Cultuur & Retail, Museumwinkel
comments 2

Hoe functioneren de Nederlandse museumwebshops?

Hoe functioneren museumwebshops? Afstudeerscriptie van Julian Onnes.

Een afstudeerscriptie van Julian Onnes: ‘Musea kunnen zich onderscheiden op service en product’.

Musea zijn vaak erg klantgericht, maar wat betreft hun museumwebshops doen zij nog te weinig onderzoek naar wat de klant precies wil. Daar laten zij kansen liggen! Er zit een groot verschil in de manier waarop consumenten kopen in de winkel en in de webshop, met name in de koopredenen. Wanneer musea hun assortiment aanpassen aan de behoeften van de klant en gerichte marketing voor de webshop meenemen in de totale commerciële strategie van het museum, kunnen zij meer verkopen dan ze nu doen. Dit is één van de conclusies uit de scriptie ‘Bezoekers worden klanten. Klanten worden bezoekers’ van Julian.

Unieke producten, veel hogere orderwaarde

Uit het boek Werk aan de (web)winkel van Shopping Tomorrow blijkt dat concurreren op prijs en service steeds moeilijker wordt voor kleinere online ondernemingen. Dit is een ontwikkeling waar museumwebshops zich minder zorgen over hoeven te maken door hun unieke aanbod. Zij kunnen concentreren op een onderscheidende service en productaanbod. Ook op het gebied van marketing denkt Julian dat er veel winst behaald kan worden.

‘Musea hebben vaak unieke producten op het gebied van kunst en cultuur die men op weinige andere plekken tegenkomt’ schrijft Julian in zijn scriptie. Interessant is dat de orderwaarde in een webshop tot wel 8x hoger ligt dan in de fysieke winkel!

Conclusies en aanbevelingen over museumwebshops

Een museumwebshop is niet alleen een kostenpost en simpelweg een online museumwinkel. Een museumwebshop biedt de mogelijkheid om naast nieuwe klanten ook nieuwe museumbezoekers aan te trekken. Via internet kan een veel groter en breder publiek worden bereikt die door de interessante producten in de webshop geïnteresseerd kunnen raken in het museum zelf. Een museumwebshop is in deze zin een extra middel dat een bijdrage kan leveren aan de missie van een museum.

Enkele aanbevelingen van Julian: 1) onderzoek welk productassortiment bezoekers aanspreekt, 2) bekijk elke maand je statistieken van je website en webshop en kies de beste pagina’s om je producten te promoten en 3) communiceer over je webshop in de museumwinkel.

Als u meer wilt lezen, kunt u scriptie downloaden: Museumwebshops_Bezoekers worden klanten <> klanten worden bezoekers. Scriptie Julian Onnes (2016)

Filed under: Cultuur & Retail, Museumwinkel

by

Welke ervaringen heeft een consument en hoe kunnen deze worden toegepast in het museum? Ellen is cultureel-ondernemer en signaleert en combineert trends uit de retail met kennis en ervaring uit de museumwereld.

2 Comments

  1. Pingback: Het Rijksmuseum is van iedereen (Frank.news) | Kim van der Meulen | freelance journalist & eindredacteur

  2. Pingback: de literatuurlijst voor museumwinkelmanagers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.