Latest Posts

Sluit jouw (museum)shop aan bij de laatste trends?

De straat, de fashionwereld, maar ook tentoonstellingen: het zijn inspirerende plekken waar trends tot stand komen. Maar hoe pas je street & fashion-ontwikkelingen eenvoudig toe in je museumwinkel? En hoe speel je in op trends bij tentoonstellingen zonder je eigen identiteit te verliezen?

Workshop trends voor museumshops

MC2020 heeft Cultuur & Retail en Stylink ook dit jaar weer gevraagd een workshop te geven tijdens de grootste beurs in museummerchandise in Parijs. Hierbij gaan we in op driegrote street & fashion-trends én trends in tentoonstellingen. We laten zien welke kleuren daarbij horen, hoe je omgaat met stijlgroepen en deze toepast in het interieur van je bezoeker. 

Grote trends passen natuurlijk ook heel goed in kleine musea, kastelen of dierentuinen. We laten zien hoe je ze – zonder grote investeringen – toepast in je shop.

Souvenirs in musea

Wat beweegt onze bezoekers? Ont-spullen, meer duurzaamheid en originele artikelen die iets toevoegen aan de identiteit van de bezoeker. Natuurlijk willen zij nog steeds een magneet of ansichtkaart als kleine herinnering. Maar ook souvenirs zijn aan trends onderhevig. In beeld en #hashtags gaan we door trends in cultuur en retail heen.


Creatief met trends

We passen de trends direct toe en sluiten de workshop af met lijm en schaar. Iedereen gaat zijn eigen ‘crisp & trendy’ museumproduct knippen en plakken: inspiratieboost gegarandeerd!

Een trend die zeker aan bod komt, is het escapisme. Hoe je dat toepast in jouw (museum)shop, hoor en zie je tijdens onze workshop. Wil jij ook een escape to Paris? Schrijf je vandaag nog in via Museum Connections 2020

Parijs praktisch

Wat:MuseumConnections

Waar:Paris, Porte de Versailles – Hall 2.1

Wanneer:15 & 16 januari 2020

Link naar: ticket voor MuseumConnections(tot december gratis entree)

Inschrijven: Workshop trends voor museumshops

Geen tijd om naar Parijs te komen? Mail of bel ons en we sturen je de presentatie na.

PS Oók interessant: je bezoek aan MC2020 combineren met een dagje Maison&Objet(17-21 januari 2020), dé internationale beurs voor trends, interieur- en lifestyleproducten. 

Ken je ‘m al, de museum winkeldag?

Ken je ’m al, de jaarlijkse Museumwinkeldag? Dit jaar op 8 april, en ik ben erbij. Na de inloop met koffie en de officiële opening blik ik terug op mijn favoriete momenten in het jaar, namelijk de keren dat ik naar de stad van de liefde ga (Paris Museum Retail Tour) om ideeën op te doen.

In een lekker tempo vertel ik over dé couture & culture-stad Parijs: welke trends heb ik daar gezien? En waar vind je de hipste museumwinkels? In de Franse hoofdstad deed ik als altijd volop inspiratie op: binnen het universele thema ‘Love’ bij Rodin, ‘Fun’ bij MAISON&OBJET en ‘France’ bij de vakbeurs Museum Connections.

Trendlezing op de museumwinkeldag. SOPHIA Enjoy Thinking @Maison&Objet.

Tijdens deze dag kun je onder meer een bezoek brengen aan de museumwinkel van Volkenkunde (een must-go!), zijn er verschillende presentaties van onder anderen Michael Wright (Glasgow Museums and Libraries), bezoek je allerlei stands – van Bekking & Blitz tot Zsiska – en kun je volop netwerken tijdens de lunch (= inbegrepen) en de koffie/borrelmomenten.

Waar? Museum Volkenkunde in Leiden. Kosten? € 48,50 excl. btw. Inschrijven kan nog tot vrijdag 5 april. Neem voor het volledige programma én om je in te schrijven contact op met organisator Frans Klein (frans.a.klein@gmail.com).

Next level museum merchandise

Next level museum merchandise, dat is de nieuwe productlijn van het Frans Hals Museum. Cultuur & Retail ontwikkelde samen met Bij Kiki een assortiment dat eer bewijst aan het meesterschap van Frans Hals, ons beter leert kijken, past binnen de nieuwe huisstijl van het museum én uiterst fashionable is.

