Latest Posts

Winkelen in het kasteel

Lente. Dit jaar kan ik er weer volop van genieten; een jaar geleden ging het seizoen grotendeels aan mij voorbij, zo druk als ik was met mijn afstudeeronderzoek. Zonder klagen natuurlijk. Ik heb namelijk een mooi onderzoek mogen doen voor Kasteel de Haar en daarmee een bijdrage geleverd aan het gebruik van retail in de erfgoedsector. Voor wie benieuwd is naar wat het onderzoek en die bijdrage inhouden: de samenvatting lees je hier!

Commercie hand in hand met culturele beginsel

Met de scriptie ‘Winkelen in het kasteel’ geef ik antwoord op de vraag hoe de kasteelwinkel optimaal gebruik kan maken van het kasteel en haar bezoekers om de inkomsten te vergroten. Het doel is om in beeld te brengen waar de commerciële kansen van de kasteelwinkel liggen en hoe die als winkelmanager te benutten. Want hoewel het culturele beginsel op het eerste gezicht niet verenigbaar lijkt met retail en marktprincipes, staat commercie wel degelijk ten dienste van het kasteel.

Retail als strategie

De resultaten komen voort uit literatuuronderzoek, publieksonderzoek bij Kasteel de Haar en interviews met Kasteel Amerongen, het Muiderslot, Paleis Het Loo en Slot Loevestein. De focus ligt op het benadrukken van het belang van retail en de kansen die het kastelen kan bieden: een beter verhaal en een beter merk. De conclusie, die met vier opeenvolgende scenario’s de kern vormt van een succesvolle kasteelwinkel, luidt als volgt

0. De kasteelwinkel als kerntaak
1. Pas storytelling toe in de kasteelwinkel
2. Luister naar de bezoekers
3. Word retailer.

Kasteel de Haar (Utrecht).

Winkel kerntaak

Stap 0 is voorwaarde om stappen 1 t/m 3 succesvol te kunnen implementeren. Stap 0 gaat om het erkennen van de waarde van de kasteelwinkel en om de samenwerking tussen kasteel en winkel. Alleen als de kasteelwinkel een kerntaak is, kan het bijdragen aan de institutionele doelen van het kasteel.

Storytelling in de winkel

Stap 1 gaat om de inhoud. Vertaal het historische verhaal en de moderne identiteit van het kasteel ook naar de kasteelwinkel: pas storytelling toe. Die fruitkistjes zijn tegenwoordig misschien hartstikke hip, ze misstaan in bijvoorbeeld het voormalige woonhuis van een 19e-eeuwse welgestelde familie. Het draagt bij aan zowel de educatieve als financiële doeleinden van het kasteel – of slaat de plank dus volledig mis.

Luister naar de bezoekers

Stap 2 heeft betrekking op het publiek. Luister naar de bezoekers: weet wie zij zijn, wat zij willen kopen en uitgeven, en welke ervaringen en waardes zij meenemen na een bezoek. Alleen op die manier nemen bezoekers een passend aandenken, een souvenir, mee naar huis – en dat draagt ook bij aan de financiële doeleinden van het kasteel. Het boekje dat het Muiderslot heeft uitgegeven is hiervan een mooi voorbeeld.

Boek Muiderslot. Kasteel-in-zicht.

Boek Muiderslot. Kasteel-in-zicht.

Retail destination

Stap 3 betreft een verandering van mindset. De kasteelwinkel is geen tentoonstellingszaal die met witte handschoentjes voorzichtig moet worden behandeld, maar een retail destination dat een winkelmanager en retail principes nodig heeft om het kasteel bij te staan in het behalen van doelen. Het devies: denk commercieel, word retailer. Het is helemaal niet verkeerd om je winkel of bepaalde producten te promoten.

Retail ook in jouw winkel?

