PARIJS MUSEUM RETAIL TOUR September 2018

Parijs Museum Retail Tour – 7 en 8 september 2018

Oneindig veel inzichten, ideeën en inspiratie in twee dagen

Anna Borsboom en Ellen Groenveld  maandag 18 juni 2018

Welke producten of productcategorieën mogen niet ontbreken in je museumwinkel? Hoe zorg je ervoor dat je souvenirs zich onderscheiden van straatsouvenirs? Hoe ontwikkel je producten in samenwerking met lokale kunstenaars en ontwerpers? Kun je een winkelaanbod ontwikkelen dat zowel aansluit bij de beleving van je bezoekers als je merk versterkt?

Parijs Museum Retail Tour 

Op 7 en 8 september a.s. organiseren wij de derde Parijs Museum Retail Tour. Echt: een niet-te-missen event voor inkopers, medewerkers en managers van museumwinkels, visual merchandisers, productontwikkelaars en -ontwerpers, makers en retailers.

Musée du quai Branly

De winkel van het etnografische Musée du quai Branly. Foto: Musée du quai Branly

Vrijdag: museumwinkels & winkelmusea


Tijdens de eerste dag van de Parijs Museum Retail tour bezoeken we drie toonaangevende museumwinkels waarvan de managers hun visie en ervaringen graag met ons delen: het etnografische Musée du quai Branly, het wereldberoemde Musée des Arts Décoratifs (MAD) en Carnavalet, het museum over de geschiedenis van Parijs. De inkoop voor en exploitatie van deze ‘libraries-boutiques’ wordt verzorgd door ARTEUM, die ook andere winkels in Parijs uitbaat – zowel zelfstandig als shop-in-shop.

Musee Canavalet Paris

La librairie boutique du Musée Carnavalet

Dat de grenzen tussen museum en retail vervagen zien we tijdens een bezoek aan het nagelnieuwe Lafayette Anticipations, een culturele werkplaats van het beroemde warenhuis Galerie Lafayette dat focust op creatie, innovatie en onderzoek (een ontwerp van Rem Koolhaas van OMA). In Empreintes, de beeldschone concept store van de Franse vakbond van ambachtsmensen, zie je hoe je de producten van kleine ontwerpers en makers een enorme upgrade geeft door een museale presentatie.

Boutique Librairie Musee Art Décoratif

Boutique Librairie Musee Art Décoratif

Zaterdag: beursbezoek


Op zaterdag worden we ontvangen op de inkoopbeurs Maison&Objet. Na een presentatie over de nieuwe opzet van de beurs nemen we je mee langs een reeks Nederlanse exposanten met een voor museumwinkels en concept stores relevante collectie. Ja, die contacten wil je hebben, al is het alleen maar omdat ze ook private label kunnen ontwikkelen; kleine collecties voor jóuw winkel of concept.

We lunchen in La Cantine, het restaurant van conceptstore Merci

We lunchen in La Cantine, het restaurant van conceptstore Merci.

Programma vrijdag 7 september 

  • Ontmoeting met ARTEUM in de museumwinkel van Musée du quai Branly; gesprek over winkelontwerp en de relatie tussen product, museum en tentoonstelling met Leila Ichou, winkelmanager, en met Stéphanie Bernede, directeur collecties Arteum.
  • Bezoek aan librairie-boutique van het Musée des Arts Décoratifs; gedachtewisseling met de winkelmanager over exclusieve museumproducten met Alice Villar, directeur van de library-boutique MAD.
  • Lunch bij Merci
  • Bezoek aan winkel van Musée Carnavalet, focus op souvenirs: wat maakt hun Parijs-souvenirs anders dan de souvenirs die je overal elders koopt?
  • Bezoek aan Lafayettes Anticipation, het nieuwe initiatief van warenhuis Galeries Lafayette Foundation; uitleg over concept van museum en winkel; uitleg over concept van museum en winkel door Pauline Vincent, manager van de Concept Store A Rebours Paris.
  • Ontvangst bij arts & crafts winkel Empreintes door Morgane Couteller, directeur marketing en communicatie en Emmanuelle Pythoud, winkelmanager.
  • Afsluitend borreltje in de Marais

Programma zaterdag 8 september

  • Ontvangst op de beurs Maison&Objet
  • Presentatie over de nieuwe opzet van de beurs door een medewerker van Maison&Objet
  • Tour de M&O – kennismaken met bedrijven en merken met een voor museumwinkels en concept stores relevant aanbod
  • voertaal: Engels en Nederlands

Ga je mee?

Voor een nuttige uitwisseling van kennis is een juiste mix van deelnemers essentieel. Daarom nodigen we gericht mensen uit om deel te nemen – maar natuurlijk kun je je ook zelf aanmelden. Doe dat vooral als je je herkent in een van de volgende profielen:

  • Je werkt voor een museumwinkel, bijvoorbeeld als inkoper, vm’er of manager en/of
  • Je ontwerpt of produceert bijzondere producten en/of
  • Je zoekt commerciële ondersteuning voor  je culturele producties en/of
  • Je wilt je onderneming meer verbinden met kunst, cultuur en/of geschiedenis

Het programma kan nog (licht) wijzigen; in de week voor de Tour ontvang je het definitieve programma. 

Praktisch


Kosten voor de tour zijn € 475 (ex btw). Dit is inclusief:

  • Alle toegangsbewijzen en vervoer (metro en bus) tijdens de tour op vrijdag
  • Lunch in Merci
  • Afsluitend borreltje op vrijdag
  • Ticket voor Maison&Objet (normale prijs € 60), hiermee kun je tot en met 11 september de beurs bezoeken
  • Koffie en thee op zaterdag
  • Reis- en hotelkosten zijn niet inbegrepen. Het is wel mogelijk om extra een arrangement boeken voor treinreis en hotel. Laat ons vóór 5 juli weten of je dat wilt! 

Aanmelden

Ga je mee? Stuur dan een mailtje naar Anna Borsboom of Ellen Groenveld en geef aan op welke dag(en) je meedoet. Heb je nog vragen? Bellen of mail ellen.groenveld@cultuurenretail.nl of 06 1 6969 556.

De Paris Museum Retail Tour is een gezamenlijk initiatief van Stylink (Anna Borsboom) en Cultuur & Retail (Ellen Groenveld).

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren