Latest Posts

Delfts Blauw: producten met potentie voor de museumwinkel

Delfts Blauw is een typisch Holland-product. Herkenbaar voor Nederlandse museumbezoekers en voor toeristen van over de hele wereld die het gráág mee naar huis nemen als souvenir. Delfts Blauw kan dus een mooie aanvulling zijn op je productassortiment. Maar wat zijn nu precies de mogelijkheden?

Tijd voor een interview met Jenneke van der Ende van Royal Delft over productlijnen voor Nederlandse musea, de collectie Royal Blue Tattoo van Henk Schiffmacher en de pas gelanceerde collectie The Wunderkammer bij ShowUp. Jenneke is accountmanager voor retail en museumwinkels. Ik bezocht haar begin september bij de Porcelyne fles Royal Delft. Mijn belangrijkste vraag: “Wat kan Delfts Blauw betekenen voor de museumwinkel?” Eerst even voorstellen.

De pas gelanceerde collectie The Wunderkammer bij ShowUp 2020.

Delfts Blauw heeft een geschiedenis om trots op te zijn

“Ik ben ruim anderhalf jaar geleden gestart. Toen ik hier solliciteerde, had ik, net als iedere Nederlander, wel van Delfts Blauw gehoord en daar een beeld bij. Maar er ging een wereld voor mij open. Royal Delft is de enige in Delft overgebleven producent van Delfts Blauw sinds de 17e eeuw. Het heeft een prachtige historie om heel trots op te zijn. Delfts Blauw is een stijl. Tot op de dag van vandaag hanteert Royal Delft dezelfde productiemethode die wereldwijd de standaard vormt van het hedendaagse Delfts Blauw. Hier koopt onze koning zijn cadeaus, laten ambassades relatiegeschenken produceren en heeft Henk Schiffmacher een nieuwe collectie.”

Jenneke van der Ende bij Royal Delft.

Het hogere segment en de commerciële collectie

“Wij hebben meesterschilders in dienst die met de hand ons aardewerk beschilderen. Zij werken volgens een eeuwenoud ambacht en alle schilderingen gaan per stuk. Het handbeschilderde aardewerk is het hogere segment dat wij hier volledig in Delft produceren. Daarnaast hebben we een collectie waarin we werken met transfers (zeefdruktechniek, redactie). Dat is de commerciële collectie met een tegeltje van € 22,50 en een tulpen vaasje van € 45. Je voelt de transfer niet, die zit er helemaal ingebakken. Het aardewerk kan in de vaatwasser en zelfs in de oven. Ook kan het tegen een stootje, je tikt niet zo snel een stukje van het bordje of kopje af.”

Het handbeschilderde aardewerk is het hogere segment dat wij hier volledig in Delft produceren.

Voor musea op maat gemaakt

“Wij kunnen natuurlijk artikelen en zelfs collecties op maat maken. Bij een tentoonstelling kunnen we in Delfts Blauw een afbeelding op een applique, een bordje of een tegel zetten. Een applique is vaak een rechthoek, je kunt het ophangen, er zitten ook gaatjes in. Je kunt een applique neerzetten en bijvoorbeeld als schaaltje gebruiken voor bonbonnetjes. Het is een leuk, divers artikel, waar je met een transfer elke afbeelding op kunt plakken. Dat zijn heel interessante items voor musea. We leveren ze ook veel aan bedrijven als relatiegeschenk of cadeau. Neem deze stroopwafelpotten met aan de binnenkant het logo van het bedrijf en aan de buitenkant een tulpendecor. Hollandser kan haast niet, toch?”

Een applique op maat voor in de museumwinkel is mogelijk.

De minimale aantallen om in te kopen zijn voor kleinere musea vaak te hoog. Kun je bij jullie lage aantallen inkopen?

“Van onze standaard collectie kun je de producten zelfs per stuk inkopen. Het minimum orderbedrag is dan € 300 en voor orders daaronder komt er €15 verzendkosten bij. Van alles kun je enkele stuks inkopen. Het servies Royal Delft Peacock Symphony gaat per 3 stuks. Ook voor maatwerk zijn de aantallen niet zo heel hoog. Dus kleinere musea kunnen bij ons uitstekend terecht.”

Delfts Blauw Peacock servies voor de museumwinkel.

Welke musea verkopen Delfts Blauw van Royal Delft?

“Het Mauritshuis en het Kunstmuseum in Den Haag verkopen Delfts Blauw in hun museumwinkel. Zij hebben toevallig net een expositie rondom Delfts Blauw, maar daarvoor waren ze ook al klant. Verder Paleis het Loo en het Noord-Brabants Museum in Den Bosch. Daar hebben we bijvoorbeeld de collectie Royal Blue Tattoo van Henk Schiffmacher liggen. Dat vind ik typisch een collectie die past bij een modern museum, met een hippe shop. In Amsterdam hebben we verkooppunten bij verschillende musea. En in Delft natuurlijk, ik denk dat wij in Delft wel bij elk museum liggen. We leveren dus al aan flink wat musea, maar van mij mogen er meer bij.”