Herken je de strategie en wil je je ervaringen delen? Of is het je nieuw en wil je er graag over praten? Ik hoor het graag!
– Charlotte Dorst

Charlotte Dorst, oud-student Reinwardt Academie, heeft voor Cultuur & Retail een afstudeeronderzoek gedaan naar de relatie tussen erfgoed, de collectie en het winkelassortiment. Voor meer vragen of tips mail charlotte.dorst@gmail.com of ellen.groenveld@cultuurenretail.nl

Trends in souvenirs 2018

Ik ga op reis en neem mee terug… een uniek souvenir

Reizen vormt en verrijkt ons. Reizen geeft betekenis, bevordert onze creativiteit en maakt domweg gelukkig. Dat gevoel van geluk willen we vasthouden. In de vorm van een souvenir bijvoorbeeld. Niet zomaar een cadeautje, maar een fysiek aandenken met een emotionele lading; een object waaraan je je reiservaringen en -herinneringen kunt koppelen.

Klinkt mooi hè? Maar als ik op het Damrak kijk naar wat de gemiddelde winkel aanbiedt als herrinnering aan Amsterdam word ik niet vrolijk. Het zijn fantasieloze massaproducten die veelal gemaakt zijn in lagelonenlanden. Prullaria, goedkope wegwerpproducten. Hoe is daar een geluksgevoel aan te koppelen?

De comeback van het souvenir

Identiteit en zelfexpressie
Gelukkig is er een kentering gaande. Het souvenir is bezig met een waardeverschuiving van goedkoop prul naar een uniek product dat de moeite waard is om mee te nemen in de kleine cabine-koffer. Souvenirs spelen ook een rol in zelfexpressie en identiteit: door te laten zien waar we geweest zijn en wat we belangrijk vinden laten we zien wie we zijn. Daarom krijgt het souvenir ook een plek in ons interieur, of gebruiken we het als modeaccessoire.

Globalisering en uniciteit
Toerisme is de vierde groeimarkt in de wereldeconomie. In een markt die globaliseert en waar elke winkelstraat gelijk is, zijn we steeds meer op zoek naar unieke ervaringen en daarbij horende unieke aandenkens voor onszelf of de thuisblijvers. We gaan eisen stellen aan uniciteit en aan waar en hoe het souvenir geproduceerd is.

Dit artikel is gepubliceerd op Stylink. Cultuur & Retail organiseert samen met Anna Borsboom van Stylink de jaarlijkse Paris Museum Retail Tours.

Vijf trends in souvenirs

Welke souvenirs showen we vol trots in ons interieur of op onze kleding?

1 – De arty ansichtkaart #print


‘Groeten uit …’ is vervangen door social media; marketing van specifieke locaties verloopt via Instagram. Toch is de ansichtkaart aan het terugkomen, maar nu in exclusievere versies: 3D kaarten met architectonische toppers of kleine verwondermomentjes. De Buenos Aires-kaart is van Label of the Elements.

2 – Verzamelingen #homedeco #fashion


Verzamelingen krijgen steeds meer ruimte in ons interieur. Van bekers tot snowglobes, van magneten tot patches: we verzamelen nog steeds graag onze reizen. In museumwinkels staat de magneet in de top 3; die hard reizigers verzamelen de huisjes van de KLM. De souvenir wordt een home deco-object.

In opkomst: de snowglobe en mini-steden. De tussen-kunst-en-kitch-snowglobe is al een tijdje bezig om weer een plekje in ons interieur te veroveren. Ook zien we meer en meer mini-steden opdoemen. In hout zoals die van Muji, in de vorm van speelgoed of als kleine kunstobjecten.

Onderscheidend zijn kan natuurlijk ook door de beste momenten op je jeans te verzamelen. Met collages van pins, buttons en patches – kleine kunstwerkjes – laat je zien wie je bent.

