Museum & product
Leave a comment

Vrouwenmokken. Een statement maken in de museumwinkel

Eerlijk is eerlijk. Merchandise in de museumwinkel is lang niet altijd spannend. Het ‘bekende’ plaatje op een magneet of sleutelhanger. Het schuurt niet, het is niet meer dan een leuke herinnering. Geen statement. 

Dat is jammer, want musea kunnen zich in hun museumwinkel juist onderscheiden door in te spelen op inhoudelijke thema’s die voor hen relevant zijn. Zeker als zij in de winkel hetzelfde lef vertonen als de tentoonstellingsontwerpers die zij inschakelen om tentoonstellingen te ontwikkelen. Denk aan thema’s als diversiteit of empowering women. Een mooi voorbeeld hiervan vind ik deze vrouwenmokken.

Do Women Have To Be Naked To Get Into the Met. Museum?

‘Do Women have to be Naked’ mok

Een sterk statement is de mok van Guerrilla Girls Do Women have to be NakedGuerrilla Girls zijn een groep vrouwelijke kunstenaars die ernaar streven ‘discriminatie te bestrijden door middel van humor, activisme en kunst’. Ze zijn in 1985 in New York City opgericht en staan ​​erom bekend hun identiteit te verbergen door gorillamaskers te dragen, die ze ook gebruikten in hun kunstwerk Do Women Have To Be Naked To Get Into the Met. Museum? (1989).

De mok van Guerrilla Girls is o.a. te koop in de museumwinkel van het Tate.

Female Artists mok

Deze zacht romige porseleinen mok met vijf vrouwelijke kunstenaars is een van mijn lievelingen. Vijf vrouwen die trouw aan zich zelf, hun eigenheid en de controverse niet schuwden en door zijn gegaan met hun passie en levensader: kunst. Georgia O’Keeffe, Frida Kahlo, Yayoi Kusama, Faith Ringgold en Sonia Delaunay. Dat vind ik nou eens een mok met een statement die past bij een museumwinkel in de 21ste eeuw.

De mok komt uit de collectie van Great Modern Artists van Eihtydays in samenwerking kunstenaar en illustrator Andy Tuchy. Je kunt de mok of de bijpassende tote bag bestellen bij info@greatmodernartists.com.

Female Artists van Eightydays in samenwerking met kunstenaar en illustrator Andy Tuchy.

‘You Go Girl’ mok

You Go Girl verwijst naar Seneca Falls, NY de allereerste (1848) vrouwenrechtenconventie. De basis voor gelijke sociale en wettelijke rechten, inclusief stemrecht. De mok is zacht blauw met goud, samen met een mooi doosje een heel goed cadeau voor iedere vriendin. De You Go Girl mok is te vinden bij Rosanna Inc en kijk dan ook nog even naar de Phenomenal Women mok.

You Go Girl verwijst naar Seneca Falls, NY de allereerste (1848) vrouwenrechtenconventie. Rossanna Inc.

Conclusie: als je als museum een statement wilt maken, kun je dat met merchandise in de museumwinkel heel goed ondersteunen. Goed zoeken en er zijn altijd bijpassende producten te vinden.

Filed under: Museum & product

by

Welke ervaringen heeft een consument en hoe kunnen deze worden toegepast in het museum? Ellen is cultureel-ondernemer en signaleert en combineert trends uit de retail met kennis en ervaring uit de museumwereld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.