De winkel is eind 2018 volledig nieuw gebouwd in het souterrain van het kasteel. Met haar spreek ik over de upgrade van het productassortiment en het belang van luxury products voor de kasteelwinkel.

Hoe zou je de kasteelwinkel omschrijven?

“De kasteelwinkel is een sfeervol ingerichte winkel waar voor jong en oud altijd iets te koop is. We zijn er nog niet, maar we hebben al wel een grote slag geslagen met het productassortiment. Wij willen in de toekomst nog meer luxury products toevoegen. Duurdere producten die bij het kasteel passen, waaronder luxere tassen en luxere badartikelen. 

Luxury products voor de kasteelwinkel vertellen het verhaal van het museum.
Anneke in de kasteelwinkel van Kasteel de Haar. Foto Here we Are

Dit is tevens de grootste verandering van de afgelopen jaren geweest. We zijn van goedkope producten, spullen van de groothandel, naar kwaliteitsproducten in een hoger segment met een hogere prijs gegaan. We wisten al langere tijd dat wij deze verandering wilden doorvoeren, maar we wisten niet precies in welke vorm. 

“Wij kopen nu gewoon luxury products voor de kasteelwinkel in, een hoger segment voor een hogere prijs”

Cultuur & Retail heeft ons daarbij geholpen. Zij geven inzicht in je mogelijkheden en de prijsstelling. Je bent snel geneigd de prijzen laag te houden, maar dat hoeft dus niet. Op advies van Cultuur & Retail zijn we naar andere producten gaan kijken en hebben we het inkoopbudget verhoogd. Als je daar eenmaal mee bezig bent, zie je dat het heel belangrijk is om die verandering te maken. We hebben daar ook de tijd voor genomen. Zo konden we van onze goedkopere producten toch de voorraad wegwerken en zo stap voor stap inruilen voor een beter product. Die transitie hebben we heel gecontroleerd gemaakt.”

Welke producten verkopen jullie in de kasteelwinkel?

“We verkopen uiteraard museum merchandise, met het logo van Kasteel de Haar en ons familiewapen erin verwerkt. Daarnaast hebben wij een sieradenlijn, een badartikelenlijn, luxe sjaaltjes een ridderassortiment en een knuffelhoek voor de kinderen. Verder zijn boeken, voor volwassenen én kinderen, belangrijk. Onze bezoekers hechten veel waarde aan historische boeken. Ons eigen grote Kasteelboek Wat een Weelde verkoopt ook erg goed. We hebben de afgelopen jaren daarom gefocust op goede boeken over historie en geschiedenis. We hebben verder een groot assortiment luxe inkt- en verenpennen die bezoekers erg waarderen. Deze artikelen passen ook goed bij ons kasteel. We werken niet veel met seizoenproducten, wel hebben we kerstkaartenmapjes en in de zomer Holland-producten voor onze buitenlandse toeristen. Pasen bijvoorbeeld is echt te kort voor een eigen lijn. We kopen het meeste online in en werken hiervoor o.a. met Lanzfeld, Becking & Blitz, Rebo/Icob, Plush&Zoo, Terralannoo, Legler, Bortoletti, IHR, Hellen van Berkel, JLK France, Lediberg, New Edition en Krijt Moester.

Even kennismaken Anneke werkt sinds 2012 bij Kasteel de Haar. Ze begon aan de kassa in het hoofdgebouw waar ook de souvenirwinkel zich bevond. Langzaam groeide ze naar werkzaamheden voor de souvenirwinkel, omdat haar passie hier ligt en ze bij vorige werkgevers al met inkopen te maken had. De winkel valt onder de marketingafdeling. Samen met de marketingmanager zorgt Anneke voor de inkoop. Marketing beheert het budget en let op de productkeuze in samenspraak met Anneke. In de loop van de jaren zijn er steeds meer taken bijgekomen. Ze zorgt nu voor de winkelinrichting, het voorraadbeheer, dat alles goed ingevoerd en geprijsd wordt en ze coördineert de winkelvrijwilligers. Wat is het leukste aan je werk? “De diversiteit, veel verschillende bezoekers waaronder veel buitenlandse toeristen en iedere keer weer de uitdaging om de beste producten in de winkel te krijgen. Je blijft steeds vernieuwen om de winkel spannend te houden. Het is nooit klaar! Bezoekers willen eerst zelf kijken, maar wanneer je in de winkel rondloopt, komen ze vaak naar je toe en kun je ze helpen en is er leuk contact. Mensen genieten van het mooie kasteel en daarbij hoort vaak ook een leuk aandenken.“ De inktpennen zijn mijn favoriete product. We hebben verschillende luxe inkt- en verenpennen. Bezoekers willen daar graag informatie over en zijn vaak enthousiast na aankoop van dit mooie product.”

Wat gaat er goed en wat kan nog beter?

Wat goed gaat is de upgrade naar producten in het hogere segment met een hogere prijs en een goede uitstraling. Wat nog beter kan is de inkoop van te grote aantallen. Dat gebeurde in het verleden wel eens, maar daar hebben wij van geleerd. Nu proberen wij de eerste keer dat we een product inkopen het aantal laag te houden. Pas als een artikel goed loopt, kopen we het daarna hoger in. Natuurlijk maken we nog wel eens een misser, bijvoorbeeld de schriften bij de tentoonstelling Bon Voyage. Daar hadden we er 100 van ingekocht, maar die liepen niet. Maar dat slaat nu geen gat meer in ons budget.”

Luxury products zijn belangrijk voor de uitstraling van de kasteelwinkel.

De luxe veren inktpennen van Bortoletti zijn het favoriete product van Anneke.

Welke tip heb je voor collega-winkelmanagers?

“Passie en vriendelijkheid is voor mij altijd de drijfveer en dat probeer ik ook uit te stralen naar andere collega’s, vrijwilligers en onze bezoekers. Gasten die bij ons komen zijn een dagje uit en op die manier moet je ze ook benaderen. Sta altijd open voor een vriendelijk woord, advies of een vraag. Dan bezorg je bezoekers een blije dag en zijn zij eerder geneigd een leuke herinnering of iets moois te kopen. En zelf heb je ook een leukere werkdag.”

Dit interview is afgenomen op woensdag 26 augustus 2020. Meer informatie over Kasteel de Haar en de kasteelwinkel.

Ook luxury producten voor je museumwinkel inkopen en heb je daarbij hulp nodig? Mail naar info@cultuurenretail.nl

Luxury products zijn belangrijk voor de kasteelwinkel.
Kasteelwinkel Kasteel de Haar.
Filed under: Museumwinkel

by

Welke ervaringen heeft een consument en hoe kunnen deze worden toegepast in het museum? Ellen is cultureel-ondernemer en signaleert en combineert trends uit de retail met kennis en ervaring uit de museumwereld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.