De klassieke retail functies zijn langzaam aan het verschuiven.
Een uitgever wordt een retailer, het museum wordt ‘een decorateur’ en retail gaat start met cureren van producten als ware het een museum.
De lezer van het tijdschrift Frame kan zich helemaal in de creativiteit van het tijdschrift onderdompelen. Even wordt het in de Pop-up winkel allemaal tastbaar, is het dichtbij en bereikbaar. Het Rijksmuseum verkoopt het behang van het kleuren DNA van de beroemdste stukken uit de Rijkscollectie. Je koopt de kleuren van het Joods Bruidje en we zijn verbonden in onze huiskamer of slaapkamer met ons klassieke kunsterfgoed. Voor het Rijksmuseum zijn het extra inkomsten uit verkoop maar de onzichtbare ‘branding’ is vele male groter.
We zijn steeds online en kunnen dan ook makkelijk van functie veranderen. We kunnen hierdoor zelf ook functies mixen. Koffie drinken in de koffiebar en tegelijkertijd wat doen voor ons werk. We bluren werktijd en vrijetijd.
De veranderende functies in retail horen tot één van de trends de consument experience aan te bieden. De consument wil verrast worden en een ervaring rijker.