Latest Posts

UMU, het museum voor nieuwsgierige mensen!

Met een museumwinkel die ook nieuwsgierig maakt

De verbouwing van de museumwinkel van het Universiteitsmuseum Utrecht (UMU) is klaar. Van 9m2 ruimte naar 50m2. Van een kleine boekenselectie op de lockers naar een retailkast met profi boekensteunen. Het UMU is er voor de nieuwsgierige mens, de jonge onderzoeker (tussen de 8 en de 14 jaar) die samen met familie op onderzoek uitgaat. De museumshop is er om die nieuwsgierigheid te belonen en thuis verder te stimuleren.

UMU museumwinkel voor nieuwsgierige mensen.

Het UMU is de afgelopen 3 jaar helemaal verbouwd en aangepast, inclusief de winkel. Die is gegroeid van 9 naar 50 m2. Ook het productassortiment heeft een complete metamorfose ondergaan, van productkeuzes tot huisstijl en productpresentatie. Wat is er allemaal gebeurd voordat museum en winkel op 6 september 2023 feestelijk geopend werden?

Thema’s museum leidend voor productkeuzes

Bij de keuze voor het nieuwe productassortiment hebben we goed gekeken naar de thema’s van onderzoek van de Universiteit Utrecht. Het productassortiment past zowel bij de doelgroep van het museum (8 tot en met 14 jaar) als bij het doel van het UMU: bevorderen van de nieuwsgierigheid. Bij de productselectie hebben we ook gekeken naar plezier: thuis proefjes doen met een microscoop of alles nog eens nalezen over dieren, fossielen of weerkunde.

Stationary lijn en prachtige posters

Het archief van de universiteit is natuurlijk gevuld met fantastische schoolplaten en onderwijsmodellen. Samen met  bijKiki is er een stationary lijn gemaakt van de afbeeldingen van de bloemmodellen (die vroeger dienst deden om plantkunde te onderwijzen). Maar ook schriftjes met griezelige spinnen (waar je direct jeuk van krijgt) of een mooi schriftje met de anatomie van het menselijk lichaam. Ook zijn er prachtige posters gemaakt van de Mocaficio-collectie. Die wil iedereen zo in zijn woonkamer ophangen.

Zepen met kruiden uit de hortustuin

Het winkelteam onder leiding van Laura Tankink heeft zelf nog een aantal ‘bespoke’ producten ontwikkeld. Er zijn schitterende kettingen, broches en pins ontwikkeld met het eco-sieradenmerk All things we like. Deze sieraden zijn lokaal gemaakt van hergebruikte materialen. Alle zijn ze geïnspireerd op de Blashka-collectie van de universiteit. Ook de bijzondere Ginkgo uit de hortustuin heeft in deze serie een plekje gekregen. Samen met Global Affairs hebben we drie prachtige sleutelhangers ontwikkeld. Het haarpijpje, de kwal en de zeeanemoon uit de Blaschka-collectie vormden de inspiratie. En met Werfzeep uit Utrecht hebben we 1 zeep ontwikkeld waarbij de kruiden uit de hortus aan de basis van het zeeprecept liggen.

Nieuwe huisstijl in product en winkelinterieur terug te zien

In de nieuwe winkel hoor je ook de nieuwe huisstijl terug te zien, omdat we het heel belangrijk vinden dat elke museumwinkel zijn eigen identiteit behoudt (dus niet alleen door de productkeuze). Daarom hebben we samen met de afdeling marketing & communicatie een bescheiden productlijn met de huisstijl ontwikkeld. Lanzfeld heeft hierin nauw met ons samengewerkt, om het zowel op tijd als met de juiste drukwerkkwaliteit geleverd te krijgen. Verder hebben we bij de verbouw van de museumwinkel de nieuwe huisstijl laten terugkomen in het interieur door de kleurvlakken van het huisje en de cirkel te vullen met de huisstijlkleuren en natuurlijk het nieuwe logo van de UMU. Ook de informatiedragers (productbordjes) hebben we een huisstijlkleur gegeven.

