Cultuur & commercie, Trends 2016
comment 1

Ik ga naar Parijs en ik neem mee …… terug

Ik ga naar Parijs en ik neem mee .... (Maison & Object september 2016)

Aankomende week start in Parijs Maison & Objet. Deze internationale woonbeurs is dè plek voor inkopers van (woon)winkels en stylisten om de ontwikkelingen en trends van de komende seizoenen te ontdekken.

Ik ga vrijdag vooral luisteren naar de lezingen en ben benieuwd naar de trends in Cultuur en Retail en de invloeden daarvan op het Museum van de 21ste eeuw.

House of Games: wat betekent ‘play’ voor musea?

House of Games is het thema van Maison & Objet 2016. Keynote spreker Vincent Grégoire gaat met drie voorbeelden op dit thema in. Ik ben benieuwd naar wat de veranderingen van de inhoud en reikwijdte van ‘play’ betekenen voor musea en winkel.

2016.09 – Inspirations – House of Games from MAISON&OBJET on Vimeo.

MoMa: inkomsten uit cultuur groter dan auto-industrie

Museum Shops is het tweede onderwerp waar ik mij nu al op verheug. ‘Daar waar vroeger de museumwinkel beperkt bleef tot wat boeken en ansichtkaarten van de collectie, zijn de inkomsten uit de culturele sector (toerisme, producten en zakelijke inkomsten) nu bijna zo ver dat het de inkomsten van de auto-industrie overtreft’ zegt Emanuel Plat de Merchandising retail director van het MoMA. Aan bod komen ook de museumwinkel als ‘destination shop’, satellietshops van het MoMA in Tokyo en San Francisco en de betekenis van de museumwinkel als springplank naar culturele producten (zolang deze producten maar design of kunstvoorwerpen zijn).

Jardin & Objet: de revival van Barok?

Ik sluit af met het verhaal Jardin & Object. Daar neemt landschapsarchitect Louis Beech ons mee naar de restauratie van de fontein van het Versailles. Dit onderwerp past uitstekend bij het uitonderzoeken van de trend natuur & musea. En heel spannend wordt daarbij het thema barok dat over de hele beurs een nieuwe lading gaat krijgen.

Parijs op zaterdag: de beste museumwinkel van de wereld

Zaterdag bezoek ik in sneltreinvaart het Picassomuseum, Musee Les Art Décoratifs en de concept store Merci. De winkel van het Picasso Museum staat al heel lang op mijn lijstje. The Guardian vindt het de beste museumwinkel van de wereld. Ik wil graag de relatie zien tussen het verhaal van Picasso in het museum en de inrichting van de winkel.

Daarna bezoek ik Musee Les Art Décoratifs voor de Barbie tentoonstelling en de net verbouwde museumwinkel.

Wat wil jij dat ik mee terug neem? Vraag maar.

Heel veel beeldmateriaal en nieuwe verhalen. Wil jij dat ik iets speciaals voor jou mee terugneem? Plaats een reactie en ik kijk wat ik kan doen.

Filed under: Cultuur & commercie, Trends 2016

by

Welke ervaringen heeft een consument en hoe kunnen deze worden toegepast in het museum? Ellen is cultureel-ondernemer en signaleert en combineert trends uit de retail met kennis en ervaring uit de museumwereld. Ellen is tevens mede-eigenaar van Museumwebshops.nl.

1 Comment

  1. Pingback: Zin om te spelen? Thema House of Games Maison&Objet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.