Royal Bleu Tattoo collectie van Henk Schiffmacher en Royal Delft.

Royal Blue Tattoo van Henk Schiffmacher

“De collectie Royal Blue Tattoo van Henk Schiffmacher is zo gaaf. De geschiedenis van tatoeages en de geschiedenis van Delfts Blauw hebben heel veel overeenkomsten. Ze zijn vaak onderdeel van een verre reis, van schatten uit den vreemden. Daarbij komt dat Henk Schiffmacher gewoon echt een begrip is in de tattoo-wereld en wereldwijd heel veel respect heeft. Wij hebben zijn tekeningen gebruikt en onze meesterschilders hebben dat vertaald. We hebben in de Schiffmacher Royal Blue Tattoo twee collecties. Om te beginnen de handbeschilderde collectie, tevens limited editions. Wij hebben bijvoorbeeld een grote vaas, True Love, die kost € 7.999 en daar maken we er 20 van. Je bestelt een vaas apart en daar zijn we dan 3 maanden met ongeveer een levertijd van 6 weken voor aan het produceren. We doen er ook een reportage bij met foto’s dat de schilder bezig is en wanneer de schilder het nummer erop zet. Uiteraard zit er ook een certificaat bij. Ik heb er een verkocht en onze meesterschilder is inmiddels ruim een week bezig met schilderen.

Grote vaas, True Love geschilderd door meesterschilder Royal Blue.

Het lagere segment van de Schiffmacher Royal Blue Tattoo bestaat uit echt leuke cadeauartikelen. Die maken we allemaal met een transfer. Die tegeltjes gaan van € 22,50 tot en met een bord van € 89,50. We hebben ook een bierpul en een ‘doos’, we noemen het al de wietdoos. Een soort van grapje in deze collectie. Wij merken dat het een leuke collectie is voor giftshops en museumwinkels.

Royal Blue Tattoo van Henk Schiffmacher en Royal Delft voor de museumwinkel.

Koninklijk Peacock Symphony

Royal Delft heeft ook het servies voor het Koninklijk huis mogen ontwerpen en het servies Peacock Symphony is daar een afgeleide van. Dat vinden mensen leuk! In het Kunstmuseum in Den Haag is de tentoonstelling Koninklijk Blauw – Het mooiste Delfts aardewerk van Willem en Mary en ze verkopen nu ook het Peacock Symphony servies. Bezoekers nemen een mokje en een bordje mee. Leuk toch? Perfecte merchandise bij een tentoonstelling.”

Peacock Symphony servies van Royal Delft.

Na een kleine twee uur sta ik weer buiten. Voor mij is het duidelijk. Met Delfts Blauw kun je veel kanten op. Omdat zij producten op maat maken en omdat je lage aantallen kunt bestellen, ligt Delfts Blauw binnen handbereik van menig museum. Uiteraard moet het wel passen bij je museum of tentoonstelling. Maar dat moet altijd!

Wil je meer informatie over het Peacock Symphony servies of een van de andere Delfts Blauw producten mail Jenneke van Royal Delft.

“De luxury products voor de kasteelwinkel lopen uitstekend”

Anneke Klein-Tiessink is coördinator museumwinkel bij Kasteel de Haar. De winkel is eind 2018 volledig nieuw gebouwd in het souterrain van het kasteel. Met haar spreek ik over de upgrade van het productassortiment en het belang van luxury products voor de kasteelwinkel.

Hoe zou je de kasteelwinkel omschrijven?

“De kasteelwinkel is een sfeervol ingerichte winkel waar voor jong en oud altijd iets te koop is. We zijn er nog niet, maar we hebben al wel een grote slag geslagen met het productassortiment. Wij willen in de toekomst nog meer luxury products toevoegen. Duurdere producten die bij het kasteel passen, waaronder luxere tassen en luxere badartikelen. 

Luxury products voor de kasteelwinkel vertellen het verhaal van het museum.
Anneke in de kasteelwinkel van Kasteel de Haar. Foto Here we Are

Dit is tevens de grootste verandering van de afgelopen jaren geweest. We zijn van goedkope producten, spullen van de groothandel, naar kwaliteitsproducten in een hoger segment met een hogere prijs gegaan. We wisten al langere tijd dat wij deze verandering wilden doorvoeren, maar we wisten niet precies in welke vorm. 

“Wij kopen nu gewoon luxury products voor de kasteelwinkel in, een hoger segment voor een hogere prijs”

Cultuur & Retail heeft ons daarbij geholpen. Zij geven inzicht in je mogelijkheden en de prijsstelling. Je bent snel geneigd de prijzen laag te houden, maar dat hoeft dus niet. Op advies van Cultuur & Retail zijn we naar andere producten gaan kijken en hebben we het inkoopbudget verhoogd. Als je daar eenmaal mee bezig bent, zie je dat het heel belangrijk is om die verandering te maken. We hebben daar ook de tijd voor genomen. Zo konden we van onze goedkopere producten toch de voorraad wegwerken en zo stap voor stap inruilen voor een beter product. Die transitie hebben we heel gecontroleerd gemaakt.”