3 – Traditioneel re-design #delftsblauw #newcrafts


Delfts Blauw is al een tijdje bezig aan een come-back. De Delfts Blauw geïnspireerde collectie van Marcel Wanders in daar een perfect voorbeeld van evenals de nieuwe serie van Heinen Delfts Blauw met Stapel Blauw van Richard Hutten als hoogtepunt. Fantastisch natuurlijk, maar niet per se handig in de koffer te stoppen. De tegeltjes van Story Tiles passen wél gemakkelijk in de koffer maar zijn zwaar. De papieren ‘Tiny Miracles’ vazen van Pepe Heykoop of die van Serax zijn zowel plat als licht in gewicht; ideaal voor in de koffer!

4 – You are here #mapping #locationbased

Location based products. Souvenirs met grafische afbeeldingen, een pentekening van een sky-line, oude kaarten – alles wat verwijst naar een kaart is goed. Kom maar door met die kaarten op servies, dekens, prenten, paraplu’s, t-shirts en mokken. We love where we are!

5 – Local goods #food #hyperlocal

Honing van de daktuinen voor in de kruidenthee van diezelfde daktuinen. Klei uit de polder voor een verzorgend maskertje. Parfum uit Amsterdam, plaatselijk water met een icoontje, een limited edition kunstwerkje… hyperlokaal is het helemaal.

De literatuurlijst voor museumwinkelmanagers

Deze winter ben ik met mijn scriptie ‘Winkelen in het kasteel’ afgestudeerd aan de Reinwardt Academie (AHK). Daar ging een grondig vooronderzoek aan vooraf, mede omdat er bij de opleiding Cultureel Erfgoed geen tot weinig specifieke aandacht is voor retail in de erfgoedsector. Ik heb dus vaak met mijn neus in de boeken gezeten en het internet afgespeurd naar aanvullende informatie. Naar informatie over de toekomst van retail, over kasteel- en museumwinkels en over de museumwinkelbezoeker. De literatuurlijst die daar uit voortkwam is er een om te delen. Omdat ik denk dat het voor iedereen een grote inspiratiebron is – of je nu beginnend of doorgewinterde museumwinkelmanager/-inkoper bent.

Museumwinkels en literatuur voor de medewerkers.

Read More

De familievriendelijke museumwinkel

Musea gaan zich steeds meer op families richten. Families zijn een belangrijke doelgroep. En hoe zit dat met de museumwinkel? Zijn de museumwinkels ook vriendelijk voor families? Een verslag van een onderzoek van Charlotte Dorst naar de familievriendelijke museumwinkel.

Onderzoek naar een familievriendelijke museumwinkel

Voor mijn onderzoek naar Een nieuwe kinderlijn in de museumwinkel las ik het leuk geschreven boek Een familievriendelijk museum van Marijke de Hartog en Anne Marie Remmelink. Het inspireerde mij om een klein onderzoek te doen naar familievriendelijke museumwinkels. In hoeverre wordt er rekening gehouden met het kind in het gezelschap of met de wens om voor het kind thuis een souvenir te kopen? Is er dan aandacht voor het kind en/of voor het hele gezin? Zijn er familiesouvenirs te koop? Zijn er kleine cadeautjes te koop? Zijn er kinderboeken gerelateerd aan het museum te koop? Staan de producten op kinderhoogte? Is er een tafel om te lezen, te spelen?

Rijksmuseum winkel – kinderafdeling. Foto: Charlotte Dorst.

Vijf museumwinkels in Amsterdam

Zo veel vragen! Ik bezocht vijf museumwinkels in Amsterdam. De winkels van Nemo en Artis (beide typische kinderbestemmingen), het Tropenmuseum, het Rijksmuseum en Stedelijk Museum Amsterdam (waar kinderen niet per definitie de hoofddoelgroep zijn) en heb ze aan een mijn eigen test onderworpen.

Read More

Merken en Musea. LVF Parijs.

Merken en Musea. Leren van elkaar

MERKEN EN MUSEA

Wat kunnen merken leren van musea en waarom verpakken steeds meer merken hun boodschap in de vorm van een museum? En andersom: hoe kunnen musea werken met hun commerciële waarde zonder hun sociale doel uit het oog te verliezen?

