Experience, Museumwinkel, Tips & Boeken
Leave a comment

Prikkel de Koopknop. Kansen voor het fysieke winkelspel in 2020

Prikkel de Koopknop. Kansen voor het fysieke winkelspel in 2010.

Boek over retail geschreven door Carin Frijters, (2012).

Prikkel de Koopknop in het kort.

Prikkel de Koopknop (PdK) is geschreven in een retaillandschap dat razendsnel aan het veranderen is. Het doemscenario over het naderende einde van de fysieke winkel hangt boven de markt. Hoe ga je daarmee om? Het (werk)boek Prikkel de Koopknop leert je stap voor stap hoe je een klant kunt prikkelen tot het doen van een aankoop. Het boek leert je zichtbaar te worden, onderscheidend te zijn, een winkelbeleving te creëren en de zintuigen van de klant te activeren en te reageren.

PdK gaat uitgebreid in op retailstyling van de winkel. Hoe ga je van concept naar inrichting van de winkel? Hoe zorg je voor (fysiek) contact met je klanten en hoe kun je dit beïnvloeden? Hoe maak je van de winkel een beleving waar de consument wordt geïnformeerd, geïnspireerd en gestimuleerd tot het doen van een aankoop en graag weer terug komt?

Prikkel de Koopknop door Carin Frijtners.

Prikkel de Koopknop door Carin Frijters.

Prikkel de koopknop zeer goed toepasbaar voor de museumwinkel.

PdK is een aantrekkelijk boek en het boek doet wat het belooft. Het activeerde mijn zintuigen door een goed opgebouwd verhaal (werkboek) met aantrekkelijke fotografie, typografie en zelfs een geurstaafje. Het staat vol met winkelformules en voorbeelden van oplossingen. Het is een boek dat ik zeker aanraad om te lezen als je (net) bezig bent met retailen. Het is zeer geschikt voor iedereen die met klanten om gaat in een publieke, culturele omgeving, museum of bibliotheek.


Trends in retail

Voor het vakgebied trends in retail vind ik de inhoud van PdK te veel gericht op de beleving van de consument en de beleving in de fysieke winkel. Om de grotere bewegingen in retail te zien is het goed om ook te kijken naar stedelijke ontwikkelingen[1] (urbanisatie en pop-up retail[2]) en naar de zeer snelle ontwikkelingen van e-commerce[3]. Want hoewel we grotendeels blijven kopen in de winkel is e-commerce (online assortiment, prijzen, informatie, distributie, merkartikelfabrikanten) van invloed op hoe de retail zich in de komende jaren gaat ontwikkelen.

Het boek is in 2013 herzien met aanvulling. Na een lovende ontvangst verschijnt in oktober 2013 de tweede geactualiseerde druk met nog meer prikkelende cases, signaleringen en concrete handvatten. Onder andere:

  • Het toenemende belang van flexibele concepten en samenwerken
  • Online gaat offline en ontwikkelt zich tot ‘hybride retail’
  • Led is het. Deze energiezuinige, dynamische verlichting biedt ook voor de retail uitdagende mogelijkheden
  • IKEA shopt bij de metro van Londen en weet zijn klanten zo nog beter te sturen in hun klantenreis

[1] Retail is aan grondige make-over toe. Financieel dagblad, (http://fd.nl/Print/Bijlage/FD_Uitzicht/900075/retail-is-aan-grondige-make-over-toe). [2] Jeroen Beekmans en Joop de Boer, City Making in a Fluid World, Pop-Up City (april 2014).[3] Gino van Ossel, Omnichannel in retail. Het antwoord op e-commerce (mei 2014).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.