Experience, Museumwinkel
Leave a comment

Verkoopautomaat om aandacht te krijgen voor je merk

Nike venderr machine NY (2014).

Half juli stond er in NY plotseling een verkoopautomaat van Nike op straat. Je kon er Nike-producten kopen en betalen met je Nike Fuelband. Wat was dit? De automaat stond steeds ergens anders – social media gaven aanwijzingen. Een prachtige manier om aandacht te krijgen voor je merk. Alleen haalbaar voor Nike? 

We zien de verkoopautomaat of vendor machine vaker terug in het winkellandschap. Cosmeticamerken verkopen lipsticks, maar we zien ook de verkloop van tweedehandsboeken. “Green Reads” is een crowd funding campagne waarbij 15 verkoopautomaten zijn ingezet om bibliotheken, goede doelen, maar ook boekenwinkels te helpen omzet te genereren. (Lees meer over Green Reads)

En was het niet Het Nationaal Historisch Museum (innl) dat De Nationale Automatiek (ontworpen door Frank Bruggeman) had bedacht? Hierin zaten veertig oer-Nederlandse objecten om bezoekers met een persoonlijke bril naar de Nederlandse geschiedenis te laten kijken.

Automatiek Nationaal Historisch Museum

Automatiek Nationaal Historisch Museum. Fotografie door Fred Ernst .

De pop-up museumwinkel

Zo kan ieder museum (cultuur)producten gaan verkopen. In de museumwinkel zelf, maar ook op andere (cultuur)locaties. Het gaat vooral om zichtbaarheid.

In de museumwinkel ben ik de verkoopautomaat, behalve als frisdrankautomaat, nog niet tegen gekomen. Wel in de nieuwe I amsterdam Store op het Centraal Station in Amsterdam. Het is een pop-up variant die musea of culturele instellingen goed kunnen gebruiken op plaatsen waar veel mensen komen. Zij maken er onverwacht kennis met het museummerk en ze kunnen er snel een eenvoudige aankoop als een boek of cadeautje doen. Vooral handig richting de feestdagen.

IAmsterdam_VendorMachine. EG

IAmsterdam_VendorMachine. Foto: EG

Heeft iemand al ergens een verkoopaurtomaat met museumproducten gezien? Laat het ons weten en we breiden ons verhaal ermee uit. Je koopt trouwens al een automatiek op Marktplaats voor minder dan € 1000!

Hoe Nike Google Maps, Twitter en Instagram slim inzet

De actie van Nike trok natuurlijk direct de volle aandacht. Maar hoe wist je als consument en Nike-adapt waar deze vendor machine stond? Met Google Maps, Twitter en Instagram kon je de wisselende locaties snel achterhalen. Helemaal Nike.

Betalen kan alleen met je Nike FuelBand. Hoe meer je gelopen hebt, hoe meer je te besteden hebt. Zo werkt het >

 

 

 

Filed under: Experience, Museumwinkel

by

Welke ervaringen heeft een consument en hoe kunnen deze worden toegepast in het museum? Ellen is cultureel-ondernemer en signaleert en combineert trends uit de retail met kennis en ervaring uit de museumwereld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.