Integratie huisstijl UMU in winkel door Ellen Groenveld en Marieke Lucassen.

Credits verbouw museumwinkel

Het concept en verdienmodelontwikkelen van een museumwinkel doe je samen. Hieronder dan ook het lijstje met de credits:

  • Ontwerp winkel en meubels: Kloosterboer Decor bv
  • Licht: Joost de Beij
  • Winkelstrategie en winkelconcept: Laura Tankink (UMU), Frank van Norel(UMU), Daan Alrich(UMU) en Ellen Groenveld
  • Marketing en communicatie: Anne-Marie Gobati (UMU) en Marieke Verhoeven(UMU)
  • Design en visual merchandising: Marieke Lucassen en Ellen Groenveld

Verbouwing UMU

Drie jaar geleden sloot het UMU aan de Lange Nieuwstraat de deuren omdat het museum simpelweg het aantal bezoekers niet meer aankon. “In 2017 bezochten zo’n 75.000 mensen het museum terwijl het pand was gebouwd voor maximaal 40.000 mensen”, zegt Marieke Verhoeven van het UMU. Inmiddels is de oppervlakte met ongeveer een derde toegenomen. Dit is gedaan door een compleet nieuw stuk van drie verdiepingen aan te bouwen en een deel van de kantoren bij het museum te betrekken, waardoor er nu ruimte is voor ongeveer 1000.000 bezoekers per jaar’.

Thema’s productkeuze leidend voor productkeuze. UMU museumwinkel. Foto Cultuur & Retail.

#4 – Gespot. Tie Dye T-shirt Museum Arnhem

Wat mooi! Een T-shirt geverfd met natuurlijke materialen uit de tuin van Museum Arnhem. Het T-shirt is 2e hands en heeft prachtige Tie Dye kleuren in lila en beige. Na de aankoop is mijn dochter meteen verdwenen met dit knal goeie T-shirt. In mijn kast ligt het dus niet meer. 

Waarom in Gespot?

Het Tie Dye Tshirt is een prachtig voorbeeld van een mooi initiatief om het thema duurzaam en maatschappelijk verantwoord om te zetten in een speciaal product dat perfect past bij het museum, haar winkelassortiment en haar omgeving. Museum Arnhem werkt hiervoor samen met het Arnhemse modemerk Hul le Kes van Sjaak Hullekes. Hij werkt zoveel mogelijk met afgekeurd textiel (het is dan ook al een gebruikt wit T-shirt) en natuurlijke grondstoffen. Wat mij betreft ook een voorbeeld voor de Cultuur Retail Netwerk dag van 2023 die helemaal gaat over maatschappelijk verantwoord ondernemen. 

Wil je meer weten over dit project? Lees het artikel ‘Unieke samenwerking van Museum Arnhem met Arnhems modemerk Hul le Kes’.

Over de Tie Dye techniek

Tie Dye is een techniek waarmee men textiel van een patroon voorziet door, voor men de stof verft, stevige knopen in het materiaal te leggen of delen samen te binden. De met water, eventueel gemengd met soda, doordrenkte stof wordt hierna in het verfbad gedoopt. De patronen ontstaan omdat de verf zich op de geknoopte of samengebonden delen niet kan hechten.

Door de kleding vanuit één punt te bundelen en vervolgens in verschillende verfbaden te dopen kunnen meerkleurige cirkelvormige patronen ontstaan.

Tie-dye kleding werd veel gedragen in een subcultuur als de hippiebeweging. Jarenzestigsterren uit de muziekwereld, zoals Janis Joplin, droegen bij aan de populariteit van karakteristieke tie-dyedessins.

Bron: Wikipedia. Het Tie Dye T-shirt is er een mooi voorbeeld van.

