Cultuur & commercie, Museum & product
comment 1

5 argumenten voor een kaartenwand in de museumwinkel

Kaartenwand Kasteel de Haar

Waar verkoop je het meest verkochte museumproduct? In een molen of aan de wand?

Deze week kreeg ik de vraag of het wenselijk is om naast de kaartenwand een kaartenmolen te zetten. Die vraag, wand of molen, krijg ik wel vaker voorgelegd.

Een tastbare herinnering op A6 formaat

Laat ik beginnen met de ansichtkaart zelf. Het antwoord ligt in de rol van de ansichtkaart. Die is in de eerste plaats een belangrijke beelddrager van een net opgedane ervaring. Je koopt op A6 formaat een herinnering, een tastbare museale ervaring van wat je net gezien en gevoeld hebt.

Kaartenwand in museumshop.

Kaartenwand in museumshop.

Een klein prijsje

Een ansichtkaart heeft voor de museumbezoeker ook een klein prijsje. Voor het bedrag van € 1,00 heb je al een eenvoudig aandenken. En tast je wat dieper in de buidel, dan heb je voor € 2,50 al iets heel moois en voor € 4,50 zelfs een 3D-kaart. Om thuis te bewaren, of om te versturen. Voor het museum is iedere kaart die iemand verstuurt  een klein beetje promotie voor je museum, waar nog voor betaald wordt ook!

Goed uitgelicht is een kaartenwand juist zeer mooie content.

Goed uitgelicht is een kaartenwand juist zeer mooie content. Nieuwe Kerk 2015

Mooie kaarten voor een winkelbeleving

Museumwinkels hebben vaak kaarten met mooie afbeeldingen, dit is een onderscheidend kenmerk ten opzichte van andere winkels. Maar waar verkoop je ze? Bij een kaartenmolen staat alles door elkaar en net als je een kaart wilt bekijken, draait iemand anders de molen rond. Weg beleving!  Mooie kaarten kunnen echt iets toevoegen aan de winkelbeleving, wanneer goed gepresenteerd in een kaartenwand!

Een kaartenwand is gebruiksvriendelijker voor klanten.

Een kaartenwand is gebruiksvriendelijker.

Het is duidelijk wat mijn mening is. Maar ik geef de volgende 5 argumenten om te kiezen voor een kaartenwand in de museumwinkel:

  1. Voor de presentatie van je complete aanbod is een kaartenwand het meest overzichtelijk, het meest toegankelijk en gebruiksvriendelijk voor klanten. Meerdere klanten kunnen tegelijk kijken en zoeken.
  2. De kaart is de beelddrager van een net opgedane museale ervaring. Een goede kaartenwand verrijkt de winkelervaring en is goede branding voor het museum.
  3. De ansichtkaart is vaak het meest verkochte product in de museumwinkel. Je moet het kopen makkelijk maken.
  4. Kaarten in een wand zijn allemaal goed zichtbaar. Goed uitgelicht is een kaartenwand zelfs zeer mooie content.
  5. Molens kunnen in de weg staan. Zeker als meer mensen zich er omheen verzamelen en de doorgang belemmeren.

Wat is jouw ervaring met wanden en molens? Ik ben benieuwd. Stuur gerust een fotootje van een goed of slecht voorbeeld. En als je nog beeldmateriaal nodig hebt om je betoog te onderbouwen, kijk dan op mijn Pinterestbord met kaartenwanden in musea.

[alpine-phototile-for-pinterest src=”board” uid=”cultuurenretail” board=”kaartenwand-museum-and-postcards” imgl=”pinterest” pinit=”1″ dl=”1″ dlstyle=”tiny” style=”wall” row=”3″ size=”192″ num=”12″ shadow=”1″ border=”1″ max=”100″ nocredit=”1″]

 

 

1 Comment

  1. Andre says

    Helemaal eens! In musea met veel schilderijen fungeert de kaartenwand zelfs als een soort echo van de zalen op een manier die de molen nooit zal doen. En bij een molen moet je ronddraaien om alles te zien, terwijl een wand alles meteen zichtbaar maakt. Een molen heeft ook van die lelijke houdertjes die de kaart vasthouden en de kaart deels bedekken, terwijl de kaart op de wand meer op zichzelf staat en onbelemmerd zichtbaar is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.