Cultuur & Retail, Museum now, Trends
comment 1

DDW14. Zuiderzeemuseum en Veenhuizen inspireren

Afgelopen week bezochten wij de Dutch Design Week in Eindhoven. Een volle week designers, ideeën en ontmoetingen. En Collectie Veenhuizen en het Zuiderzee Museum. Een kort verslag van 2 hoogtepunten: de LAS-TIG fiets en Weer Blauw

Collectie Veenhuizen_Las-TigBike.  Beeld Collectie Veenhuizen

Collectie Veenhuizen_Las-TigBike.
Beeld Collectie Veenhuizen

Social Design Collectie Veenhuizen

Tijdens de DDW14 presenteerde Collectie Veenhuizen objecten die zijn voortgekomen uit de samenwerking tussen een ontwerper van de Design Academy en gevangenen uit het Drenthse gevangenisdorp. Een deel van de objecten is binnenkort (online) te koop bij Collectie Veenhuizen, waarmee cultureel ondernemen ook weer een stapje verder is. Bekijk de bijzondere Collectie Veenhuizen die met 8 projecten op de DDW14 te zien was. Lees ook het artikel “Design door gedetineerden” van Jody Tillaart op Bright.nl.

LAS-TIG fiets, 1 van de 8 projecten op DDW 14

Een goed voorbeeld van de samenwerking tussen gedetineerde en ontwerper is de LAS-TIG fiets. Om de frames van deze fietsen te kunnen maken, moet de gedetineerde een bepaalde lastechnieken onder de knie hebben. Kan hij het frame goed in elkaar zetten, dan behaalt hij zijn lasdiploma. Voor elk niveau lasdiploma is er een frame met een bepaalde moeilijkheidsgraad. Is de lasser geslaagd dan wordt zijn fiets, compleet met zijn gevangenisnummer verkocht. Op Vimeo staan de filmpjes.

Het Zuiderzeemuseum

Weer Blauw is een gelaagd project van de ontwerpster Aliki van der Kruijs in samenwerking met het Zuiderzeemuseum. Het project vond zijn inspiratie in de stoomwasserij van het museum en was nu op de DDW14 te zien. Weer Blauw zijn stoffen die zijn bewerkt door blauwsel en zonlicht dat de lakens bleken. Dit zegt het Zuiderzeemuseum over Weer Blauw en hun deelname aan DDW14.

Zuiderzee Museum DDW14. Beeld Ellen Groenveld.

Zuiderzee Museum DDW14.
Beeld Ellen Groenveld.

Een goede vorm van branding voor deze twee musea. Wie weet zien we volgend jaar meer musea zich die zich presenteren tussen design en ideeën in Eindhoven.

DDW14 in het kort

DDW in het kort: 3 design area’s, 78 locaties, 22000 ontwerpers, 400 evenementen, exposities, workshops, seminars, food, feesten en 2 musea.

Filed under: Cultuur & Retail, Museum now, Trends

by

Welke ervaringen heeft een consument en hoe kunnen deze worden toegepast in het museum? Ellen is cultureel-ondernemer en signaleert en combineert trends uit de retail met kennis en ervaring uit de museumwereld.

1 Comment

  1. Pingback: ShowUp 2016 voor de museumwinkel

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.