Welke producten verkopen jullie in de kasteelwinkel?

“We verkopen uiteraard museum merchandise, met het logo van Kasteel de Haar en ons familiewapen erin verwerkt. Daarnaast hebben wij een sieradenlijn, een badartikelenlijn, luxe sjaaltjes een ridderassortiment en een knuffelhoek voor de kinderen. Verder zijn boeken, voor volwassenen én kinderen, belangrijk. Onze bezoekers hechten veel waarde aan historische boeken. Ons eigen grote Kasteelboek Wat een Weelde verkoopt ook erg goed. We hebben de afgelopen jaren daarom gefocust op goede boeken over historie en geschiedenis. We hebben verder een groot assortiment luxe inkt- en verenpennen die bezoekers erg waarderen. Deze artikelen passen ook goed bij ons kasteel. We werken niet veel met seizoenproducten, wel hebben we kerstkaartenmapjes en in de zomer Holland-producten voor onze buitenlandse toeristen. Pasen bijvoorbeeld is echt te kort voor een eigen lijn. We kopen het meeste online in en werken hiervoor o.a. met Lanzfeld, Becking & Blitz, Rebo/Icob, Plush&Zoo, Terralannoo, Legler, Bortoletti, IHR, Hellen van Berkel, JLK France, Lediberg, New Edition en Krijt Moester.

Even kennismaken Anneke werkt sinds 2012 bij Kasteel de Haar. Ze begon aan de kassa in het hoofdgebouw waar ook de souvenirwinkel zich bevond. Langzaam groeide ze naar werkzaamheden voor de souvenirwinkel, omdat haar passie hier ligt en ze bij vorige werkgevers al met inkopen te maken had. De winkel valt onder de marketingafdeling. Samen met de marketingmanager zorgt Anneke voor de inkoop. Marketing beheert het budget en let op de productkeuze in samenspraak met Anneke. In de loop van de jaren zijn er steeds meer taken bijgekomen. Ze zorgt nu voor de winkelinrichting, het voorraadbeheer, dat alles goed ingevoerd en geprijsd wordt en ze coördineert de winkelvrijwilligers. Wat is het leukste aan je werk? “De diversiteit, veel verschillende bezoekers waaronder veel buitenlandse toeristen en iedere keer weer de uitdaging om de beste producten in de winkel te krijgen. Je blijft steeds vernieuwen om de winkel spannend te houden. Het is nooit klaar! Bezoekers willen eerst zelf kijken, maar wanneer je in de winkel rondloopt, komen ze vaak naar je toe en kun je ze helpen en is er leuk contact. Mensen genieten van het mooie kasteel en daarbij hoort vaak ook een leuk aandenken.“ De inktpennen zijn mijn favoriete product. We hebben verschillende luxe inkt- en verenpennen. Bezoekers willen daar graag informatie over en zijn vaak enthousiast na aankoop van dit mooie product.”

Wat gaat er goed en wat kan nog beter?

Wat goed gaat is de upgrade naar producten in het hogere segment met een hogere prijs en een goede uitstraling. Wat nog beter kan is de inkoop van te grote aantallen. Dat gebeurde in het verleden wel eens, maar daar hebben wij van geleerd. Nu proberen wij de eerste keer dat we een product inkopen het aantal laag te houden. Pas als een artikel goed loopt, kopen we het daarna hoger in. Natuurlijk maken we nog wel eens een misser, bijvoorbeeld de schriften bij de tentoonstelling Bon Voyage. Daar hadden we er 100 van ingekocht, maar die liepen niet. Maar dat slaat nu geen gat meer in ons budget.”

Luxury products zijn belangrijk voor de uitstraling van de kasteelwinkel.

De luxe veren inktpennen van Bortoletti zijn het favoriete product van Anneke.

Welke tip heb je voor collega-winkelmanagers?

“Passie en vriendelijkheid is voor mij altijd de drijfveer en dat probeer ik ook uit te stralen naar andere collega’s, vrijwilligers en onze bezoekers. Gasten die bij ons komen zijn een dagje uit en op die manier moet je ze ook benaderen. Sta altijd open voor een vriendelijk woord, advies of een vraag. Dan bezorg je bezoekers een blije dag en zijn zij eerder geneigd een leuke herinnering of iets moois te kopen. En zelf heb je ook een leukere werkdag.”

Dit interview is afgenomen op woensdag 26 augustus 2020. Meer informatie over Kasteel de Haar en de kasteelwinkel.