Voor Museum Arnhem heb ik in 2022 meegewerkt aan de compleet nieuwe museumwinkel. Hierover lees je meer in deze case >

FOMU. Van nieuwe entree naar herinrichting museumwinkel

Het FOMU (Foto Museum in Antwerpen) is een bekende museumwinkel voor Antwerpenaren. De winkel wordt ook vaak genoemd als een van de beste of leukste museumwinkel van Antwerpen. En dat is ook zo! De winkel heeft niet alleen een uitgebreid productassortiment boeken over fotografie, maar is ook een trendsetter in de keuze van het assortiment. De Antwerpenaar weet ‘hier moet je zijn voor een cadeau dat nog niet in de stad te vinden is’. Shopmanager Tanja Vereijken is dan ook full time bezig met haar winkel. Je vindt haar altijd op ShowUp en Maison&Objet zoeken naar producten die passen bij haar instituut en publiek. De herinrichting van de museumwinkel sluit hier perfect op aan.

FOMU Antwerpen museumwinkel in de oude situatie.

Architecten maken een knipoog naar oude filmrolletjes

Dit jaar is de entree van het museum opnieuw ingericht in samenwerking met i.s.m. architecten. Leuk detail is dat de nieuwe kleurstelling van de entree een knipoog is naar de oude filmrolletjes van Kodak en Fuji. De vloer heeft dan ook een gele kleur gekregen die is doorgetrokken naar de winkel.

De herinrichting van de entree bracht met zich mee dat de winkelentree en de kassapositie ook wijzigden en dus ook de flow door de winkel. De winkel is een aantal jaren geleden ontworpen en heeft een heel eigen karakter door de grenen meubelen. De museumwinkel voldeed op zich nog steeds wel, maar kon op een aantal punten een aanpassing gebruiken. Zo was een aantal meubels heel laag, wat het moeilijker maakte lekker door de boeken te browsen.

Herinrichting museumwinkel met bestaand meubilair

Ontwerp Marieke Lucassen van Interior Concepts and Design

Samen met Tanja hebben visual merchandiser Marieke Lucassen en ik gekeken naar oplossingen voor de herinrichting van de museumwinkel waarbij we het huidige meubilair zoveel mogelijk behielden en de nieuwe look & feel van de entree doortrokken naar de winkel. De oplossing lag in het omhoog brengen van een aantal lage meubelen met witte pootjes. Zo konden we ook meer ruimte geven aan de mooie nieuwe gele vloer. Enkele frontjes van de grenenmeubelen hebben we wit gemaakt waardoor er meer rust kwam. Ook het nieuwe kassameubel droeg daaraan bij. Het project verliep razendsnel waarbij de meubelmakers van het FOMU de aanpassingen hebben uitgevoerd en de winkel weer snel kon draaien.

Afgelopen februari is het FOMU geopend met de nieuwe entree en aangepaste museumwinkel. Ga vooral eens kijken en laat je verrassen in die leuke, mooie winkel. Geen tijd om even op en neer naar Antwerpen te gaan kijk dan in de webshop van het FOMU.

FOMU Antwerpen, Waalsekaai 47, Antwerpen.

Credits voor de de geweldige foto’s van de nieuwe winkel zijn voor © Monday Agbonzee Jr. / FOMU.

© Monday Agbonzee Jr. / FOMU Antwerpen
Eye herinrichting winkel

Herinrichting museumwinkel Eye Filmmuseum

Het Eye heeft inmiddels een iconische plek in de skyline van de Amsterdamse IJ-Promenade en is ook wereldwijd een toonaangevende museale omgeving. Film wordt er bewaard, getoond en beleefd. Rond een half miljoen bezoekers komen jaarlijks naar het Eye om daar film te kijken, onderwijs te krijgen, onderzoek te doen, te lunchen of dineren en om naar de bijzondere winkel te gaan voor een speciaal boek, een tweedehands dvd of een filmgadget voor zichzelf of als origineel cadeau. 

