PARIJS MUSEUM RETAIL TOUR Januari 2018

 

MERKEN EN MUSEA. Leren van elkaar.

Wat kunnen merken leren van musea en waarom verpakken steeds meer merken hun boodschap in de vorm van een museum? En andersom: hoe kunnen musea werken met hun commerciële waarde zonder hun sociale doel uit het oog te verliezen? 

In januari 2018 bezoeken we in Parijs onder meer het Yves Saint Laurent museum, Monnaie de Paris en de Fondation Louis Vuitton. We gaan daar in gesprek met de managers rond vragen over branding, purpose en waarden. De Tour is relevant voor beleidsmakers, marketeers en brand managers en natuurlijk ook voor museummedewerkers. Merken en musea. Leren van elkaar. Parijs Museum Retail Tour 2018 Ga je mee?

De functie van musea wordt steeds meer hybride. Was het tot voor kort een plek waar erfgoed wordt bewaard en je iets kunt leren over het verleden, nu is het een locatie waar verschillende generaties hun vrije tijd doorbrengen, inspiratie opdoen en leren over de toekomst.

Louis Vuitton Foundation Parijs. Credits: Reprodução

Louis Vuitton Foundation Parijs. Credits: Reprodução

Dat maakt musea vrijplaatsen voor uitwisseling van ideeën en voor intellectuele, esthetische en sociale ervaringen; een belangrijke trekpleister ook voor toerisme.

Innovatie in het museum: van craft naar technologie

Daarnaast kunnen musea dienen om lokale of bijzondere ambachten te conserveren én om die verder te ontwikkelen. Dat is bijvoorbeeld de aanpak van Monnaie de Paris, de ‘Munt’ van Frankrijk en tevens ’s werelds oudste onderneming. Monnaie de Paris heeft vaste en tijdelijke exposities bijvoorbeeld La France par Jean-Paul Gaultier, een educatief programma en omvangrijke bibliotheek – zoals vrijwel ieder museum. Een museum restaurant met een drie Michelin sterren kok en een workshop ruimte om je eigen munt te slaan. Bijzonder is dat het museum internationaal erkend is als een van vijf beste ‘munten’ in de wereld op het gebied van kwaliteit en technologische innovatie.

Zelf doen en creëren
De verzamelingen zelf worden minder belangrijk. Wunderkammers of Cabinets of curiosities hebben we steeds vaker in onze eigen huiskamers. Hiërarchische ideeën over wat je kunt leren van oude culturen maken plaats voor zelf doen en creëren (bijvoorbeeld tekenen in het Rijksmuseum )of proefjes doen in een daarvoor gecreëerde context in het museum (zoals in Nemo Amsterdam) .

De winkel als museum

In retaildesign is de museumopstelling al jaren populair: de mooi aangelichte luxe tas op een sokkel, de vitrine met delicate juwelen op fluweel. De juiste manier van presenteren maakt een van ieder product een waardevol object. Maar een object maakt nog geen merk – daar heb je een story voor nodig.

Brands, Crafts & Musea. Empreintes Parijs.

Brands, Crafts & Musea. Empreintes Parijs.

Storytelling like a boss

De heritagevan een brand is een van de belangrijkste manieren om als merk onderscheidend te zijn. Die heritage (historie, waarden, vakmanschap) vertel je het best in een ‘dedicated’ ruimte – een ruimte zonder andere functie, zonder andere prikkels. Zoals een museum dat doet dus. Omdat een museum ook al een lage drempel heeft (je hoeft er niets te kopen) is het dan ook bij uitstek geschikt voor storytelling en daarmee voor de verdieping van de relatie tussen brand en bezoeker.

Heritage Chanel in een dedicated ruimte. Mademoiselle Privé.

Belevingsmuseum

Afgelopen september bezochten we tijdens de eerste Paris Museum Retail Tour Le Grand Musée du Parfum. Een belevingsmuseum met een goed doordachte route waarin je als bezoeker kennis maakt met de historie van parfums en stapsgewijs leert om diverse geurbestanddelen te onderscheiden. Hoe verder je het museum ingaat, hoe complexer de geuren; de centrale boodschap is dat het creëren van een goed parfum vakmanschap vereist. Uiteindelijk beland je in een modern boudoir vol spiegels en mooi ingerichte kasten waar je alle parfums mag aanraken, uitproberen, ruiken en kopen.

Retail verpakt als museum

Le Grand Musée du Parfum (Parijs).

Beter dan Rolex

Musea hebben een betere reputatie dan bedrijven, blijkt uit een recent onderzoek van de Rotterdam School of Management. Het Louvre heeft wereldwijd de hoogste reputatie, het Van Gogh Museum en het Rijksmuseum nemen de tweede en derde plaats in. Wat opvalt: de meest gewaardeerde musea scoren beter dan ’s werelds meest gewaardeerde merken Rolex, LEGO en Canon.

De museumcollectie is de belangrijkste reden voor die hoge reputatie, en ook de stad of regio waar het museum zich bevindt speelt een rol. Daarnaast worden musea gewaardeerd om hun bijdrage aan de maatschappij en om hun goede bestuur, blijkt uit het onderzoek: publiek verkregen middelen worden op een verstandige manier besteed in de ogen van het grote publiek. Als je als bedrijf je reputatie wilt verbeteren kun je dus ook heel veel leren van musea.

Purpose pays off

Anders dan bedrijven werken musea vanuit een maatschappelijk-culturele ‘purpose’ en zijn ze volledig gericht op hun sociaal-educatieve taken. De beloning is een fabelachtig hoge reputatie. Zo’n reputatie is ook voor commerciële bedrijven heel aantrekkelijk: het helpt je om sneller klanten, medewerkers en investeerders te vinden én om ze gemakkelijker en langer vast te houden.

Leren van elkaar

Op vrijdag 19 januari 2018 bezoeken we in Parijs de volgende musea en gaan daar in gesprek met de managers rond vragen over branding, purpose en waarden.

Ga je mee? Check het volledige programma en schrijf je in!