5 Succesfactoren voor museumwinkels

Hoe maak je van een museumwinkel een succes?

5 succesfactoren voor museumwinkels.

1. Doelstellingen en een winkelformule

Elke retailer start met doelstellingen over omzet (ook per m2), marge, bezoekersaantallen, conversie, winst per bezoeker et cetera. En retailers weten exact hoe het gehele assortiment bijdraagt aan alle cijfers. Productkennis is onmisbaar, tot op detailniveau. Ook voor de museumwinkel helpt het om  doelstellingen te bepalen.

Maar er komt nog één doelstelling bij: de winkel moet bijdragen aan de beleving van het museumbezoek. De winkel staat niet op zichzelf, maar sluit aan op de waarden van het museum, de vaste collectie en de lopende tentoonstellingen.

2. Een eigen Winkelformule

Een winkelformule is niet alleen voor winkelketens van belang. Iedere winkel heeft een herkenbare formule nodig. Consumenten begrijpen dan veel sneller in wat voor een soort winkel ze zijn beland. Winkelen is altijd een ervaring. Dus wie een museumwinkel binnenloopt vergelijkt die met andere (museum)winkels. Ben je dan de zoveelste anonieme winkel of spring je eruit? De winkelformule helpt je met de inrichting, assortiment en keuzes maken.

3. Uniek assortiment exclusief bij jouw museum

Het assortiment is een strategisch instrument. Je hebt de kans producten te verkopen die exclusief zijn voor jouw museum. Maar niet alles kan exclusief zijn. Veel bezoekers kopen alleen een goedkoop aandenken of iets voor een kleinkind. Met een afgestemd assortiment laat je meer mensen kopen.

4. Winkelpersoneel opleiden

Goed winkelpersoneel helpt bezoekers hun keuze te maken. Hoe vaak zie je niet iemand in diverse boeken bladeren en met niets de winkel verlaten? Een cultuurgetint product kiezen is niet altijd makkelijk, een beetje hulp is dan welkom.

Train het personeel dit te zien (blijf alert, loop rond) en een adviesgesprek te voeren. Zorg ook dat ze het assortiment leren kennen! Dit laatste is essentieel. Een goede ober kent zijn eigen menu.

5. Communiceer, vertel, ook over de winkel

Musea communiceren volop over hun recente tentoonstellingen, laatste aankopen en acties. Alle media zetten we in: website, persbericht, social media, nieuwsbrief en af en toe een advertentie. Daarin kun je makkelijk meenemen dat in de museumwinkel of webwinkel relevante producten te koop zijn. Denk aan de catalogus en merchandiseartikelen, maar ook aan verwante onderwerpen, waarin het museum een specialist is. En in veel museumwinkels liggen unieke, exclusieve producten die perfect zijn als geschenk en nergens anders te koop…

Hoe verder met uw museumwinkel?

De belangrijkste vraag is wat u met uw winkel wil. In hoeverre voldoet u al aan de succesfactoren voor museumwinkels? Wij hebben de plannen en methodieken voor museumretail op de plank liggen om met u deze vraag te beantwoorden en een traject te starten dat leidt tot een succesvolle museumwinkel. Uiteraard werken we hierbij samen met deskundige mensen op het gebied van winkelinrichting en productontwikkeling.

Neemt u contact op voor een gesprek? Uiteraard bij u in de winkel.

1 Comment

  1. Pingback: 5 argumenten voor een kaartenwand in de museumwinkel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.