De functie van musea wordt steeds meer hybride. Was het tot voor kort een plek waar erfgoed wordt bewaard en je iets kunt leren over het verleden, nu is het een locatie waar verschillende generaties hun vrije tijd doorbrengen, inspiratie opdoen en leren over de toekomst.

Louis Vuitton Foundation Parijs. Credits: Reprodução

Louis Vuitton Foundation Parijs. Credits: Reprodução

Dat maakt musea vrijplaatsen voor uitwisseling van ideeën en voor intellectuele, esthetische en sociale ervaringen; een belangrijke trekpleister ook voor toerisme.

Innovatie in het museum: van craft naar technologie

Daarnaast kunnen musea dienen om lokale of bijzondere ambachten te conserveren én om die verder te ontwikkelen. Dat is bijvoorbeeld de aanpak van Monnaie de Paris , de ‘Munt’ van Frankrijk en tevens ’s werelds oudste onderneming. Monnaie de Paris heeft vaste en tijdelijke exposities bijvoorbeeld La France par Jean-Paul Gaultier, een educatief programma en omvangrijke bibliotheek – zoals vrijwel ieder museum. Een museum restaurant met een drie Michelin sterren kok en een workshop ruimte om je eigen munt te slaan. Bijzonder is dat het museum internationaal erkend is als een van vijf beste ‘munten’ in de wereld op het gebied van kwaliteit en technologische innovatie.

Zelf doen en creëren
De verzamelingen zelf worden minder belangrijk. Wunderkammers of Cabinets of curiosities hebben we steeds vaker in onze eigen huiskamers. Hiërarchische ideeën over wat je kunt leren van oude culturen maken plaats voor zelf doen en creëren (bijvoorbeeld tekenen in het Rijksmuseum )of proefjes doen in een daarvoor gecreëerde context in het museum (zoals in Nemo Amsterdam) .

De winkel als museum

In retaildesign is de museumopstelling al jaren populair: de mooi aangelichte luxe tas op een sokkel, de vitrine met delicate juwelen op fluweel. De juiste manier van presenteren maakt een van ieder product een waardevol object. Maar een object maakt nog geen merk – daar heb je een story voor nodig.

Empreintes Parijs.

De juiste manier van presenteren. Storytelling. Empreintes Parijs.

Storytelling like a boss

De heritage van een brand is een van de belangrijkste manieren om als merk onderscheidend te zijn. Die heritage (historie, waarden, vakmanschap) vertel je het best in een ‘dedicated’ ruimte – een ruimte zonder andere functie, zonder andere prikkels. Zoals een museum dat doet dus. Omdat een museum ook al een lage drempel heeft (je hoeft er niets te kopen) is het dan ook bij uitstek geschikt voor storytelling en daarmee voor de verdieping van de relatie tussen brand en bezoeker.

Heritage Chanel in een dedicated ruimte. Mademoiselle Privé. Saatsi Gallery (Londen 2017).

Belevingsmuseum

Afgelopen september bezochten we tijdens de eerste Paris Museum Retail Tour Le Grand Musée du Parfum. Een belevingsmuseum met een goed doordachte route waarin je als bezoeker kennis maakt met de historie van parfums en stapsgewijs leert om diverse geurbestanddelen te onderscheiden. Hoe verder je het museum ingaat, hoe complexer de geuren; de centrale boodschap is dat het creëren van een goed parfum vakmanschap vereist. Uiteindelijk beland je in een modern boudoir vol spiegels en mooi ingerichte kasten waar je alle parfums mag aanraken, uitproberen, ruiken en kopen.

Retail verpakt als museum

 

Retail verpakt als museum. Le Grand Musée du Parfum (Parijs).

