Museum & product, Museumwinkel
Leave a comment

#4 – Gespot. Tie Dye T-shirt Museum Arnhem

Wat mooi! Een T-shirt geverfd met natuurlijke materialen uit de tuin van Museum Arnhem. Het T-shirt is 2e hands en heeft prachtige Tie Dye kleuren in lila en beige. Na de aankoop is mijn dochter meteen verdwenen met dit knal goeie T-shirt. In mijn kast ligt het dus niet meer. 

Waarom in Gespot?

Het Tie Dye Tshirt is een prachtig voorbeeld van een mooi initiatief om het thema duurzaam en maatschappelijk verantwoord om te zetten in een speciaal product dat perfect past bij het museum, haar winkelassortiment en haar omgeving. Museum Arnhem werkt hiervoor samen met het Arnhemse modemerk Hul le Kes van Sjaak Hullekes. Hij werkt zoveel mogelijk met afgekeurd textiel (het is dan ook al een gebruikt wit T-shirt) en natuurlijke grondstoffen. Wat mij betreft ook een voorbeeld voor de Cultuur Retail Netwerk dag van 2023 die helemaal gaat over maatschappelijk verantwoord ondernemen. 

Wil je meer weten over dit project? Lees het artikel ‘Unieke samenwerking van Museum Arnhem met Arnhems modemerk Hul le Kes’.

Over de Tie Dye techniek

Tie Dye is een techniek waarmee men textiel van een patroon voorziet door, voor men de stof verft, stevige knopen in het materiaal te leggen of delen samen te binden. De met water, eventueel gemengd met soda, doordrenkte stof wordt hierna in het verfbad gedoopt. De patronen ontstaan omdat de verf zich op de geknoopte of samengebonden delen niet kan hechten.

Door de kleding vanuit één punt te bundelen en vervolgens in verschillende verfbaden te dopen kunnen meerkleurige cirkelvormige patronen ontstaan.

Tie-dye kleding werd veel gedragen in een subcultuur als de hippiebeweging. Jarenzestigsterren uit de muziekwereld, zoals Janis Joplin, droegen bij aan de populariteit van karakteristieke tie-dyedessins.

Bron: Wikipedia. Het Tie Dye T-shirt is er een mooi voorbeeld van.

Voor Museum Arnhem heb ik in 2022 meegewerkt aan de compleet nieuwe museumwinkel. Hierover lees je meer in deze case >

Filed under: Museum & product, Museumwinkel

by

Welke ervaringen heeft een consument en hoe kunnen deze worden toegepast in het museum? Ellen is cultureel-ondernemer en signaleert en combineert trends uit de retail met kennis en ervaring uit de museumwereld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.