Museum & product, Museumwinkel
Leave a comment

UMU, het museum voor nieuwsgierige mensen!

Met een museumwinkel die ook nieuwsgierig maakt

De verbouwing van de museumwinkel van het Universiteitsmuseum Utrecht (UMU) is klaar. Van 9m2 ruimte naar 50m2. Van een kleine boekenselectie op de lockers naar een retailkast met profi boekensteunen. Het UMU is er voor de nieuwsgierige mens, de jonge onderzoeker (tussen de 8 en de 14 jaar) die samen met familie op onderzoek uitgaat. De museumshop is er om die nieuwsgierigheid te belonen en thuis verder te stimuleren.

UMU museumwinkel voor nieuwsgierige mensen.

Het UMU is de afgelopen 3 jaar helemaal verbouwd en aangepast, inclusief de winkel. Die is gegroeid van 9 naar 50 m2. Ook het productassortiment heeft een complete metamorfose ondergaan, van productkeuzes tot huisstijl en productpresentatie. Wat is er allemaal gebeurd voordat museum en winkel op 6 september 2023 feestelijk geopend werden?

Thema’s museum leidend voor productkeuzes

Bij de keuze voor het nieuwe productassortiment hebben we goed gekeken naar de thema’s van onderzoek van de Universiteit Utrecht. Het productassortiment past zowel bij de doelgroep van het museum (8 tot en met 14 jaar) als bij het doel van het UMU: bevorderen van de nieuwsgierigheid. Bij de productselectie hebben we ook gekeken naar plezier: thuis proefjes doen met een microscoop of alles nog eens nalezen over dieren, fossielen of weerkunde.

Stationary lijn en prachtige posters

Het archief van de universiteit is natuurlijk gevuld met fantastische schoolplaten en onderwijsmodellen. Samen met  bijKiki is er een stationary lijn gemaakt van de afbeeldingen van de bloemmodellen (die vroeger dienst deden om plantkunde te onderwijzen). Maar ook schriftjes met griezelige spinnen (waar je direct jeuk van krijgt) of een mooi schriftje met de anatomie van het menselijk lichaam. Ook zijn er prachtige posters gemaakt van de Mocaficio-collectie. Die wil iedereen zo in zijn woonkamer ophangen.

Zepen met kruiden uit de hortustuin

Het winkelteam onder leiding van Laura Tankink heeft zelf nog een aantal ‘bespoke’ producten ontwikkeld. Er zijn schitterende kettingen, broches en pins ontwikkeld met het eco-sieradenmerk All things we like. Deze sieraden zijn lokaal gemaakt van hergebruikte materialen. Alle zijn ze geïnspireerd op de Blashka-collectie van de universiteit. Ook de bijzondere Ginkgo uit de hortustuin heeft in deze serie een plekje gekregen. Samen met Global Affairs hebben we drie prachtige sleutelhangers ontwikkeld. Het haarpijpje, de kwal en de zeeanemoon uit de Blaschka-collectie vormden de inspiratie. En met Werfzeep uit Utrecht hebben we 1 zeep ontwikkeld waarbij de kruiden uit de hortus aan de basis van het zeeprecept liggen.

Nieuwe huisstijl in product en winkelinterieur terug te zien

In de nieuwe winkel hoor je ook de nieuwe huisstijl terug te zien, omdat we het heel belangrijk vinden dat elke museumwinkel zijn eigen identiteit behoudt (dus niet alleen door de productkeuze). Daarom hebben we samen met de afdeling marketing & communicatie een bescheiden productlijn met de huisstijl ontwikkeld. Lanzfeld heeft hierin nauw met ons samengewerkt, om het zowel op tijd als met de juiste drukwerkkwaliteit geleverd te krijgen. Verder hebben we bij de verbouw van de museumwinkel de nieuwe huisstijl laten terugkomen in het interieur door de kleurvlakken van het huisje en de cirkel te vullen met de huisstijlkleuren en natuurlijk het nieuwe logo van de UMU. Ook de informatiedragers (productbordjes) hebben we een huisstijlkleur gegeven.

Integratie huisstijl UMU in winkel door Ellen Groenveld en Marieke Lucassen.

Credits verbouw museumwinkel

Het concept en verdienmodelontwikkelen van een museumwinkel doe je samen. Hieronder dan ook het lijstje met de credits:

  • Ontwerp winkel en meubels: Kloosterboer Decor bv
  • Licht: Joost de Beij
  • Winkelstrategie en winkelconcept: Laura Tankink (UMU), Frank van Norel(UMU), Daan Alrich(UMU) en Ellen Groenveld
  • Marketing en communicatie: Anne-Marie Gobati (UMU) en Marieke Verhoeven(UMU)
  • Design en visual merchandising: Marieke Lucassen en Ellen Groenveld

Verbouwing UMU

Drie jaar geleden sloot het UMU aan de Lange Nieuwstraat de deuren omdat het museum simpelweg het aantal bezoekers niet meer aankon. “In 2017 bezochten zo’n 75.000 mensen het museum terwijl het pand was gebouwd voor maximaal 40.000 mensen”, zegt Marieke Verhoeven van het UMU. Inmiddels is de oppervlakte met ongeveer een derde toegenomen. Dit is gedaan door een compleet nieuw stuk van drie verdiepingen aan te bouwen en een deel van de kantoren bij het museum te betrekken, waardoor er nu ruimte is voor ongeveer 1000.000 bezoekers per jaar’.

Thema’s productkeuze leidend voor productkeuze. UMU museumwinkel. Foto Cultuur & Retail.

Filed under: Museum & product, Museumwinkel

by

Welke ervaringen heeft een consument en hoe kunnen deze worden toegepast in het museum? Ellen is cultureel-ondernemer en signaleert en combineert trends uit de retail met kennis en ervaring uit de museumwereld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.