Dit artikel is in oktober 2018 gepubliceerd voor www.stylink.nl

Frans Hals en De Modernen


Het Frans Hals Museum in Haarlem combineert oude, hedendaagse en moderne kunst. In de nieuwe tentoonstelling ‘Frans Hals en De Modernen‘ zie je hoe de virtuoze penseelstreek van Frans Hals (1582-1666) nog steeds moderne kunstenaars inspireert. Die penseelstreek staat daarom centraal in de productlijn die Cultuur & Retail in samenwerking met Bij Kiki ontwikkelde voor de museumwinkel.

Dessin op basis van detail Frans Hals. Foto: dank aan Bij Kiki en Mireille Martis.

Where Tradition Meets Tomorrow

De collectie bestaat uit exclusieve zijden shawls, notitieboekjes, potloden, magneten en onderzetters. De gebruikte dessins zijn gemaakt op basis van details van de schilderijen van Frans Hals:

  • Dessin gemaakt met een detail van de kraag uit Portret van Cornelia Vooght, 1631
  • Dessin gemaakt met een detail van een kraag uit Feestmaal van officieren van de St. Jorisschutterij, 1627
  • Dessin gemaakt met een detail van een mouw uit Feestmaal van officieren van de St. Jorisschutterij, 1616

Fashion meets art

De productlijn werd 13 oktober, bij de opening van de tentoonstelling, gelanceerd en is te zien en te koop in de winkel van het Frans Hals Museum.

Detail van een mouw uit Feestmaal van officieren van de St. Jorisschutterij, 1616 Foto Frans Hals Museum Haarlem

Restyling museumwinkel Cobra Museum Amstelveen

In september kreeg Cultuur & Retail een mooie opdracht: blaas de winkel van het Cobra Museum in Amstelveen nieuw leven in en bereid de shop voor op de tentoonstelling Intens Mexico. Het museum is ambitieus. Ze wil haar bezoekersaantallen verhogen door een interessant expositieaanbod en in diezelfde stroom de inkomsten van de museumwinkel mee laten groeien.

Trendpresentatie en productadvies

Cultuur & Retail ontwikkelde in samenwerking met Stylink een trendpresentatie over Mexico, inclusief thema- en kleurgebruik. We verdiepten ons in de beleving van Intens Mexico en na uitgebreide productsourcing gaven we advies voor een nieuw productassortiment, passend bij de tentoonstelling Intens Mexico én bij het museum. 

Voor deze tentoonstelling hielpen we ook bij het huren van zestig Mexicaanse Acapulco-stoeltjes en tachtig cactussen en vetplanten plus het drukken van de 700 meter lange kleurrijke Mexicaanse vlaggetjeslijn.

Van inrichting tot bezoekersflow

Daarnaast leverde Cultuur & Retail advies voor een aantrekkelijkere inrichting, indeling en looproute van de winkel, in samenwerking met de (retail)architecten van here we are, voor de korte én langere termijn. Het resultaat is een betere assortimentspresentatie en bezoekersflow – en een stijgende omzet, weetHoofd financiën bij Cobra Joan te melden:

“Ellen en Manon, hartelijk dank voor de analyse van de winkelomzet. November laat alveel betere cijfers zien dan oktober. Graag wil ik jullie bedanken voor jullie inzet, enthousiasme en positiviteit! De winkel ziet er veel beter uit, de grafieken en kaarten hangen fantastisch (al vier grafieken verkocht!). Mocht ik nog advies nodig hebben op retailgebied, dan weet ik Cultuur & Retail te vinden.” 
 
–Joan Madiredjo, Hoofd financiën & bedrijfsvoering

Passend aanbod

Ook de viering van Dia de Los Muertos bleek een succesvol weekend voor het museum, waar veel bezoekers een eerbetoon kwamen brengen aan hun dierbare overledenen. Het Cobra Museum liet daarvoor een speciaal altaar bouwen door Mexicaanse kunstenaars. Foto’s van overledenen kregen een plaatsje op het gekleurde altaar tussen de Mexicaanse relikwieën. Cultuur & Retail heeft de viering nauw laten aansluiten bij de verwachtingen van de bezoekers. Zo waren de kleine houten kistjes met daarin een bruidspaar en afbeeldingen van Frida Kahlo een groot succes.