Ook luxury producten voor je museumwinkel inkopen en heb je daarbij hulp nodig? Mail naar info@cultuurenretail.nl

Luxury products zijn belangrijk voor de kasteelwinkel.
Kasteelwinkel Kasteel de Haar.

Vrouwenmokken. Een statement maken in de museumwinkel

Eerlijk is eerlijk. Merchandise in de museumwinkel is lang niet altijd spannend. Het ‘bekende’ plaatje op een magneet of sleutelhanger. Het schuurt niet, het is niet meer dan een leuke herinnering. Geen statement. 

Dat is jammer, want musea kunnen zich in hun museumwinkel juist onderscheiden door in te spelen op inhoudelijke thema’s die voor hen relevant zijn. Zeker als zij in de winkel hetzelfde lef vertonen als de tentoonstellingsontwerpers die zij inschakelen om tentoonstellingen te ontwikkelen. Denk aan thema’s als diversiteit of empowering women. Een mooi voorbeeld hiervan vind ik deze vrouwenmokken.

Do Women Have To Be Naked To Get Into the Met. Museum?

‘Do Women have to be Naked’ mok

Een sterk statement is de mok van Guerrilla Girls Do Women have to be NakedGuerrilla Girls zijn een groep vrouwelijke kunstenaars die ernaar streven ‘discriminatie te bestrijden door middel van humor, activisme en kunst’. Ze zijn in 1985 in New York City opgericht en staan ​​erom bekend hun identiteit te verbergen door gorillamaskers te dragen, die ze ook gebruikten in hun kunstwerk Do Women Have To Be Naked To Get Into the Met. Museum? (1989).

De mok van Guerrilla Girls is o.a. te koop in de museumwinkel van het Tate.

Female Artists mok

Deze zacht romige porseleinen mok met vijf vrouwelijke kunstenaars is een van mijn lievelingen. Vijf vrouwen die trouw aan zich zelf, hun eigenheid en de controverse niet schuwden en door zijn gegaan met hun passie en levensader: kunst. Georgia O’Keeffe, Frida Kahlo, Yayoi Kusama, Faith Ringgold en Sonia Delaunay. Dat vind ik nou eens een mok met een statement die past bij een museumwinkel in de 21ste eeuw.

De mok komt uit de collectie van Great Modern Artists van Eihtydays in samenwerking kunstenaar en illustrator Andy Tuchy. Je kunt de mok of de bijpassende tote bag bestellen bij info@greatmodernartists.com.

Female Artists van Eightydays in samenwerking met kunstenaar en illustrator Andy Tuchy.

‘You Go Girl’ mok

You Go Girl verwijst naar Seneca Falls, NY de allereerste (1848) vrouwenrechtenconventie. De basis voor gelijke sociale en wettelijke rechten, inclusief stemrecht. De mok is zacht blauw met goud, samen met een mooi doosje een heel goed cadeau voor iedere vriendin. De You Go Girl mok is te vinden bij Rosanna Inc en kijk dan ook nog even naar de Phenomenal Women mok.

You Go Girl verwijst naar Seneca Falls, NY de allereerste (1848) vrouwenrechtenconventie. Rossanna Inc.

Conclusie: als je als museum een statement wilt maken, kun je dat met merchandise in de museumwinkel heel goed ondersteunen. Goed zoeken en er zijn altijd bijpassende producten te vinden.

The lives of 50 Fashion Legends.

Visual biographies of the world’s greatest designers

In de museumwinkel horen boeken. Boeken waarin je wat meer verdieping vindt of boeken waardoor je geïnspireerd raakt. Een museumwinkel hoort een lekkere boekenhoek te hebben waar je nog even blijft hangen en snuffelt.

Afgelopen jaar was ik in de Kunsthal in Rotterdam voor de tentoonstelling Thierry Mugler: Couturissime. Het was een spectaculaire overzichtstentoonstelling van het werk van deze mode kunstenaar voor zijn beroemde mannequins. In de kleine tentoonstellingshop kwam ik dit fijne boekje tegen. The lives of 50 fashion legends. De reden van mijn enthousiasme voor dit grafisch naslagwerk is dat het precies voldoet aan mijn behoefte om af en toe nog eens wat na te zoeken. De hoge gympen van Balenciaga zie ik af en toe op straat langskomen maar wie was deze ontwerper nou precies? In dit mooi vormgeven boekje kan ik snel zien waneer hij geboren is en wat zijn geboorteland is. Maar ook zie ik dat hij maar 1x is geïnterviewd op zijn 76ste jaar door Time magazine.

Van elke ontwerper vind je in de tijdlijnen de namen van de modehuizen waar ze toe hebben behoort, de omzet van de modehuizen en hun wijsheden. Ook vind je een klein overzicht van iconische items uit de 20’er tot en met de 60’er jaren.

Hier het grafisch weergegeven leven en werk van ontwerpster Rei Kawakubo. The lives of 50 Fashion Legends. Uitgegeven door Fashionary.

