Latest Posts

Stedelijk Museum Schiedam. Herman de Vries catalogus. (Stedelijk Museum Schiedam)

Verzamelingen van resten uit de natuur

Jagers en verzamelaars

Verzamelen is van alle tijden. Onze voorouders worden niet voor niets ‘Jagers en Verzamelaars’ genoemd. De privécollecties verzamelingen die ik de laatste tijd spot in woonbladen, livestyle pagina’s van dagbladen en op Pinterest zijn verzamelingen van resten uit de natuur. Wat zeggen deze verzamelingen over ons?

Verzamelingen van schedels

Struinen op Pinterest geeft goed aan waar we ons in onze omgeving zoals de stad, onze huiskamers of onze tuinen mee bezig houden. De laatste tijd viel mijn oog op de verzamelingen van schedels van klein dieren, stukjes hout, gedroogde planten of stenen en schelpen. Verzamelingen van resten uit het bos of strand. Geen bijzondere kristallen of zeldzame planten, maar kleine objecten die wij allemaal in de natuur kunnen zien en vinden. Oprapen en meenemen.

Herman de Vries. All. Stedelijk Museum Schiedam.

Herman de Vries. All. Stedelijk Museum Schiedam.

Herman de Vries. All

Deze zomer [te zien tot 25-01-2015] bezocht ik de tentoonstelling van Herman de Vries (1931) in het Stedelijk Museum Schiedam. Herman geeft een duiding aan onze interesse in natuurobjecten in onze huiskamers. ‘Cultuur is de menselijke realiteit en die is volgens hem altijd terug te voeren op de natuur’. De Vries confronteert ons in de zalen van het Stedelijk Museum met de processen van verandering en vergankelijkheid door half vergane artefacten, boomstammen, stronken en schedels te tonen. Wanneer de ordening van dode bladeren, kale botten en schedels doordringt, confronteert die ons met de terugkerende processen uit die natuur en onze verwijdering tot diezelfde natuur.

Cultuur is de menselijke realiteit en die is volgens

Herman de Vries altijd terug te voeren op de natuur

Kleine natuurcollecties

De trend van het verzamelen en presenteren van schedels, restjes hout of gedroogde planten en stenen in onze comfortabele woningen, weg van de elementen, helpt ons herinneren aan die natuur en daarmee ook aan onze eigen sterfelijkheid.

Herman de Vries. All. Stedelijk Museum Schiedam.

Herman de Vries. All. Stedelijk Museum Schiedam.

 

Bronnen: www.stedelijkmuseumschiedam.nl

Pinterest bord Inspired by Nature

 

 

Meer winkelbeleving door nieuwe winkelformules

Nederlandse consumenten krijgen steeds meer winkelbeleving door nieuwe winkelformules. Deze vernieuwing verandert de retailmarkt in Nederland structureel. Wat betekent dit voor de museumwinkel?

Consumenten vinden vaker een uitgebalanceerd productassortiment, service en goed opgeleid personeel in een winkel.  Nieuwe winkelformules, zoals pop-ups shops, zijn overal in het straatbeeld te herkennen. Is het nodig om de museumwinkel aan te gaan passen aan deze veranderende consumentenomgeving? Het antwoord is heel eenvoudig: Ja, want de museumbezoeker is diezelfde consument en neemt zijn koopervaringen mee naar de museumwinkel.

Maar hoe pas je je aan?

Kennis van jouw consumenten

Begin ermee kennis en informatie te verzamelen over de museumbezoeker (lees: consument). Wat denkt die bezoeker over jouw museumwinkel en de producten die je daar verkoopt? Past het productassortiment bij de bezoekers? Veel musea werken al wel met de persona’s uit doelgroepenonderzoek om hun tentoonstellingen/of museum in te richten. Maar dezelfde kennis is niet beschikbaar als het gaat over de museumwinkel. Een belangrijke vraag is bijvoorbeeld hoeveel geld deze persona’s bereid zijn uit te geven in de museumwinkel? Sluit het winkelassortiment aan op de doelgroep(en) en zijn de prijsdifferentaties daar ook op ingesteld?

Stel je zelf deze vragen:

  • Wat weet ik over het koopgedrag van onze bezoekers? Wat nemen ze graag mee naar huis? Wat besteden ze gemiddeld, minimaal en maximaal?
  • Hoeveel belang hechten bezoekers aan de museumshop? Levert de winkel een verlenging op van de ‘experience’ in het museum?
  • Is de museumshop een plek waar de bezoeker vóór of ná het bezoeken van een tentoonstelling verblijft?
  • Zoeken bezoekers gericht naar informatie, verdieping, een aandenken of een designproduct? Hoe lang blijven ze in de winkel?
  • Wat doen je concurrenten in de zelfde straat of stad? Zoals cadeauwinkels. Welke mogelijkheden heb je als museumwinkel om je te onderscheiden van de winkels in de straat of stad. Of zelfs van de andere museumwinkels.

Kijk van buiten naar binnen

Kijk van buiten naar binnen. Verplaats je in je bezoeker. Loop je eigen winkel in alsof je die nog nooit bezocht hebt. Vertaal dan je inzichten naar een retailstrategie of een innovatieplan vanuit de missie van het museum, het verhaal, de positionering en de ambitie.  Musea weten heel goed welk verhaal ze willen vertellen in het museum. In de winkel zien we dat verhaal te weinig terug. En welke ambitie hebben we met de museumwinkel? Past die net zo goed in de positionering van het museum? Een goed lopende museumwinkel moet binnen het museum met net zo veel ambitie (en budget) gedragen worden als de zorg waar een tentoonstelling mee wordt ontwikkeld en ingericht.

Meer lezen over retail en branding? Lees het boek: 1:1  één op één de essentie van Retail branding en design.

*Retailtrends #12 dec.2013 10 blz 37,38