Trends 2016
Leave a comment

Zin om te spelen? Thema House of Games Maison&Objet

House of Games. Maison & Objet.

Zin om te spelen?  Thema House of Games Maison&Objet

In de ochtendzon stromen de bezoekers naar het Parc des Expositions voor Maison&Objet. Samen met alle landen van de wereld loop ik naar binnen. Tassen worden gecontroleerd, hostessen staan je beleefd te woord. Mijn entreeticket wordt gescand. Er hangt een sereene, verwachtingsvolle sfeer. Iedereen is benieuwd naar wat gaat komen. Ik ook. Ik kom voor een aantal lezingen, waaronder de trendlezing House of Games van Vincent Grégoire (Agency de Style Nelly Rodi).

Thema House of Games Maison&Objet

Zin om te spelen? Thema House of Games Maison&Objet.

Black Box House of Games

De beurs is vlak na opening nog niet druk en ik kan rustig in Hal 7 de inspiratie en design hal doorlopen. Het thema House of Games heeft ook een Observatory, een expositieruimte. Ik stap in de blackbox. Mijn Nikes zakken weg in een zacht donker tapijt met bloemmotief. De drie hoofdthema’s Social Games, Role Games en Games of Chance zijn uitgewerkt in de drie aangrenzende ruimtes. Als museologe raak ik enthousiast. Er wordt een verhaal verteld: We gaan spelen!

Als museologe raak ik enthousiast. Er wordt een verhaal verteld.

Als museologe raak ik enthousiast. House of Games. Maison&Objet.

Trendpresentatie House of Games

De trendpresentatie start met uitleg over het hoofdthema ‘in een de huidige wereld, met veel onrust, zien we een heropleving van gezelschapsspellen’. ‘Het is een directe reactie op de digitalisering van ons every day life. Technologie is zo diep in ons bestaan gedrongen, dat we eigen nieuwe werelden creëren’ vertelt Vincent Grégoire.

Reactie op de digitalisering van ons every day life.

Reactie op de digitalisering van ons every day life. House of Games. Maison&Objet.

Thuis spelen we weer gezelschapsspellen zoals kaartspelletjes, Backgammon of Scrabble. Ook op de werkplek wordt een eigen offline wereld gecreëerd. Op kantoor hangen we graag in een schommelstoel of spelen tafelvoetbal met elkaar.

Retailtainment

Retail dringt dieper in ons privéleven. Retail wordt een mix van storytelling en fairytelling. Waarbij de etalage het eerste hoofdstuk is van het verhaal.

Gastronomie gaat ons laten glimlachen. Jelly’s van historische gebouwen en taarten met verrassende vullingen. Traditionele elementen worden gemixt met vrolijke elementen. Altijd met een referentie naar het digitale.

Luxe merken haken al in op spelen. Het bezit van kleren wordt minder belangrijk, life style wordt belangrijk en daar horen accessoires als een luxe bordspel bij.

Moooi. Celebrate. The chess table.

Moooi. The chess table. Foto: Moooi

Role play

Met identiteit kun je spelen. We wisselen dan meer en vaker van rol. Mannen worden vrouwen en vrouwen worden mannen. Voor festivals of feestjes nemen we een andere identiteit. Old ladies met inspirational looks zijn rol modellen voor mode en lifestyle producten. We maken collages en plakken verschillende stijlen en verschillende materialen door elkaar.

Games of Chance

We weten niet wat de dag ons brengt. Het onverwachtse is zomaar daar. We beschermen ons zelf met goed geluk. Met de symbolen die daar bij horen. Niet het angst-aanjagende occulte, maar speelse en grappige symbolen voor in onze jas- of broekzak. Het symbool van de Evel Eye als talisman.

Het spel staat centraal

Het spel staat centraal, in elke vorm. Ik neem mijn koptelefoon voor de Franse vertaling af. Mijn eerste hoofdstuk van mijn eigen tour is geschreven. Ik begrijp de trend, ik begrijp waar de trend vandaan komt en wat het ons in ons leven gaat geven. Heel veel luchtig plezier met elkaar.

Voor musea is het een trend om op te pakken. In verhalen, tentoonstellingen en de winkel. Er is veel meer mee te doen! Ik heb zin om te spelen!

De dag is goed begonnen ik ben benieuwd naar wat Maison&Object en de Parijse musea mij nog meer bieden. Meer verhalen volgen.

dscf4867

PS: Dank aan Stylink voor de entreekaart. Ik heb genoten 🙂 Meer inspiratie op het trendblog van Stylink over House of Games.

Filed under: Trends 2016

by

Welke ervaringen heeft een consument en hoe kunnen deze worden toegepast in het museum? Ellen is cultureel-ondernemer en signaleert en combineert trends uit de retail met kennis en ervaring uit de museumwereld. Ellen is tevens mede-eigenaar van Museumwebshops.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.