De inrichting van de winkel was sinds de opening van het gebouw in 2012 niet meer aangepast. Door de grote hoeveelheid bezoekers was er inmiddels meer effectieve presentatieruimte nodig, een herinrichting van de museumwinkel van Eye dus. Een belangrijke voorwaarde van Eye voor de verbouwing van de museumwinkel was dat we binnen de huisstijl bleven en dat de schil van de winkel, de wanden, in stand moesten blijven.

Links ontwerp Marieke Lucassen, rechts uitvoering in de winkel.

Plan van Aanpak herinrichting museumwinkel

We zijn daarom begonnen met een Plan van Aanpak, opgesteld samen met de shopmanager Marjan Vos. We hebben gekeken naar welke productgroepen door de jaren heen een juiste plek hadden gevonden, welke producten meer in het zicht moesten komen om beter te verkopen en welke presentatiemiddelen nog een functie hadden en welke vernieuwd moesten worden.

Het middenmeubilair was gedateerd en voldeed niet meer aan de wensen. Het bezoek kon er niet lekker doorheen bewegen (flow door de winkel) en de meubels waren iets te laag (geen goede grijphoogte). We hebben ze vervangen door nieuwe, verrijdbare kasten. Voor de juiste kleur, maat en vormgeving hebben we overlegd met de architect van het Eye. De nieuwe meubels leidden ook tot een herpositionering van een deel van het productassortiment.

Door de extra ruimte meer in thema’s presenteren

Door de extra ruimte op de nieuwe meubelen konden we meer in thema’s presenteren (visual merchandising) en er kleine verhaaltjes bij vertellen waardoor de producten context kregen en zo extra waarde creëren. Wat dit project voor de herinrichting van de museumwinkel van Eye vooral interessant maakte, is dat het bijzondere assortiment producten samengesteld door Marjan Vos, nu meer tot zijn recht komt.

Met dank aan Atelier Alkema (huisstijl bewaking), Marieke Lucassen (ontwerp en visual merchandising), meubelmakers WiKo en de liefde van Marjan van het Eye voor haar bijzondere winkel.

Eye Filmmuseum, IJpromenade 1, Amsterdam

Training & Workshop voor Hortus Leiden

De missie van Hortus botanicus Leiden is een groene schatkamer zijn. De winkel hoort daarvan een afgeleide te zijn. Dat vraagt om een frisse blik op het huidige productassortiment en de winkelinrichting en op een actueel inzicht in de cijfers. Voor beide vragen hebben we een workshop en training over productassortiment en winkelcijfers georganiseerd. Het commercieel management, het hoofd van de winkel en het winkelpersoneel namen hieraan deel. 

Productassortiment en winkelinrichting

Wat maakt een winkel een groene schatkamer? We zijn vanuit deze vraag begonnen met een analyse van wat de winkel nu te bieden heeft aan producten en wat moeten we doen om zo dicht mogelijk bij de missie aan te sluiten. In andere woorden: hoe kan de hortuswinkel de passie voor planten en de kennis voor mens en natuur delen met haar publiek?

We starten deze training altijd met een inspiratierondje door de winkel. We beginnen bij de entree: wat ziet jouw publiek? En zo lopen we de hele winkel door met de ogen van ons winkelpubliek. Heel leerzaam. Vervolgens vertellen de deelnemers aan de hand van 5 producten die ze zelf hebben uitgekozen waarom zij vinden dat deze producten passen bij de Hortus. We betrekken daarbij uiteraard ook de diverse doelgroepen, het assortiment en thema’s waarmee je in de winkel kunt werken. Ieder blok van de training helpt om vanuit verschillende invalshoeken te kijken naar de winkel en het assortiment. Door de verschillende invalshoeken leer je te kijken vanuit de bezoeker, de doelgroepen en de missie van de hortus.

Doel is dat de deelnemers gezamenlijk de uitgangspunten bepalen voor een kernassortiment dat past bij de missie en de visie van de Hortus en zijn publiek. Een nieuwe, helderde focus op het productaanbod dat aansluit op de (huidige) doelgroepen en de missie/visie van het museum. De training heeft geresulteerd in duidelijke thema’s in de winkel, een kleiner productassortiment dat sneller kan rouleren, waardoor je vaker kunt vernieuwen, je bezoekers eerder verrast en je voorraad kleiner blijft wat financieel gunstiger is. Kortom, een winkel die past bij een groene schatkamer.