De tentoonstelling Intens Mexico: politiek, identiteit, seks en dood is tot en met 29 maart 2020 te bezoeken in het Cobra Museum Amstelveen.

Kan jouw museumshop ook wel een boost gebruiken? Bel of mail Cultuur & Retail voor 100% maatwerkadvies.

September 2019: Parijs Museum Retail Tour #5

Mais oui, la cinquième fois! 

In september gaan we alweer voor de vijfde keer op retailtour door Parijs. De PMRT is een terugkerend, succesvol ritueel voor iedereen die inkopen doet voor zijn winkel en geïnteresseerd is in museum-retailtrends.

Cultural spaces as retail // retail as cultural space

Het centrale thema van deze editie is het naar elkaar toegroeien van retail en branding enerzijds, en kunst- en cultuur anderzijds. Musea begrijpen steeds beter hoe ze hun collecties en tentoonstellingen kunnen vertalen naar merchandise; winkels en brands laten zich steeds meer gelden als culturele hotspot met een doordacht aanbod van concerten, exposities en meet-ups.

Kunst en cultuur ervaren doen we niet per se in een museum, galerie of concertzaal en tegelijkertijd is de aantrekkingskracht van museumwinkels voor home deco, cadeaus en tableware snel groeiende. We ervaren, bekijken en bespreken het in Parijs!

Vrijdagochtend start met een korte tour door Musée du Parfum, waar de aankoop van een eau de parfum van Fragonard gepaard gaat met een historisch verhaal over geur. Retail en erfgoed smelten hier geweldig samen.

Op zaterdag bezoeken we weer Maison&Objet, de vakbeurs voor lifestyle, design en decoratie en bezoeken we exposanten met een voor museumwinkels en concept stores relevante collectie. Ja, die contacten wil je hebben, al is het alleen maar omdat ze ook private label kunnen ontwikkelen; kleine collecties voor jóuw winkel of concept. 

Galeries Lafayette aan de Champs Elysées

Programma Paris Museum Retail Tour

Optioneel: donderdagavond 5 september 2019
Ervaar de kracht van retaildesign in de nagelnieuwe Galeries Lafayette aan de Champs Elysées; “shaking up the conventional notions of a concept store, on the scale of a department store”. Hier vind je de nieuwste fashion, lifestyle, and beauty collecties van opkomende ontwerpers en luxe merken, streng gecureerd en adembenemend gepresenteerd. 

Vrijdag 6 september 2019
Een volle dag waarin we de volgende adressen bezoeken; in de museumwinkels gaan we in gesprek met de managers vm’ers en/of inkopers. De voertalen zijn Engels en Nederlands. 

  • Musée du Parfum of Fragonard: erfgoed als sales tool
  • Boutique of Opéra Garnier: zojuist gerenoveerde winkel van de nationale opera
  • Lunch bij Merci: must see, iedere keer opnieuw
  • Empreintes: arts & crafts to the max
  • Boutique Musée Picasso: destination store
  • Lafayette Anticipation – de andere – arty – kant van Galeries Lafayette
  • Boutique Centre Pompidou – met speciale shop voor de Paris Design Week

Zaterdag 7 september 2019

  • Ontvangst en netwerken op Maison&Objet met beurs-ambassadeurs Anna Borsboom en Edward van Vliet
  • Uitleg over de opzet van de beurs 
  • Tour de M&O – kennismaken met bedrijven en merken met een voor museumwinkels en concept stores relevant aanbod
  • voertaal: Engels en Nederlands

Programma onder voorbehoud; door onvoorziene omstandigheden kan het licht wijzigen.

Praktisch

Kosten voor deelname bedragen € 525 (ex btw). Dit is inclusief:

  • Alle toegangsbewijzen en vervoer op vrijdag en zaterdag
  • Ticket voor Maison&Objet twv € 70
  • Lunch bij Merci
  • Diner op vrijdagavond

Optioneel: reisservice 
Reis en verblijf zonder moeite tot in de puntjes geregeld? We werken graag samen met reisadviesbureau Vos Van Loon & Partners. Zij zorgen ervoor dat we in hotels in dezelfde buurt verblijven en regelen ook je trein- of vliegtickets. Superservice!