Boekselectie museumwinkel

Een mooi uitgegeven naslagwerkje voor iedere liefhebber van mode. Passend bij een goede boekselectie in de museumwinkel.

The lives of 50 Fashion Legends. Visual biographies of the world’s greatest designers. Fashionary International Ltd (2019)

Engels Hardcover | ISBN 9789887711025 | 120 pagina’s

#mode #modeontwerpers #fashion #boeken

De kleuren van 20|21

Hoe zien we de kleuren van 2020-2021 terug in het museum?

Kleuren in het museum

In een visueel ingestelde samenleving is het gebruik van de juiste kleuren essentieel. Kleuren geven signalen af. Ze bepalen voor een belangrijk deel de sfeer, ze zijn een communicatiemiddel en geven herkenning.

Musea kijken steeds beter naar de toepassing van kleur in branding en tentoonstellingen. Tentoonstellingsontwerpers gebruiken kleuren ter ondersteuning van de atmosfeer en beleving van de kunst, story telling of het uitlichten van een object. In de tentoonstelling Barbizon van het Noorden worden de schilderijen over Drenthe heel goed ondersteund met kleuren uit die provincie. In mijn treinreis vanuit Amsterdam naar Assen nam ik deze kleuren al op. De aardse tinten zaten nog vast in mijn hersenen toen ik het Drents Museum binnen liep.

Strategisch kleurgebruik, ook in de museumwinkel

In de museumwinkel kom ik daarentegen goed kleurgebruik nog maar weinig tegen. Vooraf een kleurschema bepalen voor ontwerp, communicatie en museumwinkel zie ik bijna nooit. Kleur helpt bij branding (het ondersteunen van je museummerk) in de winkel. Toepassing van de juiste kleuren (voorbeeld CoBrA Museum) op de eigen producten ondersteunt de waarden die bezoekers geven aan je merk. Slecht kleurgebruik of gemis eraan bij de productselectie in de winkel doet afbreuk aan de ervaring van het bezoek.

Kleur is een eenvoudig toepasbaar instrument om de sfeer van een tentoonstelling of presentatie door te trekken naar de winkel (voorbeeld color blocking Groninger Museum), maar ook om een seizoensfeer te creëren of producten uit te lichten.

Kleuren van 20|21 in de museumwinkel.

Kleuren van 2020-2021

‘Maar wij zijn geen fashion!’ Dat hoor ik vaak. Trendkleuren worden dan geassocieerd met vluchtige consumententrends. Onterecht! Trendkleuren geven een gemoedstoestand van mensen aan. Een gevoel waar we als samenleving naar verlangen. Een tijdgeest.

Na Covid-19 gaan we zeker de kleuren grijs en zwart van ons afschudden. We hebben behoefte aan kleuren die ons vertrouwen, rust en zekerheid geven (meer info: lezing Christine Boland). Veel van die kleuren kunnen we vinden in de natuur in kleine begroeiingen in de berm bij onze dagelijkse wandelingetjes om het huis, in patronen uit de natuur (Boek: Fascinerende patronen in de natuur – zie onderaan dit artikel) maar ook in de kleur blauw van de Europese vlag.

Trendkleuren 20|21 Kleuren toepassen in het productassortiment.

Kleur, Product en branding

Het doorvertalen van de kleuren van je merk (huisstijl) naar producten en productverpakking of communicatie vergt iets meer tijd, maar hoeft zeker niet kostbaar te zijn en verdien je dubbel en dwars terug in verkoop en een aantrekkelijke museumervaring. Heb je hulp nodig? Wil je advies? Neem contact met mij op.

Het is goed om je op de hoogte te houden van de trendkleuren en deze toe te passen in de museumwinkel. In de museumwinkel kan dat via een kleine productselectie of in communicatie.  Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ik houd je op de hoogte over de laatste kleurentrends.

Meer inspiratie

5 TIPS KLEUR EN TRENDS 20|21

  • Kleur inspiratie nodig? Kijk dan vooral eens in het boek: Fascinerende patronen in de natuur. Van slakkenhuizen tot sterrenstelsels. #inspiratie #kleur #natuur
  • Geweldige schoonheid in groen en blad is het boek: L’émouvante Beauté des feuilles. Gérard Jean. Ruim vertaald ‘de bewegende schoonheid van de bladeren’. Weliswaar in het Frans, maar je hebt geen kennis van de Franse taal nodig voor zoveel mooie inspirerende kleuren in fotografie. #inspiratie #natuur #kleur #planten
  • Hoe kun je kleuren toepassen in je museumwinkel inrichting. Retail Theater van Carin Frijters. De zintuigen als start voor theater maken. #kleur #praktisch #winkelinrichting
  • Leuk blogje over de herwaardering van de kleuren van Werner’s Nomenclature of Colours. Rediscovering Colour by Nature with Roman and Williams van Farrow & Ball (specialisten in verf & behang) over kleurinspiratie uit de museumcollectie van Natural History Museum in NY. #Werner’s Nomenclature of Colours. #kleur #inspiratie #museum
  • En … al een poos geleden aangeraden ter inspiratie en voorlopig een blijvertje het boek Encyclopedia of Flowers, Flower works by Makoto Azuma. #kleur #bloemen #inspiratie

Retail en horeca in historische gebouwen

Trends en inspiratie aan de hand van de nieuwe museumwinkel van Kasteel de Haar én horeca met parkwinkel op de Hoge Veluwe. 

