Cultuur & Retail, Experience, Museumwinkel
Leave a comment

Meer winkelbeleving door nieuwe winkelformules

Nederlandse consumenten krijgen steeds meer winkelbeleving door nieuwe winkelformules. Deze vernieuwing verandert de retailmarkt in Nederland structureel. Wat betekent dit voor de museumwinkel?

Consumenten vinden vaker een uitgebalanceerd productassortiment, service en goed opgeleid personeel in een winkel.  Nieuwe winkelformules, zoals pop-ups shops, zijn overal in het straatbeeld te herkennen. Is het nodig om de museumwinkel aan te gaan passen aan deze veranderende consumentenomgeving? Het antwoord is heel eenvoudig: Ja, want de museumbezoeker is diezelfde consument en neemt zijn koopervaringen mee naar de museumwinkel.

Maar hoe pas je je aan?

Kennis van jouw consumenten

Begin ermee kennis en informatie te verzamelen over de museumbezoeker (lees: consument). Wat denkt die bezoeker over jouw museumwinkel en de producten die je daar verkoopt? Past het productassortiment bij de bezoekers? Veel musea werken al wel met de persona’s uit doelgroepenonderzoek om hun tentoonstellingen/of museum in te richten. Maar dezelfde kennis is niet beschikbaar als het gaat over de museumwinkel. Een belangrijke vraag is bijvoorbeeld hoeveel geld deze persona’s bereid zijn uit te geven in de museumwinkel? Sluit het winkelassortiment aan op de doelgroep(en) en zijn de prijsdifferentaties daar ook op ingesteld?

Stel je zelf deze vragen:

  • Wat weet ik over het koopgedrag van onze bezoekers? Wat nemen ze graag mee naar huis? Wat besteden ze gemiddeld, minimaal en maximaal?
  • Hoeveel belang hechten bezoekers aan de museumshop? Levert de winkel een verlenging op van de ‘experience’ in het museum?
  • Is de museumshop een plek waar de bezoeker vóór of ná het bezoeken van een tentoonstelling verblijft?
  • Zoeken bezoekers gericht naar informatie, verdieping, een aandenken of een designproduct? Hoe lang blijven ze in de winkel?
  • Wat doen je concurrenten in de zelfde straat of stad? Zoals cadeauwinkels. Welke mogelijkheden heb je als museumwinkel om je te onderscheiden van de winkels in de straat of stad. Of zelfs van de andere museumwinkels.

Kijk van buiten naar binnen

Kijk van buiten naar binnen. Verplaats je in je bezoeker. Loop je eigen winkel in alsof je die nog nooit bezocht hebt. Vertaal dan je inzichten naar een retailstrategie of een innovatieplan vanuit de missie van het museum, het verhaal, de positionering en de ambitie.  Musea weten heel goed welk verhaal ze willen vertellen in het museum. In de winkel zien we dat verhaal te weinig terug. En welke ambitie hebben we met de museumwinkel? Past die net zo goed in de positionering van het museum? Een goed lopende museumwinkel moet binnen het museum met net zo veel ambitie (en budget) gedragen worden als de zorg waar een tentoonstelling mee wordt ontwikkeld en ingericht.

Meer lezen over retail en branding? Lees het boek: 1:1  één op één de essentie van Retail branding en design.

*Retailtrends #12 dec.2013 10 blz 37,38

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.