Visual merchandising

Met visual merchandising krijgen uw producten de aandacht die ze verdienen

Visual merchandising (VM) is een belangrijk onderdeel van een succesvolle retailstrategie. We optimaliseren de productpresentatie om de kenmerken en voordelen van producten beter te benadrukken. Het doel: klanten aantrekken, inspireren en motiveren om een ​​aankoop te doen. VM of productpresentatie noemen we dan ook wel de stille verkoper. 

 

Aantrekkelijk

Conversie verhogen

Retailtraining voor museumwinkels over winkelinrichting

Specialisme

Eusebiuskerk Arnhem business case en concept museumwinkel - balie

Aantrekkelijke presentatie

Bezoekers besteden gemiddeld maar korte tijd in een museumwinkel. Een aantrekkelijke productpresentatie en duidelijke product- en prijscommunicatie helpt bezoekers hun weg in de winkel te vinden, de uitstraling van de winkel te verbeteren, de aankoopbeslissing te vereenvoudigen en uiteindelijk de conversie te doen stijgen.

Retailtraining voor museumwinkels over winkelinrichting

Conversie verhogen

Wanneer koopt iemand een product in een museumwinkel? Dat kan zijn wanneer die persoon net daarvoor een tentoonstelling heeft bezocht en daar nog steeds van in de ban is. Die geweldige ervaring biedt alle kansen om in de winkel om een ‘afsluitend’ vervolg te krijgen met een bijpassend product. De cirkel is rond. De koper neemt de ervaring mee naar huis om nog lang na te genieten. VM moet er dus voor zorgen dat die producten ook direct goed zichtbaar zijn bij het verlaten van de tentoonstelling en het betreden van de winkel.

Het kan ook zijn dat iemand op zoek is naar een origineel cadeau. In museumwinkels zijn die vaak te vinden. Zeker als er in de winkel ‘museum-eigen’ producten te koop zijn die je nergens anders vindt. VM zorgt ervoor dat die producten een hoog ‘schenkgehalte’ krijgen. De koper heeft zin om iets te kopen en zeker om het later cadeau te doen.

Iemand kan ook helemaal niet op zoek zijn. Veel bezoekers van museumwinkels kijken snel wat rond en door een matige productpresentatie springt er ook niets uit. De impuls om verder te kijken is nihil. VM zorgt ervoor dat de winkel een aantal hotspots biedt die wel in het oog springen. Met de juiste zichtlijnen valt het ook de niet-zoekende bezoeker op dat er wel degelijk aantrekkelijke producten te koop zijn. Dat vormt op zich al een stimualans om verder te kijken. En wiet weet, staat er toch iets tussen dat tot de verbeelding spreekt. In ieder geval houdt de bezoeker een goed gevoel over aan de winkel en productpresentatie. 

 

Specialist

Visual Merchandising is echt een vak. Inmiddels heb ik veel museumwinkels van binnen gezien en ook regelmatig meegewerkt aan een professionale productpresentatie, maar ik adviseer altijd om een VM-specialist in te huren. 

Samen met een gespecialiseerde visual merchandiser geven we dan jouw winkel de juiste productpresentatie mee. Je kunt bij ons visual merchandising ook los van onze andere diensten afnemen. Voor een kleine investering heb je al een heel andere, professionele uitstraling die de kooplust op een plezierige manier aanwakkert.

 

Visual merchandising inhuren

U heeft het gevoel dat het anders, beter kan met uw winkel door meer aandacht voor de productpresentatie. Dan maken we graag een afspraak om samen naar de huidige situatie en de mogelijkheden te kijken.

 

Referenties

Klanten voor wie wij de winkelinrichting en visual merchandising hebben verzorgd, zijn o.a. het Drents Museum, Cobra Museum, Allard Pierson, Kasteel De Haar, Veluws Museum, Kasteel Helmond, Museum Catharijneconvent, Gevangenismuseum, Museum Schokland, Rijksmuseum Boerhave, Eusebiuskerk Arnhem en Universiteitsmuseum Utrecht. Lees en leer van onze klanten >
 

Leren & doen. Kennismaken met de wereld van cultuur & retail

Retailtrends

We delen graag onze eigen ervaringen en inzichten. Daarom schrijven wij regelmatig over retailtrends die ook voor cultuurinstellingen en hun winkels van belang zijn. Door in te spelen op retailtrends versterkt u uw retailstrategie en -concept en houdt u uw winkel spannend en aantrekkelijk.

Retailtours

Onze retailtours laten u in de praktijk ervaren wat er speelt op retailgebied. We bezoeken vooral cultuurinstellingen. Retailmanagers vertellen over hun ervaringen en plannen. U steekt er heel veel van op en keert terug met een schat aan ideeën.