Direct aanmelden 
Meld je nu aan of bel/mail ons voor meer informatie over een van de tours:

Ellen Groenveld, Cultuur & Retail mail | tel. +31 (0)6 – 16 96 95 56 
Anna Borsboom, Stylink mail | tel. +31 (0)6 – 45 74 29 50 

Parijs Museum Retail Tour is een gezamenlijk initiatief van Ellen Groenveld (Cultuur & Retail) en Anna Borsboom (Stylink).

Hoog tijd voor een gloednieuwe tour: naar het noorden!

Scandinavië, waar cultuur en design samensmelten

Heb je de laatste jaren ook maar een béétje de trends gevolgd, dan heb je zeker gemerkt dat Scandinavisch design de wereld aan het veroveren is. Een trend waar ik heel blij van word – en velen met mij. Dat vraagt om verdere verkenning, en het liefst van dichtbij.

Deze zomer organiseer ik daarom samen met Stylink de eerste Scandinavian Museum Retail Tour! Hotspots tijdens deze tweedaagse SMRT-tour: de grote interieur- en designbeurs Formlandin Jutland (dag 1) en héél veel moet-je-geweest-zijn-plekken in Kopenhagen (dag 2).

Ook in Kopenhagen gaan we zó veel zien: van National Museum of Denmark tot Glyptoteket (en natuurlijk hun shops), van eigenzinnige keramiekwinkel Tortus tot interieurmerk Hay.

De ochtend begint goed: terwijl wij met koffie en een croissantje bijkomen van de rit naar Kopenhagen, vertelt het team achter CultureNordic ons alles over de Scandinavische culturele sector.

Een van de ontmoetingen in de Deense hoofdstad waar ik het meest naar uitkijk, is die met Frederik Fabritius. Hij kent de Scandinavische markt door en door en is druk met het opzetten van een Association for Cultural Enterprises. Gelukkig creëren we tijdens de tour voldoende koffie-met-cake-momentjes om te netwerken met collega’s en ideeën op te doen tussen al dat Scandinavische moois.

En wist je dat er ook in park Tivoli bijzondere (souvenir)shops in overvloed zijn? Die pikken we vrijdagmiddag nog mooi mee, waarna we in restaurant Grøften de tour in stijl afsluiten.

Jeg glæder mig til det! (Ik heb er zin in!) Jij ook?


Houd www.cultuurenretail.nl (link: Retail Tours in de gaten voor de laatste updates over het SMRT-programma. Of nog beter: schrijf je meteen in, dan weet je zeker dat je 48 uur lang Scandinavische inspiratie op gaat doen deze zomer. Fijne reis gegarandeerd, want die wordt mede georganiseerd door Jan Vos van reisadviesbureau Vos Van Loon.

Wanneer? Donderdag 15 en vrijdag 16 augustus 2019
Waar? Jutland en Kopenhagen, Denemarken
Hoe? KLM-vlucht vanaf Schiphol

Aanmelden of meer info? Via Ellen Groenveld, Cultuur & Retail mail | tel. +31 (0)6 – 16 96 95 56 of Anna Borsboom, Stylink mail | tel. +31 (0)6 – 45 74 29 50 

Paris Museum Retail Tour. 8 + 9 september 2018

Sluit je aan bij de Paris Museum Retail Tour!

Bonjour à nouveau! De derde editie van de Paris Museum Retail Tour staat in het teken van Artsy Cultural Products. Laat je verrassen door tendances artistiques op diverse páreltjes van culturele locaties in de Franse hoofdstad.

Wat is dat nou, een Artsy Cultural Product?

De founding mothervan Arteum Lorraine Dauchez zette de term Artsy Cultural Product op de kaart: artistieke trends. Als geen ander weet madame Dauchez hoe je modieuze kunstenaars en getalenteerde handwerklieden Artsy Cultural Products laat ontwikkelen. Niet alleen ontwikkelt Arteum producten op het gebied van cultuur en souvenirs, Arteum beheert ook negen museumwinkels, waaronder de pas verbouwde museumshop van quai Branly en de geweldige lifestyle-shop bij het Musée des Arts Décoratifs (MAD).