‘Meten is weten’ – commerciële analyse van de Hortus-winkel

En daarmee komen we bij de workshop die we ook hebben gehouden met het commercieel management, het hoofd van de winkel en het winkelpersoneel. Een analyse van bezoekcijfers, verkoopcijfers, omzet, marge en voorraad. Vaak ontbreekt het museumwinkels namelijk aan het juiste inzicht om beter financieel beleid te voeren en de bijdrage van de winkel aan het totaalresultaat van het museum te vergroten. En dat is zonde, want er is veel meer mogelijk dan met denkt.

In de workshop kwamen deze cijfers en aspecten voorbij:

  • Financiële rapportage samenstellen over de afgelopen 3 jaar
  • Advies opstellen voor de komende 2 jaar
  • KPI’s definiëren voor de Hortus-winkel voor het komende jaar
  • Advies over voorraadbeheer en de omvang van productgroepen (groter, kleiner)
  • Advies over de prijsstelling van de winkel en daarmee het imago van de winkel*
  • Advies over welk deel van het assortiment geschikt is om een eigen productlijn(en) mee te starten

* Veel museumwinkels hebben een teveel aan goedkope producten. Dat leidt ertoe dat mensen sneller een goedkoop product kopen (bijvoorbeeld als herinnering) en het duurdere laten liggen. Daarnaast hebben goedkope producten een negatieve invloed op het imago van de winkel en uiteindelijk het museum zelf. Een evenwichtige prijsopbouw leidt tot hogere omzetten, hogere marges en een beter imago.

Met de financiële analyse en de adviezen hebben we in de workshop een solide basis gelegd voor een stappenplan naar een productassortiment, samenstelling en prijsstelling. De financiële analyse geeft de deelnemers aan de workshop de mogelijkheid aankopen van het assortiment beter te beoordelen, passend bij de doelstellingen en commerciële en thema’s van de Hortus-winkel.

#3 – Gespot. Het dikke boek van alles wat leeft in het water

Je kunt mij niet blijer maken dan mooi geïllustreerde kinderboeken over de natuur, zoals de onlangs verschenen serie “Het dikke van…”. (Pssst, eigenlijk voor volwassenen.) 

De boeken zijn met aandacht gemaakt, zoals ook ‘Het dikke boek van alles wat leeft in het water’. De met gouddruk geïllustreerde harde kaft is een eye catcher en een goed voorproefje voor de inhoud. Alle pagina’s hebben een eigen mooi opgemaakte bladspiegel. Je ziet dat de manier waarop de pagina’s zijn ingedeeld met aandacht is gedaan. Je oog glijdt over de pagina’s. Mooie typografie, kleine tekeningetjes, gecombineerd met foto’s. De kinderboekenexpert van Pluizuit deelt mijn enthousiasme over het boek. 

‘Het dikke boek van alles wat leeft in het water’ is geschreven door zoöloog Sam Hume. In zijn vorige leven was hij een senior aquarist en nu maker van natuurfilms. De kassa-aanslag is ook fijn: € 22,99. Je bestelt het boek bij Lannoo.

Ben je geen dierentuin of aquarium? In de serie “Het dikke boek van…” van Lannoo zitten nog een paar pareltjes die misschien wel passen in jouw productassortiment over natuur, dieren, dino’s of het heelal.

Hand Sign Alphabet van Plan Toys voor de museumwinkel

#2 – Gespot. Gebarentaal in de museumwinkel! Hand Sign Alphabet A-Z

Soms ligt een product letterlijk ‘voorhanden’. Met dit Hand Sign Alphabet A-Z leer je het alfabet met handgebaren. Een leerzaam spel voor iedereen, voor jong en oud, voor kinderen met een beperking en voor iedereen die wil leren praten met zijn handen. En nog goed voor het geheugen ook. 

