Cultuur & Retail brengt in jouw museumwinkel je verhaal tot leven

Waar inspireren en commercieel aantrekkelijk maken hand in hand gaan

Museumwinkel: een bijzondere entourage

Museumwinkels worden steeds vaker een exclusieve retailomgeving. In een globaliserend retaillandschap hebben musea de mogelijkheid een uniek retailconcept te creëren met speciaal gecureerde en eigen productlijnen.

In haar blog Next level museum merchandise licht Ellen Groenveld een prachtige productlijn uit.

Inzichten, ideeën en inspiratie

  • Welke producten of productcategorieën mogen niet ontbreken in jouw museumwinkel? 
  • Hoe zorg je ervoor dat je souvenirs creëert die uitstijgen boven de straatsouvenirs?
  • Hoe ontwikkel je producten in samenwerking met lokale kunstenaars en ontwerpers? 
  • Kun je een collectie vormen die past bij de beleving van je bezoekers en tegelijkertijd je merk versterkt? 

Originele souvenirs: een zegen voor de koper! Lees er alles over in Trends in souvenirs.

Trends in souvenirs. Bord van Merci Paris (2018)

Winkelconcepten voor jouw museumwinkel

Cultuur & Retail creëert unieke museumwinkelconcepten, zowel in de winkel als via het productassortiment. Hoe voeg je waarde toe aan jouw museumwinkel? C&R werkt samen met specialisten in het veld (retailarchitecten, trendwatchers, retail- en productontwerpers, visual merchandisers en stylisten) die je helpen je retaildoelen te bereiken. 

Samenwerking met Ruimtemissie voor implementatie nieuwe huisstijl in museumwinkel Frans Hals. Productontwikkeling en implementatie nieuwe huisstijl Frans Hals met By Kiki.

Online shoppen wordt alsmaar populairder. Hoe kan een museumwebshop bijdragen aan de missie van een museum? Lees het in Ellen Groenvelds blog Hoe functioneren Nederlandse museumwebshops.

Een museumwinkel opzetten

Absolute aanrader: een museumwinkel opzetten in samenwerking met retailarchitecten of een eigen museum-merchandiselijn ontwikkelen en produceren. Cultuur & Retail adviseert en begeleidt je in het creëren van je eigen exclusieve winkel. Cultuur & Retail ontwikkelt winkelconcepten voor museumwinkels, kastelen, kerken, historische huizen en culturele instellingen, zoals bibliotheken en cultuurhuizen.

Museum meets marketing

Cultuur & Retail is in 2016 door Ellen Groenveld opgericht. Ellen Groenveld is ervaren in museologie en (retail)marketing en weet deze twee als geen ander te vangen in één concept. 

Bij Ellen Groenveld zelf staat het ModeMuseum in Antwerpen hoog op haar favorietenlijstje. Wat het MoMu zo interessant maakt, beschrijft ze in haar blog De Nel jurk van het MoMu. Doe-het-zelf jurk als artsy-cultural product.

Paris Museum Retail Tours

Elke zes maanden organiseert Cultuur & Retail de Paris Museum Retail Tour. Tijdens deze tweedaagse tour bezoeken we toonaangevende museumwinkels wiens managers hun visie en ervaringen met ons delen. We kijken naar de vervagende grenzen tussen museum en detailhandel. Nieuwe concepten in de museumwinkels van Parijs worden getoond en we begeleiden je in de ontdekking van ware creatie en innovatie tijdens hét interieur- en designevent Maison & Objet.

Evenement met elan

De Paris Museum Retail Tour, een gezamenlijk initiatief van Cultuur & Retail en Stylink, is een niet te missen evenement voor inkopers, werknemers en managers van museumwinkels, visual merchandisers, productontwikkelaars en ontwerpers, makers en retailers.

Lees meer over de Paris Museum Retail Tours, laat je inspireren en… ga mee!

Wat Cultuur & Retail voor jou kan betekenen:

  • Maakt van jouw museumwinkel een geweldige plek om exclusieve souvenirs of unieke producten te vinden.
  • Creëert het perfecte museumwinkelinterieur samen met een ervaren retailontwerper met kennis van crowd management en de verschillende functies van jouw museumwinkel, zoals verkoop entreetickets, uitgifte van audiotours of het verzamelen van groepen voor een tour.
  • Maakt een plan voor commercieel winkelbeheer, zodat je gericht de inkoop en verkoop kunt monitoren en bijsturen. 
  • Leidt je rond door Parijs of Amsterdam met een op maat gemaakte Museum Retail Tour voor iedere doelgroep.
  • Leidt je rond door Maison & Objet voor de sourcing van producten die passen in het verhaal van jouw museum.
  • Verzorgt de complete sourcing voor producten voor jouw museumwinkel.
  • Zet visual merchandising in om jouw winkel nieuw en georganiseerd te maken
Eenvoudige maar functionele Hortuskraam voor Universiteitsmuseum Utrecht. Samenwerking met Hortularis en museumwinkel Universiteitsmuseum Utrecht.