Museumwinkel – Musée des Arts Décoratifs. Arteum.

Ontdek Lafayette Anticipations

Een kleine novelty shop Lafayette Anticipations.

Cultuur en product kun je van verschillende kanten benaderen. En dat gaan we tijdens de tour ook zeker doen! Na een heerlijke lunch in de kantine van de beroemdste concept store van Parijs (oké, bijna de beroemdste…) gaan we ’s middags kijken in het pas geopende Lafayette Anticipations. Het verbouwde culturele centrum van Lafayette heeft een kleine novelty shop, genaamd À Rebours. Gevoed met grote ambities – dienend aan de stichting van Lafayette Anticipations – is hij het alter ego van zijn grote broer Lafayette. Dit winkeltje wil de tijdgeest vangen door een ongebruikelijk, grappig en eigenzinnig productassortiment te tonen. Het wil de voorpost zijn voor de bewuste handel, open voor ideeën die ons dagelijks leven transformeren en verfraaien.

De presentatie van creatie 

Ook dit keer gaan we naar concept store Empreintes, met meer dan duizend handgemaakte creaties. We gaan bekijken hoe keramiek, papier en hout wordt tentoongesteld, steeds met een andere invalshoek. Het blijft een betoverende plek, waar presentatie het keyword is. Ga je mee? Bonne idée! Mail of bel: 06-16 96 95 56 (Ellen Groenveld) of 06-45 74 29 50 (Anna Borsboom). Paris Museum Retail Tour is een gezamenlijk initiatief van Anna Borsboom (Stylink) en Ellen Groenveld (Cultuur & Retail).  

Winkelen in het kasteel

Lente. Dit jaar kan ik er weer volop van genieten; een jaar geleden ging het seizoen grotendeels aan mij voorbij, zo druk als ik was met mijn afstudeeronderzoek. Zonder klagen natuurlijk. Ik heb namelijk een mooi onderzoek mogen doen voor Kasteel de Haar en daarmee een bijdrage geleverd aan het gebruik van retail in de erfgoedsector. Voor wie benieuwd is naar wat het onderzoek en die bijdrage inhouden: de samenvatting lees je hier!

Commercie hand in hand met culturele beginsel

Met de scriptie ‘Winkelen in het kasteel’ geef ik antwoord op de vraag hoe de kasteelwinkel optimaal gebruik kan maken van het kasteel en haar bezoekers om de inkomsten te vergroten. Het doel is om in beeld te brengen waar de commerciële kansen van de kasteelwinkel liggen en hoe die als winkelmanager te benutten. Want hoewel het culturele beginsel op het eerste gezicht niet verenigbaar lijkt met retail en marktprincipes, staat commercie wel degelijk ten dienste van het kasteel.

Retail als strategie

De resultaten komen voort uit literatuuronderzoek, publieksonderzoek bij Kasteel de Haar en interviews met Kasteel Amerongen, het Muiderslot, Paleis Het Loo en Slot Loevestein. De focus ligt op het benadrukken van het belang van retail en de kansen die het kastelen kan bieden: een beter verhaal en een beter merk. De conclusie, die met vier opeenvolgende scenario’s de kern vormt van een succesvolle kasteelwinkel, luidt als volgt

0. De kasteelwinkel als kerntaak
1. Pas storytelling toe in de kasteelwinkel
2. Luister naar de bezoekers
3. Word retailer.

Kasteel de Haar (Utrecht).

Winkel kerntaak

Stap 0 is voorwaarde om stappen 1 t/m 3 succesvol te kunnen implementeren. Stap 0 gaat om het erkennen van de waarde van de kasteelwinkel en om de samenwerking tussen kasteel en winkel. Alleen als de kasteelwinkel een kerntaak is, kan het bijdragen aan de institutionele doelen van het kasteel.

Storytelling in de winkel

Stap 1 gaat om de inhoud. Vertaal het historische verhaal en de moderne identiteit van het kasteel ook naar de kasteelwinkel: pas storytelling toe. Die fruitkistjes zijn tegenwoordig misschien hartstikke hip, ze misstaan in bijvoorbeeld het voormalige woonhuis van een 19e-eeuwse welgestelde familie. Het draagt bij aan zowel de educatieve als financiële doeleinden van het kasteel – of slaat de plank dus volledig mis.