Ben je bezig met het ontwikkelen van plannen voor horeca en retail in je historische pand? Wil je de exploitatiekosten van je pand drukken met een verhoogde omzet in je winkel en of horeca, inspiratie of een klankbord? 

Kom naar de interactieve workshop met trendpresentatie en leerzame cases op dinsdag 3 maart a.s. in Kasteel de Haar, programma (13:00 tot 17:30). Met toonaangevende cases: horeca in Park de Hoge Veluwe en nieuwe museumwinkel in Kasteel de Haar. Trefwoorden: branding en commerciële kansen. De organisatie is in handen van het platform Code49.

Deelnemers kunnen eigen issues rond dit thema indienen waaruit Code49 een selectie maakt om te bespreken tijdens het interactieve deel van de middag.

Programma dinsdag 3 maart

  • Trends en innovatie in retail in erfgoedorganisaties door Ellen Groenveld, trefwoorden: Retailtrends en cultuurretail
  • Ontwikkeling van de nieuwe museumshop van Kasteel de Haar door Anetta de Jong (Directeur Kasteel de Haar) en Arjan van der Bliek (architect here we are): trefwoorden: museumwinkel en cultuurretail
  • Ontwikkeling van horeca op Park de Hoge Veluwe door Monique Kokke (hoofd Bezoekersmanagement) geïntroduceerd door Paul Rijfkogel, trefwoorden: Horeca en parkwinkel
  • Bespreken eigen issues onder leiding van de sprekers in een drietal sessies na de pauze
  • Netwerken bij afsluitende borrel.

Het is een intensief programma voor maximaal 25 deelnemers. Georganiseerd door Code49

Praktisch

Restyling museumwinkel Cobra Museum Amstelveen

In september kreeg Cultuur & Retail een mooie opdracht: blaas de winkel van het Cobra Museum in Amstelveen nieuw leven in en bereid de shop voor op de tentoonstelling Intens Mexico. Het museum is ambitieus. Ze wil haar bezoekersaantallen verhogen door een interessant expositieaanbod en in diezelfde stroom de inkomsten van de museumwinkel mee laten groeien.

Trendpresentatie en productadvies

Cultuur & Retail ontwikkelde in samenwerking met Stylink een trendpresentatie over Mexico, inclusief thema- en kleurgebruik. We verdiepten ons in de beleving van Intens Mexico en na uitgebreide productsourcing gaven we advies voor een nieuw productassortiment, passend bij de tentoonstelling Intens Mexico én bij het museum. 

Voor deze tentoonstelling hielpen we ook bij het huren van zestig Mexicaanse Acapulco-stoeltjes en tachtig cactussen en vetplanten plus het drukken van de 700 meter lange kleurrijke Mexicaanse vlaggetjeslijn.

Van inrichting tot bezoekersflow

Daarnaast leverde Cultuur & Retail advies voor een aantrekkelijkere inrichting, indeling en looproute van de winkel, in samenwerking met de (retail)architecten van here we are, voor de korte én langere termijn. Het resultaat is een betere assortimentspresentatie en bezoekersflow – en een stijgende omzet, weetHoofd financiën bij Cobra Joan te melden:

“Ellen en Manon, hartelijk dank voor de analyse van de winkelomzet. November laat alveel betere cijfers zien dan oktober. Graag wil ik jullie bedanken voor jullie inzet, enthousiasme en positiviteit! De winkel ziet er veel beter uit, de grafieken en kaarten hangen fantastisch (al vier grafieken verkocht!). Mocht ik nog advies nodig hebben op retailgebied, dan weet ik Cultuur & Retail te vinden.” 
 
–Joan Madiredjo, Hoofd financiën & bedrijfsvoering

Passend aanbod

Ook de viering van Dia de Los Muertos bleek een succesvol weekend voor het museum, waar veel bezoekers een eerbetoon kwamen brengen aan hun dierbare overledenen. Het Cobra Museum liet daarvoor een speciaal altaar bouwen door Mexicaanse kunstenaars. Foto’s van overledenen kregen een plaatsje op het gekleurde altaar tussen de Mexicaanse relikwieën. Cultuur & Retail heeft de viering nauw laten aansluiten bij de verwachtingen van de bezoekers. Zo waren de kleine houten kistjes met daarin een bruidspaar en afbeeldingen van Frida Kahlo een groot succes.

