Museum & product
comment 1

Restyling museumwinkel Cobra Museum Amstelveen

In september kreeg Cultuur & Retail een mooie opdracht: blaas de winkel van het Cobra Museum in Amstelveen nieuw leven in en bereid de shop voor op de tentoonstelling Intens Mexico. Het museum is ambitieus. Ze wil haar bezoekersaantallen verhogen door een interessant expositieaanbod en in diezelfde stroom de inkomsten van de museumwinkel mee laten groeien.

Trendpresentatie en productadvies

Cultuur & Retail ontwikkelde in samenwerking met Stylink een trendpresentatie over Mexico, inclusief thema- en kleurgebruik. We verdiepten ons in de beleving van Intens Mexico en na uitgebreide productsourcing gaven we advies voor een nieuw productassortiment, passend bij de tentoonstelling Intens Mexico én bij het museum. 

Voor deze tentoonstelling hielpen we ook bij het huren van zestig Mexicaanse Acapulco-stoeltjes en tachtig cactussen en vetplanten plus het drukken van de 700 meter lange kleurrijke Mexicaanse vlaggetjeslijn.

Van inrichting tot bezoekersflow

Daarnaast leverde Cultuur & Retail advies voor een aantrekkelijkere inrichting, indeling en looproute van de winkel, in samenwerking met de (retail)architecten van here we are, voor de korte én langere termijn. Het resultaat is een betere assortimentspresentatie en bezoekersflow – en een stijgende omzet, weetHoofd financiën bij Cobra Joan te melden:

“Ellen en Manon, hartelijk dank voor de analyse van de winkelomzet. November laat alveel betere cijfers zien dan oktober. Graag wil ik jullie bedanken voor jullie inzet, enthousiasme en positiviteit! De winkel ziet er veel beter uit, de grafieken en kaarten hangen fantastisch (al vier grafieken verkocht!). Mocht ik nog advies nodig hebben op retailgebied, dan weet ik Cultuur & Retail te vinden.” 
 
–Joan Madiredjo, Hoofd financiën & bedrijfsvoering

Passend aanbod

Ook de viering van Dia de Los Muertos bleek een succesvol weekend voor het museum, waar veel bezoekers een eerbetoon kwamen brengen aan hun dierbare overledenen. Het Cobra Museum liet daarvoor een speciaal altaar bouwen door Mexicaanse kunstenaars. Foto’s van overledenen kregen een plaatsje op het gekleurde altaar tussen de Mexicaanse relikwieën. Cultuur & Retail heeft de viering nauw laten aansluiten bij de verwachtingen van de bezoekers. Zo waren de kleine houten kistjes met daarin een bruidspaar en afbeeldingen van Frida Kahlo een groot succes.

De tentoonstelling Intens Mexico: politiek, identiteit, seks en dood is tot en met 29 maart 2020 te bezoeken in het Cobra Museum Amstelveen.

Kan jouw museumshop ook wel een boost gebruiken? Bel of mail Cultuur & Retail voor 100% maatwerkadvies.

Filed under: Museum & product

by

Welke ervaringen heeft een consument en hoe kunnen deze worden toegepast in het museum? Ellen is cultureel-ondernemer en signaleert en combineert trends uit de retail met kennis en ervaring uit de museumwereld.

1 Comment

  1. Pingback: De kleuren van 20|21 - Cultuur en Retail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.