Luister naar de bezoekers

Stap 2 heeft betrekking op het publiek. Luister naar de bezoekers: weet wie zij zijn, wat zij willen kopen en uitgeven, en welke ervaringen en waardes zij meenemen na een bezoek. Alleen op die manier nemen bezoekers een passend aandenken, een souvenir, mee naar huis – en dat draagt ook bij aan de financiële doeleinden van het kasteel. Het boekje dat het Muiderslot heeft uitgegeven is hiervan een mooi voorbeeld.

Boek Muiderslot. Kasteel-in-zicht.

Boek Muiderslot. Kasteel-in-zicht.

Retail destination

Stap 3 betreft een verandering van mindset. De kasteelwinkel is geen tentoonstellingszaal die met witte handschoentjes voorzichtig moet worden behandeld, maar een retail destination dat een winkelmanager en retail principes nodig heeft om het kasteel bij te staan in het behalen van doelen. Het devies: denk commercieel, word retailer. Het is helemaal niet verkeerd om je winkel of bepaalde producten te promoten.

Retail ook in jouw winkel?

Herken je de strategie en wil je je ervaringen delen? Of is het je nieuw en wil je er graag over praten? Ik hoor het graag!
– Charlotte Dorst

Charlotte Dorst, oud-student Reinwardt Academie, heeft voor Cultuur & Retail een afstudeeronderzoek gedaan naar de relatie tussen erfgoed, de collectie en het winkelassortiment. Voor meer vragen of tips mail charlotte.dorst@gmail.com of ellen.groenveld@cultuurenretail.nl

De literatuurlijst voor museumwinkelmanagers

Deze winter ben ik met mijn scriptie ‘Winkelen in het kasteel’ afgestudeerd aan de Reinwardt Academie (AHK). Daar ging een grondig vooronderzoek aan vooraf, mede omdat er bij de opleiding Cultureel Erfgoed geen tot weinig specifieke aandacht is voor retail in de erfgoedsector. Ik heb dus vaak met mijn neus in de boeken gezeten en het internet afgespeurd naar aanvullende informatie. Naar informatie over de toekomst van retail, over kasteel- en museumwinkels en over de museumwinkelbezoeker. De literatuurlijst die daar uit voortkwam is er een om te delen. Omdat ik denk dat het voor iedereen een grote inspiratiebron is – of je nu beginnend of doorgewinterde museumwinkelmanager/-inkoper bent.

Museumwinkels en literatuur voor de medewerkers.

Read More

De familie-vriendelijke museumwinkel

Musea gaan zich steeds meer op families richten. Families zijn een belangrijke doelgroep. En hoe zit dat met de museumwinkel? Zijn de museumwinkels ook vriendelijk voor families? Een verslag van een onderzoek van Charlotte Dorst naar de familievriendelijke museumwinkel.

Onderzoek naar een familievriendelijke museumwinkel

Voor mijn onderzoek naar Een nieuwe kinderlijn in de museumwinkel las ik het leuk geschreven boek Een familievriendelijk museum van Marijke de Hartog en Anne Marie Remmelink. Het inspireerde mij om een klein onderzoek te doen naar familievriendelijke museumwinkels. In hoeverre wordt er rekening gehouden met het kind in het gezelschap of met de wens om voor het kind thuis een souvenir te kopen? Is er dan aandacht voor het kind en/of voor het hele gezin? Zijn er familiesouvenirs te koop? Zijn er kleine cadeautjes te koop? Zijn er kinderboeken gerelateerd aan het museum te koop? Staan de producten op kinderhoogte? Is er een tafel om te lezen, te spelen?

Rijksmuseum winkel – kinderafdeling. Foto: Charlotte Dorst.

Vijf museumwinkels in Amsterdam

Zo veel vragen! Ik bezocht vijf museumwinkels in Amsterdam. De winkels van Nemo en Artis (beide typische kinderbestemmingen), het Tropenmuseum, het Rijksmuseum en Stedelijk Museum Amsterdam (waar kinderen niet per definitie de hoofddoelgroep zijn) en heb ze aan een mijn eigen test onderworpen.

Read More