Dit speelgoed van Plan Toys is duurzaam gemaakt. Het materiaal is zacht en veilig. De kleuren zijn mooi en ook de afwerking van de producten zijn met aandacht uitgevoerd.

Zelf kijk ik ook altijd naar het minimale orderbedrag en dat is niet al te hoog voor zo’n bijzonder product. De verkoopprijs ligt rond de € 42; dus ook aantrekkelijk voor de kleinere museumwinkel.

Het Hand Sign Alphabet is van Plan Toys. Plan Toys richt zich op de fysieke en cognitieve ontwikkelingen van kinderen.

Hand Sign Alphabet A-Z is duurzaam uitgevoerd. Een leuk, origineel product voor de museumwinkel:

  • Inclusief 26 tegels met hoofdletters en gebarentaal op afwisselende zijden
  • Letters en handgebaren zijn traceerbaar, zodat kinderen kunnen oefenen in het volgen met hun vingers of ze zelf op papier schrijven
  • Versterkt de communicatie- en taalvaardigheden van kinderen
  • Ondersteunt de ontwikkeling van de motoriek en stimuleert interactief spel
  • Duurzaam gemaakt in Thailand met gebruik van chemicaliënvrij rubberhout, formaldehydevrije lijm, organische pigmenten en kleurstoffen op waterbasis.

#1 – Gespot op ACE! Exclusieve decoratieve hangers van keramiek

Wat een lieve hangers voor een paastak, kerstboom of gewoon voor het raam. Mijn trip naar de ACE-beurs in Harrogate leverde mij niet alleen heel veel kennis o,p maar ook een paar heel leuke ideeën voor producten. 

De keramieke hanger is vooral zo bijzonder, omdat deze verfijnde tekeningen van tulpen, narcissen of viooltjes hebben en het keramiek flinterdun is. En wat heel fijn is van deze ontwerpers: je kunt ook je eigen afbeelding als pentekening laten omzetten in een hanger. Samen met het lintje en de kraaltjes vormt het een beeldschoon ornamentje. Een prachtig souvenir voor een fijne herinnering aan het bezoek aan bijvoorbeeld jouw kasteel of tuin of als origineel cadeau voor jezelf of een ander.

De hangers zijn te bestellen of exclusief te laten maken. Zin in meer informatie? Bel of mail even naar mij en ik breng je in contact met deze twee leuke Nederlanders in Groot-Brittannië.

Super leuk voor kastelen!

De Cultural Enterprise Conference and Trade Show van ACE was dit jaar op 9 en 10 maart in Harrogate in de UK. ACE is de Association for Cultural Enterprises.

Museum Connections 2023 in Parijs

Zoals elk jaar staat januari voor mij in het teken van 2 beursbezoeken in Parijs: Museum Connections 2023 en Maison & Objet. Dit jaar geen museumretailtour, maar wel de opdracht aan mijzelf om uitgebreid te kijken naar waar het met museumretail naartoe gaat. 

Mijn ontdekkingsreis startte op woensdag de 18e met Museum Connections 2023. De eerlijkheid gebied te zeggen dat MC geen bruisende, inspirerende plek is. Maar wel goed om je Nederlandse collega’s te ontmoeten, zoals de vele Nederlandse leveranciers van museummerchandise. Altijd leuk en leerzaam om even bij te praten en te zien waar iedereen mee bezig is.

Een van mijn favorieten op Museum Connections 2023: geborduurde kralen tasjes van Sophie Cano.

6 thema’s voor de museumwinkel

Museum Connections stond dit jaar in het teken van 6 thema’s voor de museumwinkel:

  1. Diversiteit en betrokkenheid
  2. Co-lab (samenwerking) met een kunstenaar en museum
  3. Ecologische verantwoordelijkheid
  4. Kinderen
  5. Lokale producten
  6. Welzijn

Volwaardige conceptstore

Binnen deze thema’s presenteerden diverse leveranciers in de pop-up shop op de beursvloer allerlei gecureerde producten. De onderliggende gedachten was ook om te laten zien dat de museumwinkel inmiddels een volwaardige conceptstore is geworden die nadenkt over de veranderende zorgen van haar bezoekers.