Ansichtkaarten blijven een populair product. Hoe stel je die optimaal tentoon in je museumwinkel? Lees de blog 5 argumenten voor een kaartwand in de museumwinkel van Ellen Groenveld voor haar beste tips.

Cultuur & Retail > Amsterdam > Internationaal

Cultuur & Retail is gevestigd in Amsterdam en werkt samen met een internationaal team van professionals. Voel je vrij om te mailen of bellen voor een introductie van retail meets museummarketing.

Ellen Groenveld had in de winkel van het Friesmuseum meer romantiek verwacht. Ze kreeg instant volop ideeën en schreef erover in haar blog Romantiek in de museumwinkel.

Museum en product: cultuur en commercie

Welke producten verwachten jouw bezoekers te kunnen kopen in je museumwinkel? En wat verwachten ze misschien niet, maar vinden ze wél interessant? Hoe krijgt je winkel een eigen identiteit, die past bij de verhalen in het museum?  

De museumwinkel is bij uitstek de plek om bezoekers te verrassen met een samenstelling van producten die prikkelt tot aankoop. Waar draait het om bij producten voor de museumwinkel?

  1. Positionering en storytelling
  2. Herinnering, souvenirs
  3. Productcategorieën en prijsopbouw
  4. Inkoop en financiële doelstellingen
  5. Eigen productlijn
  6. Productcommunicatie en visual merchandising

Waarom retail zo belangrijk is voor een culturele instelling lees je in de blog Winkelen in het kasteelvan Charlotte Dorst.

1. Positionering en storytelling

De museumwinkel als holistische ervaring
Een winkel met een goed concept samen met de juiste producten vertellen het verhaal van jóúw museum. De museumwinkel past in de holistische ervaring – het vormt een logische en samenhangende ruimte in jouw museum. De bezoeker ervaart de winkel als onderdeel van het grotere geheel. En dat is precies waar Cultuur & Retail goed in is: de museumervaring doortrekken naar de winkel. 

Je hebt als (museum)merk een verhaal nodig. Hoe? Dat lees je in Ellen Groenvelds blog Merken en Musea. Leren van elkaar.

Het merk dat jouw museum is, komt weer tot uiting in de museumwinkel

De positionering van jouw museum en de verhalen die jouw erfgoed- of culturele instelling vertelt aan zijn bezoekers worden meegenomen in de keuzes van de productcategorieën en van jouw producten. Vormen de producten één geheel? Passen ze bij elkaar?  

Welke doelgroepen bezoeken jouw culturele instelling?

Wie zijn jouw bezoekers: komen er veel dagjesmensen, of families? Hoeveel bestedingsruimte hebben deze bezoekers?Je kent je bezoekers vaak goed – maar weet je ook wat ze graag kopen? Welke stijlen kun je toepassen in je museumwinkel? Welke trends volgen jouw bezoekers? Al deze vragen zijn belangrijk om te beantwoorden, voordat we de productgroepen en producten gaan samenstellen. Vinden jouw klanten het leuk om iets uit de streek of stad mee te nemen? Of een souvenir uit Nederland of misschien wel Europa?

Familie vormt een steeds belangrijkere doelgroep voor musea. Charlotte Dorst onderzocht deze ontwikkeling en schreef er de blog De familie-vriendelijke museumwinkel over.

2. Herinnering en souvenirs

Souvenirs
Welke rol spelen souvenirs voor jouw bezoekers? Willen ze een herinnering aan het gebouw, aan de vaste collectie of een specifieke tentoonstelling? Veel bezoekers kiezen voor een ansichtkaart of klein artikeltje. Maar ‘herinneren’ biedt misschien wel veel meer kansen. Welke trends zijn er in souvenirs? In de meeste gevallen werkt het heel goed om af en toe net iets anders aan te bieden.

3. Productcategorieën en prijsopbouw

Productcategorieën samenstellen is essentieel voor in de winkel maar ook voor de (financiële) administratie. Aan welke productgroepen houd je genoeg marge over? Welke productgroepen zijn seizoensgebonden? Het is belangrijk om een eigen identiteit in de museumwinkel te hebben, een eigen concept waar het museum zich in kan vinden. Maar… het is óók relevant dat er wordt verdiend. De commerciële doelstellingen van een winkel zijn net zo belangrijk geworden als het uitdragen van de culturele doelstelling.

4. Inkoop en financiële doelstellingen

Meten is weten

Een goed ingerichte administratie maakt het mogelijk om bij te sturen op omzet, marge, conversie en bonbedrag. Maak een plan voor het commercieel winkelbeheer, zodat je inkoop, verkoop, marges en conversie gericht kunt monitoren en bijsturen.

Meten is weten. Samen maken we een businessplan voor de museumwinkel? Cultuur & Retail bouwt samen een commercieel gezonde museumwinkel.

Inkoop
Ga je producten inkopen, in eigen beheer ontwikkelen of zijn er mogelijkheden om samen te werken met designers, kunstenaars en productontwikkelaars (lokaal, regionaal)? We onderzoeken het hele speelveld en gaan op zoek naar potentiële partners, waarbij beide partijen elkaar moeten kunnen versterken. Geen tijd om alle vakbeurzen af te struinen? Samen met een groep trendwatchers, geïnteresseerd in cultuur en design spotten we voor jou de nieuwste trends. We volgen beurzen in heel Europa.