De tentoonstelling Intens Mexico: politiek, identiteit, seks en dood is tot en met 29 maart 2020 te bezoeken in het Cobra Museum Amstelveen.

Kan jouw museumshop ook wel een boost gebruiken? Bel of mail Cultuur & Retail voor 100% maatwerkadvies.

Sluit jouw (museum)shop aan bij de laatste trends?

De straat, de fashionwereld, maar ook tentoonstellingen: het zijn inspirerende plekken waar trends tot stand komen. Maar hoe pas je street & fashion-ontwikkelingen eenvoudig toe in je museumwinkel? En hoe speel je in op trends bij tentoonstellingen zonder je eigen identiteit te verliezen?

Workshop trends voor museumshops

MC2020 heeft Cultuur & Retail en Stylink ook dit jaar weer gevraagd een workshop te geven tijdens de grootste beurs in museummerchandise in Parijs. Hierbij gaan we in op driegrote street & fashion-trends én trends in tentoonstellingen. We laten zien welke kleuren daarbij horen, hoe je omgaat met stijlgroepen en deze toepast in het interieur van je bezoeker. 

Grote trends passen natuurlijk ook heel goed in kleine musea, kastelen of dierentuinen. We laten zien hoe je ze – zonder grote investeringen – toepast in je shop.

Souvenirs in musea

Wat beweegt onze bezoekers? Ont-spullen, meer duurzaamheid en originele artikelen die iets toevoegen aan de identiteit van de bezoeker. Natuurlijk willen zij nog steeds een magneet of ansichtkaart als kleine herinnering. Maar ook souvenirs zijn aan trends onderhevig. In beeld en #hashtags gaan we door trends in cultuur en retail heen.


Creatief met trends

We passen de trends direct toe en sluiten de workshop af met lijm en schaar. Iedereen gaat zijn eigen ‘crisp & trendy’ museumproduct knippen en plakken: inspiratieboost gegarandeerd!

Een trend die zeker aan bod komt, is het escapisme. Hoe je dat toepast in jouw (museum)shop, hoor en zie je tijdens onze workshop. Wil jij ook een escape to Paris? Schrijf je vandaag nog in via Museum Connections 2020

Parijs praktisch

Wat:MuseumConnections

Waar:Paris, Porte de Versailles – Hall 2.1

Wanneer:15 & 16 januari 2020

Link naar: ticket voor MuseumConnections(tot december gratis entree)

Inschrijven: Workshop trends voor museumshops

Geen tijd om naar Parijs te komen? Mail of bel ons en we sturen je de presentatie na.

PS Oók interessant: je bezoek aan MC2020 combineren met een dagje Maison&Objet(17-21 januari 2020), dé internationale beurs voor trends, interieur- en lifestyleproducten. 

September 2019: Parijs Museum Retail Tour #5

Mais oui, la cinquième fois! 

In september gaan we alweer voor de vijfde keer op retailtour door Parijs. De PMRT is een terugkerend, succesvol ritueel voor iedereen die inkopen doet voor zijn winkel en geïnteresseerd is in museum-retailtrends.

Cultural spaces as retail // retail as cultural space

Het centrale thema van deze editie is het naar elkaar toegroeien van retail en branding enerzijds, en kunst- en cultuur anderzijds. Musea begrijpen steeds beter hoe ze hun collecties en tentoonstellingen kunnen vertalen naar merchandise; winkels en brands laten zich steeds meer gelden als culturele hotspot met een doordacht aanbod van concerten, exposities en meet-ups.

Kunst en cultuur ervaren doen we niet per se in een museum, galerie of concertzaal en tegelijkertijd is de aantrekkingskracht van museumwinkels voor home deco, cadeaus en tableware snel groeiende. We ervaren, bekijken en bespreken het in Parijs!

Vrijdagochtend start met een korte tour door Musée du Parfum, waar de aankoop van een eau de parfum van Fragonard gepaard gaat met een historisch verhaal over geur. Retail en erfgoed smelten hier geweldig samen.

Op zaterdag bezoeken we weer Maison&Objet, de vakbeurs voor lifestyle, design en decoratie en bezoeken we exposanten met een voor museumwinkels en concept stores relevante collectie. Ja, die contacten wil je hebben, al is het alleen maar omdat ze ook private label kunnen ontwikkelen; kleine collecties voor jóuw winkel of concept. 

Galeries Lafayette aan de Champs Elysées

Programma Paris Museum Retail Tour

Optioneel: donderdagavond 5 september 2019
Ervaar de kracht van retaildesign in de nagelnieuwe Galeries Lafayette aan de Champs Elysées; “shaking up the conventional notions of a concept store, on the scale of a department store”. Hier vind je de nieuwste fashion, lifestyle, and beauty collecties van opkomende ontwerpers en luxe merken, streng gecureerd en adembenemend gepresenteerd. 