Zelf vond ik de presentatie van de 6 thema’s nogal mager en daarmee afbreuk doen aan de gedachte dat producten extra waarde kunnen creëren en een goed verhaal vertellen wanneer je ze goed presenteert. Daarentegen was ik heel enthousiast over de productkeuze van de internationale jury van retailprofessionals (waaronder het Rijksmuseum en Wereld Musea) uit de 6 thema’s.  Daarom laat ik hieronder een productselectie zien met per leverancier een korte toelichting.

Diversiteit & betrokkenheid

Bij het thema Diversiteit en Betrokkenheid werd een armband van MADE51geselecteerd door de jury. Wat mij betreft een absolute parel op de MC 2023. Alle producten van MADE51 zijn beeldschoon en handgemaakt. Elk product dat MADE51 verkoopt, helpt een vluchteling bij te dragen aan de economie van het gastland en versterkt de banden met de lokale samenleving.

Check de site van MADE51. Ook kleinere musea vinden er heel mooie producten voor hun museumwinkel. MADE51 is opgericht door de Verenigde Naties.

Co-lab (samenwerking) met een kunstenaar en museum

Inoui Editions (luxe textiele accessoires) en de Bibliothèque Nationale de France ontwikkelde een reeks van 13 sjaals voor de heropening van de Richelieu-site, de historische bakermat van de Bibliothèque Nationale de France. De collecties van de BnF vormen de inspiratiebron voor deze luxe sjaals; die het samengaan van erfgoed en modern ontwerp tonen.

Co-lab Inoui Editoins X BnF.

Ecologische verantwoordelijkheid

LOQI bags is een betrouwbare en bekende leverancier in de museumwinkelwereld. De tasjes zijn altijd goed voor de verkoop: vrolijk, handig en tegen een goede prijs-pretverhouding. LOQI Bags is door de jury gekozen om zijn 100% gerecyclede materialen. LOQI wordt geproduceerd uit door GreenCircle geregenereerde polyestervezels of textielafval. Recycling is onbeperkt. De GreenCircle technologie maakt de cirkel rond – letterlijk!

LOQI Bags

Kinderen

In het thema Kinderen selecteerde de jury de Franse uitgeverij Mimus Editions met het boekje “How to drag your parents to the museum”. Het boekje zit vol met familie-activiteiten (bingo, grapjes, tekenen) maar stimuleert vooral samen ontspannen en plezier hebben in het museum.

Mimus Editions is een bekende op MC. Mooi uitgegeven boekjes, grafisch een plezier. Helaas zijn veel boekjes alleen voor de Franse markt. Een klein deel van hun collectie is in het Engels en zeker de moeite waard voor Nederlandse musea met Engelstalige bezoekers.

Mimus Editions met het boekje “How to drag your parents to the museum”

Lokale producten

‘Made in locally’ is de term die in de pop-upshop werd gebruikt; voor Museum Connections een goed moment voor Le chauvinisme français. De jury heeft voor dit thema een notebook geselecteerd van de makers van Carnet Chouette in de collectie Brume. Dit notebook heeft een omslag van een zeefdruk uit het atelier van Blandine Imberty uit Parijs en is in eigen beheer uitgegeven. Aan iedere productiefase is veel aandacht besteed. Elk notebook is een uniek, verfijnd object om je dagelijkse leven iets bijzonders mee te geven. De notebooks zijn slechts in een beperkte oplage te koop.

Notebook van Carnet Chouette in de collectie Brume.

Welzijn

Voor het thema Welzijn is gekozen voor een decoratieve stadskaart, geïllustreerd door Anna van Tokiko. De keuze van het product kan ik zelf niet helemaal matchen met het thema welzijn en het is wel vrolijk.