5. Eigen productlijn 

Exclusieve productlijn

Is een eigen dessin op een eigen productlijn iets voor in jouw museumwinkel? Samen met gespecialiseerde retailontwerpers kunnen we een eigen dessin voor museummerchandise ontwikkelen. Toepasbaar op bijvoorbeeld sjaals of notebooks. Handig om auteursrechten op moderne kunst te omzeilen en een eigen exclusieve productlijn te ontwikkelen. Een eigen productlijn verplicht je nog niet meteen tot het bestellen van hoge oplages. Een kleine eigen productlijn met een eigen dessin is ook mogelijk!

Specifieke opdracht

Heb je een specifieke opdracht voor je museumwinkel? Ben je op zoek naar een mooie kroontjespen of een eigen sieradenlijn? Cultuur & Retail verzorgt ook sourcing voor een specifieke opdracht.

6. Productcommunicatie en visual merchandising

Productcommunicatie 

Goede productcommunicatie geeft bezoekers in de museumwinkel snel informatie over een product. Het helpt je een product uit te lichten, de aandacht te vestigen en verkoop te stimuleren. 

Visual merchandising

Visual merchandising helpt producten te ordenen en de winkel verkoopklaar te maken. Een visual merchandiser kijkt op detailniveau naar verkoopmogelijkheden en ziet nieuwe kansen die je vaak als eigenaar of manager niet (meer) ziet. Daarom komen we graag met een visual merchandiser op locatie. Dat hoeft niet iedere maand – maar het werkt perfect om af en toe een professional mee te laten kijken die je helpt de museumwinkel net zo goed te presenteren als de tentoonstellingen in jouw museum. 

Paris Museum Retail Tour

In september 2017 organiseerde Cultuur & Retail samen met Stylink de eerste Paris Museum Retail Tour, een tweedaags evenement voor medewerkers van Nederlandse musea, merken/makers en producenten die leveren aan museumwinkels. Sindsdien organiseren we elk half jaar een tour in de Franse hoofdstad.

Tijdens de tour bezoeken we:

  • grote Parijse museumwinkels en spreken we met de shopmanagers over hun beleid ten aanzien van inkoop, pricing, doelgroepen, categorie-/productmanagement en visual merchandise;
  • toonaangevende woon- en lifestylewinkels, zoals Merci; een bron van inspiratie als het gaat om verrassende collecties in een vernieuwend retailconcept;
  • de woon- en interieurbeurs Maison & Objet, waar we eerder bijvoorbeeld een lezing hielden over trends en ontwikkelingen op het gebied van musea, toerisme en souvenirs.

De tour in 2017 was een succes: deelnemers waren enthousiast over de openheid van de Parijse museumwinkels en de trendinformatie op de tweede dag. “Educatief, inspirerend en fun” waren veelgebruikte woorden in de feedback. De samenstelling van de groep zorgde ervoor dat ook onderling volop informatie werd uitgewisseld; sommige partijen konden zelfs ter plekke zakendoen. 

Over de Paris Museum Retail Tour

De drie pijlers van de tours: 

  • educatie– deelnemers krijgen in korte tijd enorm veel inzicht in de mogelijkheden van het commercieel uitbaten van kunst- en cultuurinstellingen;
  • netwerken– we stellen de groepen samen uit verschillende segmenten: van museum of culturele instelling tot maker en producent;
  • horizon verbreden –ook (of: juist) voor professionals is het belangrijk af en toe uit de eigen realiteit te stappen en met andere ogen naar de wereld te kijken.

We organiseren de Paris Museum Retail Tour rondom de beurs Maison & Objet, de grootste vakbeurs in Europa voor interieur, wonen en lifestyle. Deelnemers van onze tour krijgen een ticket voor M&O, een presentatie over de beurs en tips en tricks door een M&O-medewerker. In januari sluit de tour ook aan op Museum Connections, een jaarlijkse internationale museumconferentie met bijbehorende beurs waar leveranciers zich presenteren. 

Meer weten? Klik op Paris Museum Retail Tours, laat je inspireren… en ga mee!

Verder is Parijs een stad waar verschillende grote brands en musea laten zien hoe ze zich in de 21ste eeuw gaan ontwikkelen. Bovendien heeft Parijs een keur aan toonaangevende boutiques voor zowel productontwikkeling als productpresentatie. 

Ellen Groenveld brengt vele bezoekjes aan Parijs om culturele pareltjes te ontdekken. Lees erover in haar blog Is de Boutique Shop van Musée Picasso een museumwinkel?


Geen tour in Parijs maar wel interesse in de symbiose tussen cultuur en retail?

Voor scholen, culturele instellingen en grote merken is een presentatie altijd mogelijk: in treffende beelden laten we trends in de wereld van cultuurretail zien of presenteren we een interessant overzicht van dé trends in souvenirs.