Beter dan Rolex

Musea hebben een betere reputatie dan bedrijven, blijkt uit een recent onderzoek van de Rotterdam School of Management. Het Louvre heeft wereldwijd de hoogste reputatie, het Van Gogh Museum en het Rijksmuseum nemen de tweede en derde plaats in. Wat opvalt: de meest gewaardeerde musea scoren beter dan ’s werelds meest gewaardeerde merken Rolex, LEGO en Canon.

De museumcollectie is de belangrijkste reden voor die hoge reputatie, en ook de stad of regio waar het museum zich bevindt speelt een rol. Daarnaast worden musea gewaardeerd om hun bijdrage aan de maatschappij en om hun goede bestuur, blijkt uit het onderzoek: publiek verkregen middelen worden op een verstandige manier besteed in de ogen van het grote publiek. Als je als bedrijf je reputatie wilt verbeteren kun je dus ook heel veel leren van musea.

Purpose pays off

Anders dan bedrijven werken musea vanuit een maatschappelijk-culturele ‘purpose’ en zijn ze volledig gericht op hun sociaal-educatieve taken. De beloning is een fabelachtig hoge reputatie. Zo’n reputatie is ook voor commerciële bedrijven heel aantrekkelijk: het helpt je om sneller klanten, medewerkers en investeerders te vinden én om ze gemakkelijker en langer vast te houden.

Leren van elkaar

Op vrijdag 19 januari 2018 bezoeken we in Parijs de volgende musea en gaan daar in gesprek met de managers rond vragen over branding, purpose en waarden.

Ga je mee? Check het volledige programma en schrijf je in!

 

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Samen verhalen creëren. 3 producten van Maison&Objet

3 producten om samen met je familie verhalen te creëren

Bij Maison&Objet in Parijs heb ik gezocht naar producten die passen bij samen leren en creëren. Samen verhalen maken en plezier geven. Producten die goed passen bij families die het museum bezoeken en graag het plezier van het museumbezoek mee naar huis nemen.

Families een belangrijke doelgroep

Families zijn een belangrijke doelgroep voor het museum. Wanneer je jong bent en met het museum in aanraking komt ga je later als volwassene ook vaker naar het museum (Nederlandse Museumvereniging). Maar het is ook gewoon leuker om in het gezelschap van je vader en moeder of met je oma naar het museum te gaan en te ontdekken en te leren.

De museumwinkel is naar mijn visie de uitwerking van de verhalen die in het museum zijn verteld. Kinderen krijgen in het museum de ruimte om inspiratie en creativiteit te ervaren en samen met je familie wordt het informeel leren gestimuleerd. De ervaringen die families in het museum hebben meegekregen – het samen leren en praten over andere onderwerpen is heel waardevol. Het ontwikkelen van creativiteit en het je laten inspireren zou je graag als museumwinkel willen doorzetten naar de keukentafel.

Samen verhalen creëren. 3 producten van M&O. Story Box. Fairy Tailes.

Samen verhalen creëren. 3 producten van M&O. Story Box. Fairy Tales.

3 producten om samen verhalen te creëren

Hieronder mijn selectie van producten die het samen verhalen maken van het museum meegebracht kunnen worden naar huis.

Read More

de Paris Museum Retail Tour

8 en 9 september: de Parijs Museum Retail Tour

Hoe kunnen kunst, cultuur en retail elkaar versterken? Deze en andere vragen onderzoeken we tijdens de Parijs Museum Retail Tour op 8 en 9 september. Een niet-te-missen event voor medewerkers en managers van museumwinkels, inkooporganisaties, visual merchandisers, productontwikkelaars en retailers. 

Evenement in samenwerking met Anna Borsboom van Stylink en Ellen Groenveld van Cultuur en Retail.

Parijs Museum Retail Tour

Welke producten of productcategorieën mogen niet ontbreken in je museumwinkel? Wat zijn de souvenirs van de toekomst? Hoe zorg je ervoor dat het aanbod in je winkel zowel aansluiten bij de beleving van je bezoekers als je merk versterken?

8 en 9 september: de Paris Museum Retail Tour.