Vrijdag 6 september 2019
Een volle dag waarin we de volgende adressen bezoeken; in de museumwinkels gaan we in gesprek met de managers vm’ers en/of inkopers. De voertalen zijn Engels en Nederlands. 

  • Musée du Parfum of Fragonard: erfgoed als sales tool
  • Boutique of Opéra Garnier: zojuist gerenoveerde winkel van de nationale opera
  • Lunch bij Merci: must see, iedere keer opnieuw
  • Empreintes: arts & crafts to the max
  • Boutique Musée Picasso: destination store
  • Lafayette Anticipation – de andere – arty – kant van Galeries Lafayette
  • Boutique Centre Pompidou – met speciale shop voor de Paris Design Week

Zaterdag 7 september 2019

  • Ontvangst en netwerken op Maison&Objet met beurs-ambassadeurs Anna Borsboom en Edward van Vliet
  • Uitleg over de opzet van de beurs 
  • Tour de M&O – kennismaken met bedrijven en merken met een voor museumwinkels en concept stores relevant aanbod
  • voertaal: Engels en Nederlands

Programma onder voorbehoud; door onvoorziene omstandigheden kan het licht wijzigen.

Praktisch

Kosten voor deelname bedragen € 525 (ex btw). Dit is inclusief:

  • Alle toegangsbewijzen en vervoer op vrijdag en zaterdag
  • Ticket voor Maison&Objet twv € 70
  • Lunch bij Merci
  • Diner op vrijdagavond

Optioneel: reisservice 
Reis en verblijf zonder moeite tot in de puntjes geregeld? We werken graag samen met reisadviesbureau Vos Van Loon & Partners. Zij zorgen ervoor dat we in hotels in dezelfde buurt verblijven en regelen ook je trein- of vliegtickets. Superservice!

Direct aanmelden 
Meld je nu aan of bel/mail ons voor meer informatie over een van de tours:

Ellen Groenveld, Cultuur & Retail mail | tel. +31 (0)6 – 16 96 95 56 
Anna Borsboom, Stylink mail | tel. +31 (0)6 – 45 74 29 50 

Parijs Museum Retail Tour is een gezamenlijk initiatief van Ellen Groenveld (Cultuur & Retail) en Anna Borsboom (Stylink).

Hoog tijd voor een gloednieuwe tour: naar het noorden!

Scandinavië, waar cultuur en design samensmelten

Heb je de laatste jaren ook maar een béétje de trends gevolgd, dan heb je zeker gemerkt dat Scandinavisch design de wereld aan het veroveren is. Een trend waar ik heel blij van word – en velen met mij. Dat vraagt om verdere verkenning, en het liefst van dichtbij.

Deze zomer organiseer ik daarom samen met Stylink de eerste Scandinavian Museum Retail Tour! Hotspots tijdens deze tweedaagse SMRT-tour: de grote interieur- en designbeurs Formlandin Jutland (dag 1) en héél veel moet-je-geweest-zijn-plekken in Kopenhagen (dag 2).

Ook in Kopenhagen gaan we zó veel zien: van National Museum of Denmark tot Glyptoteket (en natuurlijk hun shops), van eigenzinnige keramiekwinkel Tortus tot interieurmerk Hay.

De ochtend begint goed: terwijl wij met koffie en een croissantje bijkomen van de rit naar Kopenhagen, vertelt het team achter CultureNordic ons alles over de Scandinavische culturele sector.

Een van de ontmoetingen in de Deense hoofdstad waar ik het meest naar uitkijk, is die met Frederik Fabritius. Hij kent de Scandinavische markt door en door en is druk met het opzetten van een Association for Cultural Enterprises. Gelukkig creëren we tijdens de tour voldoende koffie-met-cake-momentjes om te netwerken met collega’s en ideeën op te doen tussen al dat Scandinavische moois.

En wist je dat er ook in park Tivoli bijzondere (souvenir)shops in overvloed zijn? Die pikken we vrijdagmiddag nog mooi mee, waarna we in restaurant Grøften de tour in stijl afsluiten.

Jeg glæder mig til det! (Ik heb er zin in!) Jij ook?


Houd www.cultuurenretail.nl (link: Retail Tours in de gaten voor de laatste updates over het SMRT-programma. Of nog beter: schrijf je meteen in, dan weet je zeker dat je 48 uur lang Scandinavische inspiratie op gaat doen deze zomer. Fijne reis gegarandeerd, want die wordt mede georganiseerd door Jan Vos van reisadviesbureau Vos Van Loon.

Wanneer? Donderdag 15 en vrijdag 16 augustus 2019
Waar? Jutland en Kopenhagen, Denemarken
Hoe? KLM-vlucht vanaf Schiphol

Aanmelden of meer info? Via Ellen Groenveld, Cultuur & Retail mail | tel. +31 (0)6 – 16 96 95 56 of Anna Borsboom, Stylink mail | tel. +31 (0)6 – 45 74 29 50