Experience
Leave a comment

De kleuren van 20|21

Hoe zien we de kleuren van 2020-2021 terug in het museum?

Kleuren in het museum

In een visueel ingestelde samenleving is het gebruik van de juiste kleuren essentieel. Kleuren geven signalen af. Ze bepalen voor een belangrijk deel de sfeer, ze zijn een communicatiemiddel en geven herkenning.

Musea kijken steeds beter naar de toepassing van kleur in branding en tentoonstellingen. Tentoonstellingsontwerpers gebruiken kleuren ter ondersteuning van de atmosfeer en beleving van de kunst, story telling of het uitlichten van een object. In de tentoonstelling Barbizon van het Noorden worden de schilderijen over Drenthe heel goed ondersteund met kleuren uit die provincie. In mijn treinreis vanuit Amsterdam naar Assen nam ik deze kleuren al op. De aardse tinten zaten nog vast in mijn hersenen toen ik het Drents Museum binnen liep.

Strategisch kleurgebruik, ook in de museumwinkel

In de museumwinkel kom ik daarentegen goed kleurgebruik nog maar weinig tegen. Vooraf een kleurschema bepalen voor ontwerp, communicatie en museumwinkel zie ik bijna nooit. Kleur helpt bij branding (het ondersteunen van je museummerk) in de winkel. Toepassing van de juiste kleuren (voorbeeld CoBrA Museum) op de eigen producten ondersteunt de waarden die bezoekers geven aan je merk. Slecht kleurgebruik of gemis eraan bij de productselectie in de winkel doet afbreuk aan de ervaring van het bezoek.

Kleur is een eenvoudig toepasbaar instrument om de sfeer van een tentoonstelling of presentatie door te trekken naar de winkel (voorbeeld color blocking Groninger Museum), maar ook om een seizoensfeer te creëren of producten uit te lichten.

Kleuren van 20|21 in de museumwinkel.

Kleuren van 2020-2021

‘Maar wij zijn geen fashion!’ Dat hoor ik vaak. Trendkleuren worden dan geassocieerd met vluchtige consumententrends. Onterecht! Trendkleuren geven een gemoedstoestand van mensen aan. Een gevoel waar we als samenleving naar verlangen. Een tijdgeest.

Na Covid-19 gaan we zeker de kleuren grijs en zwart van ons afschudden. We hebben behoefte aan kleuren die ons vertrouwen, rust en zekerheid geven (meer info: lezing Christine Boland). Veel van die kleuren kunnen we vinden in de natuur in kleine begroeiingen in de berm bij onze dagelijkse wandelingetjes om het huis, in patronen uit de natuur (Boek: Fascinerende patronen in de natuur – zie onderaan dit artikel) maar ook in de kleur blauw van de Europese vlag.

Trendkleuren 20|21 Kleuren toepassen in het productassortiment.

Kleur, Product en branding

Het doorvertalen van de kleuren van je merk (huisstijl) naar producten en productverpakking of communicatie vergt iets meer tijd, maar hoeft zeker niet kostbaar te zijn en verdien je dubbel en dwars terug in verkoop en een aantrekkelijke museumervaring. Heb je hulp nodig? Wil je advies? Neem contact met mij op.

Het is goed om je op de hoogte te houden van de trendkleuren en deze toe te passen in de museumwinkel. In de museumwinkel kan dat via een kleine productselectie of in communicatie.  Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ik houd je op de hoogte over de laatste kleurentrends.

Meer inspiratie

  • Kleur inspiratie nodig? Kijk dan vooral eens in het boek: Fascinerende patronen in de natuur. Van slakkenhuizen tot sterrenstelsels. #inspiratie #kleur #natuur
  • Geweldige schoonheid in groen en blad is het boek: L’émouvante Beauté des feuilles. Gérard Jean. Ruim vertaald ‘de bewegende schoonheid van de bladeren’. Weliswaar in het Frans, maar je hebt geen kennis van de Franse taal nodig voor zoveel mooie inspirerende kleuren in fotografie. #inspiratie #natuur #kleur #planten
  • Hoe kun je kleuren toepassen in je museumwinkel inrichting. Retail Theater van Carin Frijters. De zintuigen als start voor theater maken. #kleur #praktisch #winkelinrichting
  • Leuk blogje over de herwaardering van de kleuren van Werner’s Nomenclature of Colours. Rediscovering Colour by Nature with Roman and Williams van Farrow & Ball (specialisten in verf & behang) over kleurinspiratie uit de museumcollectie van Natural History Museum in NY. #Werner’s Nomenclature of Colours. #kleur #inspiratie #museum
  • En … al een poos geleden aangeraden ter inspiratie en voorlopig een blijvertje het boek Encyclopedia of Flowers, Flower works by Makoto Azuma. #kleur #bloemen #inspiratie

Filed under: Experience

by

Welke ervaringen heeft een consument en hoe kunnen deze worden toegepast in het museum? Ellen is cultureel-ondernemer en signaleert en combineert trends uit de retail met kennis en ervaring uit de museumwereld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.