Toonaangevende museumwinkels
Tijdens de eerste dag van de Paris Museum Retail tour bezoeken we een reeks toonaangevende museumwinkels waar managers en directeuren hun visie en ervaringen met ons delen. We lunchen in de ‘Cantine’ van de inspirerende concept store Merci.

Op zaterdag worden we ontvangen op de befaamde inkoopbeurs Maison&Objet en krijg je onder meer een trendpresentatie over de souvenirs van de toekomst. Zo doe je in twee dagen een enorme berg informatie en inspiratie op voor je eigen winkel of productlijn.

boutique Picasso Paris #visualmerchandise #picasso #museumstore #museum #retail #art #picasso #paris
Boutique du musée national Picasso, Paris

Read More

Kaartenwand Kasteel de Haar

5 argumenten voor een kaartenwand in de museumwinkel

Waar verkoop je het meest verkochte museumproduct? In een molen of aan de wand?

Deze week kreeg ik de vraag of het wenselijk is om naast de kaartenwand een kaartenmolen te zetten. Die vraag, wand of molen, krijg ik wel vaker voorgelegd.

Een tastbare herinnering op A6 formaat

Laat ik beginnen met de ansichtkaart zelf. Het antwoord ligt in de rol van de ansichtkaart. Die is in de eerste plaats een belangrijke beelddrager van een net opgedane ervaring. Je koopt op A6 formaat een herinnering, een tastbare museale ervaring van wat je net gezien en gevoeld hebt.

Kaartenwand in museumshop.

Kaartenwand in museumshop.

Read More

Drie bijzondere natuurboeken voor in de museumwinkel

Drie bijzondere natuurboeken voor in de museumwinkel

De natuur komt steeds meer de woonkamer in. Bij mijn bezoek in februari aan Show-Up Haarlemmermeer ontdekte ik bijvoorbeeld kleine botanische tuinen in flessen of planten in lampen. Deze groentrend schenkt ons geluk en draagt bij tot meer aandacht voor onze omgeving en waardering van de natuur. Maar ja, planten mogen niet de museumwinkel in, vanwege kwetsbare collecties van het museum. Boeken gelukkig wel. En kennis over de natuur verkoopt zeker met zulke schitterende boeken!

Het Plantenboek | Kathy Willis en Katie Scott

Het Plantenboek | Kathy Willis en Katie Scott

Na mijn bezoek aan de Show-up heb ik mijn top-3 bijzondere natuurboeken voor jullie op een rijtje gezet.

Read More

Geen hond in het museum. Wel een museum hondenriem

Museum Merchandise op Museum Connections Parijs


Ik zie veel museumwinkels en vaak zie ik de zelfde printing on-demand merchandise artikelen terug. Er is soms soms weinig variatie, terwijl dat helemaal niet hoeft. Op Museum Connections in Parijs zag ik een paar museum-leveranciers die net even anders zijn.

Van bidprentjes naar 3d kaarten voor het museum

De Italiaanse L’Officina d’Arte Torre drukte en stanste oorspronkelijk alleen bidprentjes. Drukwerk met een religieus beeld, een beetje goud en omlijst met heel fijn gesneden papieren versieringen. Deze mannen uit Italië lieten tijdens de beurs in Parijs mooi gedrukte drie dimensionale kaarten van gebouwen en of kerken zien. Deze kaarten worden tegenwoordig met een laser uitgesneden (kijk vooral even naar het filmpje)

Bidprentjes uit Italië

Bidprentjes uit Italië. L’Officina d’Arte Torre

Voor kastelen, kerken of zelfs objecten is het een mooi idee om deze kaarten te maken. Het is een waardevol aandenken om in de kast of op tafel te zetten en nog even na te genieten van je bezoek. Er is een minimale oplage nodig van 200 stuks.

Van bidprentjes naar 3d kaarten voor het museum.

Van bidprentjes naar 3d kaarten voor het museum. Foto: Ellen Groenveld

Read More