Museum & product, Training Museumwinkel
Leave a comment

Training Winkelinrichting en productpresentatie

Om haar personeel zich meer bewust te maken van de mogelijkheden die je hebt met winkelinrichting en productpresentatie in de museumwinkel heb ik bij FOMU Antwerpen een 1-daagse training winkelinrichting en productpresentatie gegeven aan de shopmanager en shopmedewerkers. 

Denken en kijken als een klant. Wat verwachten zij in de winkel van het FOMU?

Veel mensen die in een museumwinkel werken, hebben maar weinig kennis van de basisprincipes van productpresentatie, winkelinrichting en bezoekersflow. Onze retailtraining is er specifiek op gericht om winkelmanagers en winkelpersoneel deze basisprincipes bij te brengen, zodat zij zelfstandig hun museumwinkel goed kunnen inrichten en beheren. Daarbij kijken we zowel naar de producten die bij de vaste collectie horen als producten die tijdelijk te koop zijn tijdens een tentoonstelling.

Uitgangspunten voor de training winkelinrichting en productpresentatie

  1. Doelstellingen en commerciële basis museumwinkel
  2. Missie, visie, kernwaarden FOMU
  3. Kernassortiment museumwinkel
  4. Verbetermogelijkheden winkelinrichting, flow en productpresentatie
  5. Werken met thema’s

Samen met het personeel uit de winkel, de shopmanager en een marketeer van het FOMU hebben we gekeken naar de merkwaarden van het FOMU en hoe we die terugvinden in de winkel. Dat doen we door te denken als een klant en door hun ogen te kijken naar het productassortiment. In het verlengde hiervan namen we de flow (route van de klant) door de winkel en de zichtlijnen onder de loep. Wat ziet een klant als eerste? Hoe trekken we de klant naar de meer actuele (tentoonstelling) en aantrekkelijke producten in de museumwinkel.

Praktische oefeningen tijdens de training

  1. Presenteer 3 producten die representatief zijn voor het FOMU
  2. Laat zien waar je die terugvindt in de museumwinkel en waar je ze mist
  3. Hoe kun je de winkel anders inrichten, de flow verbeteren en producten beter plaatsen en presenteren
  4. Verkooptechnieken in de winkel. Hoe verkoop je een boek, sieraad of home deco?
  5. Maak een flat-lay voor Instagram

De Training winkelinrichting en productpresentatie helpt altijd om nieuwe inzichten te verkrijgen in je doelgroep, in je presentatie en de kennis die je met elkaar deelt! Want een succesvolle museumwinkel maak je samen. En daarom doe je ook deze training samen!

In 2023 is het resultaat zichtbaar

Het FOMU vernieuwt de FOMU shop en entree. Daarom zijn de online shop en fysieke winkel gesloten van 9 januari tot 16 februari 2023. “We kijken er naar uit om jullie binnenkort opnieuw te verwelkomen met een gloednieuwe en verbeterde winkelervaring!” 

Filed under: Museum & product, Training Museumwinkel

by

Welke ervaringen heeft een consument en hoe kunnen deze worden toegepast in het museum? Ellen is cultureel-ondernemer en signaleert en combineert trends uit de retail met kennis en ervaring uit de museumwereld.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.