Poster van stad door Tokiko.

Mijn eigen favoriete museumproducten van Museum Connections 2023

Er waren 3 producten waar ik zelf heel bij van werd.

De geborduurde kralen tasjes van Sophie Cano.

De koekjes van La Sablesienne zijn oogstrelend mooi. Goed voor jezelf en als origineel cadeau voor een ander.

En ik wil toch ook nog even de aandacht schenken aan Lanzfelds potloden en pennen, goed geëtaleerde kleine schatten.

Mijn eigen favorieten: de kralen tasjes van Sophie Cano (links) en de mooi verpakte koekjes van La Sablesienne.
Lanzfeld MC 2023 _ aandacht voor presentatie van pennen.

Ook een keer naar Museum Connections in Parijs?

Museum Connections is elk jaar half januari in Parijs. Precies 2 dagen voor Maison & Objet. Als je goed plant, kun je 1 dag naar MC en 1 dag naar M&O. Dan heb je beide beurzen gedaan. Dat is wel flink doorwerken maar zeker de moeite waard.

Tot Museum Connections 2024!

Training Winkelinrichting en productpresentatie

Om haar personeel zich meer bewust te maken van de mogelijkheden die je hebt met winkelinrichting en productpresentatie in de museumwinkel heb ik bij FOMU Antwerpen een 1-daagse training winkelinrichting en productpresentatie gegeven aan de shopmanager en shopmedewerkers. 

Denken en kijken als een klant. Wat verwachten zij in de winkel van het FOMU?

Veel mensen die in een museumwinkel werken, hebben maar weinig kennis van de basisprincipes van productpresentatie, winkelinrichting en bezoekersflow. Onze retailtraining is er specifiek op gericht om winkelmanagers en winkelpersoneel deze basisprincipes bij te brengen, zodat zij zelfstandig hun museumwinkel goed kunnen inrichten en beheren. Daarbij kijken we zowel naar de producten die bij de vaste collectie horen als producten die tijdelijk te koop zijn tijdens een tentoonstelling.

Uitgangspunten voor de training winkelinrichting en productpresentatie

  1. Doelstellingen en commerciële basis museumwinkel
  2. Missie, visie, kernwaarden FOMU
  3. Kernassortiment museumwinkel
  4. Verbetermogelijkheden winkelinrichting, flow en productpresentatie
  5. Werken met thema’s

Samen met het personeel uit de winkel, de shopmanager en een marketeer van het FOMU hebben we gekeken naar de merkwaarden van het FOMU en hoe we die terugvinden in de winkel. Dat doen we door te denken als een klant en door hun ogen te kijken naar het productassortiment. In het verlengde hiervan namen we de flow (route van de klant) door de winkel en de zichtlijnen onder de loep. Wat ziet een klant als eerste? Hoe trekken we de klant naar de meer actuele (tentoonstelling) en aantrekkelijke producten in de museumwinkel.

Praktische oefeningen tijdens de training

  1. Presenteer 3 producten die representatief zijn voor het FOMU
  2. Laat zien waar je die terugvindt in de museumwinkel en waar je ze mist
  3. Hoe kun je de winkel anders inrichten, de flow verbeteren en producten beter plaatsen en presenteren
  4. Verkooptechnieken in de winkel. Hoe verkoop je een boek, sieraad of home deco?
  5. Maak een flat-lay voor Instagram

De Training winkelinrichting en productpresentatie helpt altijd om nieuwe inzichten te verkrijgen in je doelgroep, in je presentatie en de kennis die je met elkaar deelt! Want een succesvolle museumwinkel maak je samen. En daarom doe je ook deze training samen!

In 2023 is het resultaat zichtbaar

Het FOMU vernieuwt de FOMU shop en entree. Daarom zijn de online shop en fysieke winkel gesloten van 9 januari tot 16 februari 2023. “We kijken er naar uit om jullie binnenkort opnieuw te verwelkomen met een gloednieuwe en verbeterde winkelervaring!”